سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام نیرو از ایران به غزه و لبنان گفت: معتقدم کشورها و دولت‌های منطقه از جمله در لبنان و فلسطین از توانایی لازم برای دفاع از خود در مقابل تجاوزگری رژیم صیهونیستی برخوردارند و نیازی به اعزام نیروهای داوطلب و کمکی ایران به غزه و لبنان نیست. منطقه لبنان و فلسطین در یک جنگ نابرابر قرار دارند و رژیم غاصب به دلیل شکست‌های سنگین در چند دهه گذشته توان رویایرویی رو درو با نیروهای مقاومت را ندارد.

به گزارش «انتخاب»، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (دوشنبه) نهم مهرماه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت. وی در ابتدا شهادت سیدحسن نصرالله را تسلیت گفت.

اقدامات ایران در پی ترور شهید سیدحسن نصرالله

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات ایران در پی شهادت سیدحسن نصرالله اظهار داشت: ایران اقدامات سیاسی، حقوقی و بین‌المللی خود را فوراً در دستور کار قرار داد و با حضور آقای عراقچی در نیویورک و ادامه برنامه‌های ایشان در حاشیه نشست مجمع عمومی، ایشان در همان جا مواضع و دیدگاه‌های روشن ایران را در این رابطه اعلام کرد.

وی افزود: به‌عنوان ایران و دستگاه دیپلماسی به نمایندگی از نظام و دولت و ملت بیانیه‌ای را فوراً صادر کردیم و آقای عراقچی در همان جا اعلام مواضع ایران را در دستور کار قرار داد و با حضور در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل مواضع و دیدگاه‌های ایران را در این رابطه اعلام کرد و ضمن محکوم کردن شدید اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی، این اقدام را تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام و خواستار اقدام فوری و بازدارنده شورای امنیت شد.

کنعانی بیان کرد: عراقچی در گفتگو با مقامات ذی‌ربط از جمله دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده سران را مطرح کرد و در ادامه پیگیری‌ها سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه رسمی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت مواضع و دیدگاه‌های ایران را رسماً اعلام و خواستار اقدام فوری و جدی شد و اعلام شد ایران در دفاع از منافع ملی و امنیت خود بر اساس حقوق بین‌الملل از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.

وی گفت: در این نامه ترور ضمن محکوم کردن ترور شهید نصرالله و شهید نیلفروشان، هشدار دادیم تداوم این اقدامات می‌تواند منطقه را به ناامنی و درگیری هدایت کند.

کنعانی بیان کرد: مجموعه اقدامات ایران ادامه خواهد یافت. ایران در مشورت نزدیک با مقامات دولت لبنان این موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد. معاون اول رئیس‌جمهور گفت‌وگوی تلفنی با نجیب میقاتی داشت و مواضع مورد نظر تبادل شد و اینکه اتخاذ اقدامات جدی در دستور کار لبنان قرار بگیرد. ایران هیچ یک از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در ارتباط با اهداف مرتبط با ایران را بدون پاسخ نخواهد گذاشت و رژیم صهیونیستی برای جنایاتی که در حق ملت ایران و محور مقاومت و اتباع و شهروندان و نظامیان ایرانی مرتکب شده بدون توبیخ و تنبیه نخواهد ماند و ایران اقدامات متناسب و قاطع خود را در این رابطه انجام خواهد داد.