عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که در سیاست خارجی، هم‌راستایی در تهدیدها و فرصت‌ها می‌تواند باعث نزدیک شدن کشورها به یکدیگر شود، گفت: کسانی که در داخل کشورمان مخالف تقویت روابط با روسیه و چین هستند، یا نادان هستند و نمی‌توانند شرایط امروز جهان را به‌خوبی تحلیل کنند، یا ماسون هستند یا وابسته و سرسپرده غرب هستند. روابط ایران و روسیه از موضع اتحاد استراتژیک در حال تبدیل به شراکت راهبردی است. اگر من باشم در جنگ اوکراین به روس‌ها سلاح می‌دهم، به روسیه سلاح می‌دهم، چون پیروزی روسیه را پیروزی خودمان می‌دانم.

«ابوالفضل ظهره‌وند»، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، درباره علت اتخاذ مواضع اخیر توسط بریتانیا، فرانسه و آلمان علیه ایران و طرح ادعای ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه از سوی این سه کشور اروپایی افزود: غربی‌ها می‌خواهند که درباره شکست خودشان در جنگ اوکراین فرافکنی کنند و به همین خاطر، چنین ادعایی را طرح می‌کنند. 

اروپایی‌ها حق ندارند که درباره جزئیات روابط ایران روسیه اظهارنظر کنند

ظهره‌وند با بیان این که روابط ایران و روسیه از موضع اتحاد استراتژیک در حال تبدیل شدن به شراکت راهبردی است، گفت: وقتی دو کشور در مسیر شراکت راهبردی حرکت می‌کنند، دیگر یک کشور ثالث نمی‌تواند برایشان خط مشی ترسیم کند که یکی از آن‌ها حق ندارد که فلان کالای نظامی یا غیرنظامی را به شریک استراتژیک خود بفروشد یا از آن بخرد، بلکه دو طرف خودشان هستند که می‌توانند کلیات و جزئیات روابط راهبردی خودشان را تعیین کنند. به همین دلیل است که اروپایی‌ها اساسا هیچ حقی ندارند که درباره فروش یا عدم فروش موشک توسط ایران به روسیه، اظهار نظر کنند.

صحبت‌هایی که درباره موضع منفی روسیه در مساله «زنگزور» مطرح شد، دروغ بود

ظهره‌وند در پاسخ به این سوال که اگر روابط ایران و روسیه از سطح اتحاد استراتژیک در حال ارتقا به سطح شراکت راهبردی است، پس چرا روس‌ها در موضوعاتی مثل جزایر سه‌گانه خلیج فارس و کریدور زنگزور، مواضعی برخلاف امنیت ملی ایران اتخاذ کردند، توضیح داد: این صحبت‌ها که روسیه در این دو موضوع علیه منافع ایران موضع‌گیری کرده،‌ فضاسازی رسانه‌ای و دروغ‌پردازی است، زیرا شاهد آن بودیم که آقای «سرگئی شایگو»، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، این صحبت‌ها را رد کرد و تاکید داشت که روسیه در موضوع جزایر سه‌گانه از تمامیت ارضی ایران حمایت می‌کند و درباره کریدور زنگزور هم به توافقات پیشین با تهران پایبند است. 

اگر من باشم به روسیه سلاح می‌دهم 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اروپا و آمریکا به صورت کاملا علنی به اوکراین سلاح می‌دهند، در حالی که مسئولان کشورمان هیچ‌گاه تایید نکرده‌اند که ما در جنگ اوکراین به روسیه سلاح داده‌ایم. البته اگر من باشم، این کار را انجام می‌دهم، چون پیروزی روسیه را پیروزی خودمان می‌دانم، ولی تصمیم‌گیری در این زمینه برعهده من نیست و مقامات رسمی اجرایی و نظامی ایران هم همیشه گفته‌اند که سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین به روس‌ها نداده‌ایم. ولی قاعدتا وقتی دو کشور با یکدیگر شریک راهبردی می‌شوند، دیگر در نوع روابط خودشان و کالاهایی که بین یکدیگر رد و بدل می‌کنند، نباید اهمیتی به نظر دیگران بدهند. دو کشوری که باهم شراکت استراتژیک دارند، هم در صلح شریک هستند و هم در جنگ، مثل دو نفری که باهم ازدواج می‌کنند که باید در غم و شادی در کنار 

یکدیگر باشند.