اخلاقی امیری، نماینده مشهد و کلات گفته است که: بحث تجدیدنظر در دکترین هسته ای، اعم از فضاهایی است که امروز در مجازی آمده و هم بهره‌گیری از فناوری‌های جدید دنیا مثل بحث هوش مصنوعی، جنگ روانی و غیره و ذالک. دلیل کار ما نیز این بود که رژیم صهیونیستی هیچ تعهدی را در دنیا نمی‌پذیرد.

طی چند روز گذشته بحث تجدیدنظر در دکترین هسته ای  داغ شده است، ماجرا از آنجا شروع شد که حسنعلی اخلاقی امیری، عضو کمیسیون فرهنگی، روز چهارشنبه (۱۸ مهرماه) از امضای نامه‌ای توسط ۳۹ نفر از نمایندگان مجلس به شورای عالی امنیت ملی و درخواست آنها درباره تجدید نظر در دکترین هسته ای جمهوری اسلامی ایران خبر داد. 

نامه‌ای که با واکنش‌های زیادی از سوی چهره‌های سیاسی همراه شد، برخی از سیاسیون به نقد این نامه پرداختند و برخی دیگر از آن حمایت کردند.  در همین حال اما احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به نامه نمایندگان مجلس برای تجدیدنظر در دکترین هسته ای، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دعوت برای حمله به کشور؟ این نغمه‌ای که برخی محافل در مورد لزوم تغییر دکترین اتمی ایران راه انداخته‌اند، از سر ناآشنایی کامل با مناسبات قدرت در خاورمیانه و در سطح بین‌الملل است. حرف از تغییر دکترین اتمی نه فقط کمترین بازدارندگی به وجود نمی‌آورد بلکه حتی طرح بحث آن در این وضعیت نوعی دعوت برای حملۀ نظامی به کشور از سوی یک ائتلاف نظامی مجهز و قدرتمند است. همین را می‌خواهند؟»

اما احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، بیان کرد: « این نامه این است که به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت خواهیم کرد، من هم موافق هستم چراکه ایران برای اینکه بازدارندگی خودش را به رخ کشورهای منطقه و مخصوصاً اسرائیل برساند باید سلاح هسته‌ای داشته باشد، چراکه اسرائیل دارد.»

حال، حسنعلی اخلاقی امیری، نماینده مشهد و کلات، به بیان جزئیات بیشتری درباره تقاضای بهارستانی‌ها برای تغییر دکترین دفاعی پرداخته و گفت: «بحث تجدید نظر در دکترین دفاعی اعم از فضاهایی است که امروز در مجازی آمده و هم بهره‌گیری از فناوری‌های جدید دنیا مثل بحث هوش مصنوعی، جنگ روانی و غیره و ذالک. دلیل کار ما نیز این بود که رژیم صهیونیستی هیچ تعهدی را در دنیا نمی‌پذیرد.»

وی با اشاره به امضاکنندگان این نامه بیان کرد: «نمایندگان از شهرهای مختلف تهران و مشهد و آبادان امضا کردند.» حسنعلی اخلاقی هم چنین درباره امضا کنندگان نامه نیز به خبرآنلاین گفت:«تعداد امضاکنندگان این نامه در چند روز گذشته افزایش پیدا کرده است اما به دلیل آنکه تهران نیستم، از تعداد دقیق آن اطلاعی ندارم، همان ۳۹ نفر را می‌گویم. همراه با تعدادی از دوستان نماینده نامه‌ای به شورای عالی امنیت ملی کشور نوشته و تقاضا کردیم که متناسب به شرایط روز کشور و شرایط منطقه در بحث دکترین دفاعی یک کار کارشناسی صورت گرفته و تجدید نظر انجام شود.» وی در ادامه نیز افزود:«بحث تجدیدنظر در دکترین دفاعی اعم از فضاهایی است که امروز در مجازی آمده و هم بهره‌گیری از فناوری‌های جدید دنیا مثل بحث هوش مصنوعی، جنگ روانی و غیره و ذالک. دلیل کار ما نیز این بود که رژیم صهیونیستی هیچ تعهدی را در دنیا نمی‌پذیرد. نه سازمان ملل، نه شورای‌امنیت، نه تعهدات بین‌المللی و دولت‌های مختلف که در ظاهر اقدامات این رژیم را مانند ریختن بمب بر سر مردم غزه و لبنان نهی می‌کنند و جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند.»

اخلاقی هم چنین درباره مصادیق درخواست نیز گفت:«در بحث نظری و احکام الهی نیز احکام اولی داریم و بر اساس حکم اولی گاهی تغییر پیدا می‌کند. به طور مثال، شطرنج در اوایل حرام بود و بسیاری از فقها به حرام بودن آن حکم می‌دادند. اما امام(ره) با یک دید وسیعی گفت که امروز این وسیله به عنوان ورزش نام برده می‌شود، موضوع تغییر کرد و امروز ما فدراسیون شطرنج را در کشور داریم، خیلی از افراد از آن به عنوان ورزش یا بازی فکری استفاده می‌کنند.احکام در اسلام این گونه است با تغییر موضوع گاهی حکم عوض می‌شود. ما یک حکم ثانوی داریم که  وقتی ضرورت و مصلحت امت اسلامی اقتضا کند آنچه قبلاً حرام بوده به عنوان حکم ثانوی مجاز می‌شود. لذا ممکن است طبق قوانین رهبر انقلاب حکم اول  تغییر کند و حکم ثانوی هم بنابر ضرورت و مصلحت حلال شود.»