دیپلمات سابق وزارت خارجه می‌گوید حزب الله در پاسخ به اسرائیل بلوف می‌زند چرا که می‌داند پاسخ اسرائیل می‌تواند بدون هیچ قاعده و قانونی باشد.

به گزارش رویداد 24، قاسم محبعلی افزود: واضح بود اگر جنگ در غزه متوقف نشود، اسرائیل در مرحله بعدی جنگ را به لبنان می‌کشد. الان با توجه به اینکه غزه دیگر تهدید جدی برای اسرائیل نیست، جنگ را وارد لبنان کرده است و نتانیاهو هم علاقه زیادی دارد جنگ را گسترش دهد، زیرا الان فرصتی است که دولتش تداوم پیدا کند و برای پیروزی ترامپ هم کمک کند. وی افزود: حزب‌الله حداکثر کار خود را انجام می‌دهد، شاید بیشتر از این در توانش نیست و یا اگر هم باشد، احتیاط می‌کند؛ چرا که اسرائیل می‌تواند مانند جنگ‌های دهه ۶۰ رفتار کند و طبیعتا آسیب را مردم عادی می‌بینند.

وی با بیان اینکه اسرائیل هیچ محدودیتی ندارد و هیچ قاعده و قانونی را رعایت نمی‌کند، یادآوری کرد: اگر شهروند اسرائیل کشته شود این مجوز را به خود می‌دهد که تعداد زیادی از شهروندان عادی و غیرنظامی را بکشد.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه گفت: حزب‌الله ارتش کلاسیک و تعریف‌شده‌ای ندارد و عمده افراد چریکی در مناطق مسکونی زندگی می‌کنند و پوشش عادی دارند ولی هدف اسرائیل علاوه بر اینکه ممکن است حزب‌الله باشد، مردم عادی هم خواهد بود مانند همین انفجار پیجرها. حزب‌الله برای اینکه تلفات غیرنظامی بالا نرود، دستش در پاسخگویی به اسرائیل هم چندان باز نیست. 

وی با بیان اینکه اگر جنگ گسترش پیدا کند اسرائیل مانند سال ۲۰۰۶ تمام تاسیسات زیربنایی لبنان را نابود می‌کند، اظهار کرد: به هر حال باید تلاش شود جلوی گسترش جنگ گرفته شود. به نظر می‌رسد اعراب و آمریکا علاقه‌ای‌ ندارند جلوی جنگ در لبنان را بگیرند، زیرا ممکن است همه آنها از اینکه اسرائیل حزب‌الله را تضعیف کند، نفع مشترک داشته باشند.

 جنگ به نفع جمهوری‌خواهان

به اعتقاد وی، واکنش حزب‌الله که گفته پاسخی می‌دهیم که از بدو تاسیس اسرائیل تاکنون به خود ندیده باشد، می‌تواند یک بلوف باشد تا اقدام عملی. بعید می‌دانم چنین امکانی در حزب‌الله باشد.

محبعلی بیان کرد: اسرائیل کاملا حساب‌شده می‌زند و تعداد زیادی از فرماندهان حزب‌الله را شهید کرده است اما در عمل حزب‌الله یا حماس نتوانسته‌اند ضربات جدی به مراکز نظامی اسرائیل بزنند. اگر به فرماندهان اصلی نظامی و سیاسی و مراکز نظامی ضربه بزند بله ممکن است قضیه فرق کند، ولی اگر بحث زدن شهرها باشد، این فرصت به اسرائیل داده می‌شود که ‌واکنش‌های بسیار جدی و خطرناک از خود نشان دهد.

وی با نگاهی به انتخابات آمریکا، توضیح داد: شرایط هریس و ترامپ شرایط حساسی است و کامالا هریس با درصد کمی از ترامپ جلوتر است. این تعیین‌کننده نیست و در شرایطی که جنگ ادامه پیدا کند و گسترش یابد به نفع جمهوری‌خواهان خواهد بود. دموکرات‌ها خواهان کنترل جنگ هستند چرا که می‌توانند رأی اعراب یا جوامع غیرسفیدپوست را جذب کنند و از سوی دیگر جمهوری‌خواهان تمایل دارند جنگ اوج بگیرد و یهودی‌ها و اعراب که به دموکرات‌ها رأی می‌دادند، از دموکرات‌ها فاصله بگیرند یا اصلا در انتخابات شرکت نکنند.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: درباره اینکه قدرت اسرائیل باید حفظ شود، دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با هم همراه هستند اما نحوه برخورد و پذیرش متفاوت است. دموکرات‌ها وجود دولت مستقل فلسطینی را با ملاحظاتی می‌‌پذیرند، در حالی که ترامپ و جمهوری‌خواهان نمی‌پذیرند و مانند نتانیاهو فکر می‌کنند. دموکرات‌ها آمادگی دارند که مذاکراتی را صورت دهند که فلسطینی‌ها هم به بخشی از حقوقشان برسند.

وی گفت: اما دیدیم که ترامپ سفارت اسرائیل را از تل‌آویو منتقل کرد و قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل پذیرفت، انضمام جولان را پذیرفت، این بار هم از شهرک‌نشینان حمایت کرد و الان هم اگر به ریاست جمهوری برسد در کنار نتانیاهو غزه را پاکسازی خواهد کرد و در کرانه باختری هم موقعیت فلسطینیان را تضعیف خواهد کرد.