مالکی، عضو کمیسیون امینت ملی مجلس در تحلیل بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی علیه کشورمان، به دیده‌بان ایران 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: لابی صهیونیستی سنگینی در سطح جهان علیه دولت پزشکیان در حال فعالیت است که تلاش می‌کند دولت نوپای ایران نتواند شعار تعامل سازنده با دنیا را محقق کند. 

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران در این خصوص و درباره ادعای اخیر کشورهای غربی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه، توضیح داد: با روی کار آمدن دولت چهاردهم، با توجه به این که دولت اعلام کرده در مسائل بین‌المللی به دنبال تعامل سازنده با دنیا است، شاهد وارد شدن هجمه‌های سنگینی توسط دشمنان ایران علیه نظام و دولت جمهوری اسلامی هستیم. بیانیه اخیر سه کشور اروپایی علیه ایران را نیز می‌توان در همین راستا تحلیل کرد. البته این سه کشور، قبلا هم اتهامات بی‌اساسی را درباره جنگ روسیه و اوکراین، علیه کشورمان مطرح کرده بودند.

وی همچنین به مواضع اخیر دولت روسیه و اعلام حمایت دولتمردان و مسئولان وزارت خارجه این کشور از طرح ایجاد «کریدور زنگزور» که منجر به قطع ارتباط زمینی ایران و ارمنستان خواهد شد نیز اشاره کرد و گفت: حرکت‌های مرموزانه اخیری که روسیه علیه ایران انجام داده است، ما را یاد خنجرهایی می‌اندازد که روس‌ها در طول تاریخ به ملت ما وارد کرده‌اند. روسیه در ماه‌های اخیر اقدامات مهمی را انجام داده که علیه منافع ملی ایران بوده است که از جمله آن‌ها، می‌توان به موضع‌گیری این کشور در قبال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس و همچنین حمایت این کشور از موضع جمهوری آذربایجان در مسئله گذرگاه زنگزور اشاره کرد. این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: مواضع اخیر هر چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه را باید در قالب یک بسته مشترک از موضع‌گیری‌های ضد ایرانی برخی دولت‌ها علیه جمهوری اسلامی تحلیل کرد؛ یعنی هم سه کشور اروپایی و هم روسیه، اگرچه با رویکردهای ظاهرا متفاوت اما در حقیقت در یک مسیر مشترک، در حال ضربه زدن به دولت نوپای ایران هستند. به نظر می‌رسد که همه این جریانات ناشی از برنامه‌ریزی‌های صهیونیست‌ها است و با توجه به این که در اسرائیل، فضای تنگی علیه دولت نتانیاهو به وجود آمده و هر لحظه ممکن است که دولت مستقر رژیم صهیونیستی سقوط کند، اسرائیلی‌ها به هر دری می‌زنند که غرب و حتی شرق را علیه ایران بشورانند.

 بسیار محتمل است که در آمریکا دولتی روی کار بیاید که به دنبال مذاکره باشد

مالکی اظهار داشت: در حال حاضر دنیا شاهد تحولاتی است که بخشی از آن مربوط به روی کار آمدن دولت جدید در ایران است؛ به خصوص که دولت چهاردهم نگاه جدیدی به دنیا دارد که مبتنی بر تعامل و تلطیف روابط است که البته براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، اسناد بالادستی و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی پیش می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات آمریکا در آینده‌ای نزدیک، گفت: کمتر از دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده برگزار خواهد شد و بسیار محتمل است که در این کشور هم دولتی روی کار بیاید که خواهان کاهش سطح تنش‌ها با ایران باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آمریکا به رویکرد تعاملی در پرونده هسته‌ای خواهد رسید. البته اگر مذاکراتی صورت بگیرد، مسئولان جمهوری اسلامی حتما تامین منافع ملت ایران را مد نظر قرار خواهند داد، ولی نکته مهم این است که در صورت روی کار آمدن دولتی در ایالات متحده که حاضر به ازسرگیری مذاکرات باشد، دیگر فرسایش پیدا کردن بیشتر موضوع مذاکرات هسته‌ای، منفعتی برای غرب و شرق و خود ایران  نخواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: ایران همواره تاکید کرده که هیچ‌گاه از روسیه در جنگ علیه اوکراین حمایت نکرده است، ولی برخی اظهارات مقام روسی نشان می‌دهد که گویی آن‌ها می‌خواهند که یک شریک جرم برای خودشان در این جنگ بتراشند. موضع‌گیری‌های اخیر روس‌ها نشان می‌دهد که باید نسبت به آینده روابط ایران و روسیه بدبین بود، زیرا روس‌ها در همین چند ماه گذشته اقداماتی را انجام داده یا مواضعی را اتخاذ کرده‌اند که برخلاف منافع ملی ایران یا منافع مشترک دو کشور بوده است.