مقامات عالی‌رتبه ایران و قطر ۶ سند همکاری مشترک در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند.

به گزارش ایرنا، همکاری در طرح توسعه بند دیر، بهداشت، رفاه و تجارت زنده، برنامه اجرایی همکاری‌های فرهنگی تا پایان سال ۱۴۰۵ و برنامه اجرایی همکاری‌های ورزشی تا سال ۲۰۲۶ از جمله مهمترین اسناد همکاری میان دو کشور بود که توسط وزرای نیرو، امور خارجه و ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران با همتایان قطری به امضا رسید.

مسعود پزشکیان دیروز چهارشنبه - ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - به منظور دیدار رسمی دو جانبه با امیر قطر و نیز شرکت در اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، وارد فرودگاه قطر شد و در محل دیوان امیری این کشور مورد استقبال رسمی«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»  قرار گرفت. در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته شدن سرود ملی و گرفتن عکس یادگاری سران ایران و قطر، اعضای هیات‌های عالیرتبه دو کشور معرفی شدند.این سفر ۲ روزه به دعوت رسمی امیر قطر انجام شد.

پزشکیان در روز دوم این سفر نیز در نوزدهمین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا  (ACD) شرکت و سخنرانی می کند و احتمالا دیدارهایی با برخی سران و مقامات کشورهای شرکت کننده در مجمع خواهد داشت.

در پایان دیدارها و رایزنی‌های سران و مقامات دو کشور نیز امیر قطر و رئیس جمهور کشورمان در نشستی مطبوعاتی نتایج رایزنی‌ها و گفت وگوهای دوجانبه را تشریح خواهند کرد.

اهداف سفر از زبان پزشکیان

پزشکیان پیش از سفر به قطر در گفت‌وگویی در پاویون فرودگاه مهرآباد نیز به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود درباره این سفر پرداخت و گفت: این سفر به دعوت رسمی امیر محترم قطر شکل می‌گیرد و قرار است در مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا شرکت کنیم.

وی افزود: در این سفر ۲ هدف را دنبال می‌کنیم. نخست اینکه با دولت قطر گفت‌وگوهایی در زمینه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی و سرمایه‌گذاری خواهیم داشت و تفاهم‌نامه‌هایی امضا خواهد شد.

رئیس‌جمهور اعلام کرد: گفتگویی‌ها هم درباره وضعیت منطقه و اینکه کشورهای اسلامی در این زمینه چه همکاری‌هایی داشته باشند، انجام خواهد شد.

پزشکیان افزود: در مجمع گفتگوی همکاری آسیا نیز با کشورهای آسیایی درباره وضعیت بحرانی منطقه و جنایات اسرائیل و عدم پایبندی به قوانین بین‌المللی و هدف قرار دادن انسان‌های بیگناه گفتگو خواهیم کرد. وی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی اگر دست از جنایات خود بر ندارند شاهد عکس‌العمل سخت‌تری خواهند بود.

رئیس جمهور گفت: با کشورهای آسیایی درباره مشکلات و مسائل امنیتی صحبت خواهیم کرد و امیدواریم که به وحدت انسجام لازم برسیم و دشمنان را از طمع ایجاد شورش در خاورمیانه دور کنیم.

بنابراین گزارش، مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به ACD متشکل از ۳۵ کشور آسیایی است که بیش از ۲۰ سال است ارتقای گفت‌وگوی «درون آسیایی» را با هدف اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف همکاری در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی در دستور کار دارند. 

پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند مطرح و این سازمان در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد.

تهران از مهرماه ۱۴۰۲، به مدت یک سال ریاست این مجمع را برعهده‌گرفته است که این تصمیم سال گذشته با حضور سفرا و دیپلمات‌های کشورهای عضو در تهران گرفته شد.