یک فعال سیاسی در این مورد که چقدر ضرورت دارد پزشکیان درباره آنچه که از دولت قبل تحویل گرفته، نزد جامعه شفاف سازی انجام دهد، گفت: به نظرم این حق مردم، حق دولت جدید و حتی حق دولت قبل است که مختصات شرایط دست به دست شدن دولت به شکل کلان و کلی، فارغ از گرایش‌های سیاسی و تلاش‌هایی برای منکوب کردن سیاسی رقیب به جامعه منتقل شود. یعنی جامعه خیلی صادقانه مطلع باشد که دولت جدید در چه شرایطی کار را از دولت قبل تحویل می‌گیرد. این کار محاسن زیادی خواهد داشت یعنی مردم توقعات‌شان را متناسب با شرایط واقعی کشور همسان خواهند کرد.

 علی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، تصریح کرد: همان چند موضوعی که آقای رئیس‌جمهور با نجابت در قالب چند کلمه از جمله مطالبات کشاورزان، پرستاران، معلمان و ... به آن اشاره کردند و از آن گذشتند، مطالبات بر زمین مانده‌ای است که مشخص کرده دولت مستقر در چه شرایطی زمام امور را تحویل گرفته و ناگزیر شده برای برطرف کردن این مشکلات به صندوق توسعه ملی متمسک شود. این واقعیتی است که وجود دارد، یعنی مردم باید بدانند در چه شرایطی دولت کار را شروع کرده تا نسبت به عملکرد دولت گذشته که قطعا مانند بقیه دولت‌ها شامل مجموعه‌ای از موفقیت‌ها و عدم‌موفقیت‌ها است، بتوانند ارزیابی روشنی نسبت به شرایط و فعالیت دولت فعلی داشته باشند. وی ادامه داد: این حق جامعه است و اصلا انتقام‌گیری سیاسی یا سیاه‌نمایی نیست. از آن طرف هم باید مراقب بود تا با پروپاگاندا و تبلیغ تلاش نشود آن چیزی که وجود ندارد و دستاوردی که ساخته نشده به خورد جامعه داده شود. به نظرم می‌توان یک تعادلی در زمینه موفقیت‌ها و ناکامی‌ها دید. خیلی خوشحالم که مشی‌ رئیس‌جمهور، به هیچ عنوان مبتنی‌بر درشت‌نمایی نیست و نخواهد بود و همان‌طور که مردم دیدند رئیس جمهور با یک نجابتی به مشکلات آن هم در حد لزوم اشاره می‌کند که مردم بدانند مختصات امروز کشور چیست.

باقری درباره سازوکار تداوم وفاق ملی و رسیدن آن به آشتی ملی در دولت چهاردهم گفت: فکر می‌کنم قدم‌های ابتدایی در این راه برداشته شده است. یعنی شما شاهد نزدیک شدن جریان‌های سیاسی معتدل در مدت استقرار دولت جدید هستید. قدم‌ها و موانع مهم دیگری هم باقی مانده که می‌تواند در این جهت کار را پیش ببرد. یکی از این قدم‌ها حل برخی سوء‌تفاهم‌های کهنه و قدیمی در کشور است که سال‌هاست بعد از یکسری وقایع که منشأ این سوء‌تفاهم‌ها بوده، آثار آن همچنان باقی مانده است. وقت آن رسیده که یک گام بزرگ برای حل و فصل برخی رویدادها که دیگر تاریخی شده و زمان تأثیر آن هم تمام شده، اما خاطرات جناح‌های سیاسی از آن وقایع باقی مانده و باعث جدایی می‌شود، حل شود. من این را یک گام بزرگ به سمت آشتی ملی می‌دانم. فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی، اولویت‌های کاری وزارت‌خانه‌های دولت چهاردهم درباره معضلات کشور در جهت اثرگذاری وفاق ملی نزد جامعه گفت: حوزه‌های کاری متفاوت است. کارکرد و رسالت حوزه‌های زیربنایی و اقتصادی، بهبود شرایط زیست، زندگی فردی و اجتماعی مردم و بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور است و اگر به سازمان‌های مربوط درحوزه فرهنگ و سیاست بپردازیم، می‌شود در این خصوص  صحبت‌هایی را مطرح کرد.