به‌رغم تکذیب تهران، اتحادیه اروپا، مدعی شد که متحدانش «اطلاعات معتبری»‌ در دست دارند که نشان می‌دهد تهران موشک‌های بالستیک به مسکو تحویل داده است.

به گزارش العربیه فارسى، اتحادیه اروپا به تهران هشدار داد که در صورت تایید این موضوع تحریم‌های جدیدی علیه تهران اعمال خواهد کرد.

دو منبع آگاه نیز روز شنبه در گفت‌وگو با «آسوشیتدپرس» ادعا کردند که واشینگتن متحدان خود را از انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه برد ایران به روسیه برای استفاده از آنها علیه اوکراین مطلع کرده است. این در حالی که کاخ سفید از تاکید بر مسئله انتقال تسلیحات ایران به روسیه خودداری کرده، اما از اینکه تهران حمایت خود از روسیه را عمیق‌تر می‌کند، ابراز نگرانی کرده است. خبرگزاری «رویترز» نیز در همین راستا، گزارش داد که پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه گفت: «ما از اطلاعات موثق ارائه شده توسط متحدان خود درباره تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مطلع هستیم».

هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده است

ایران بلافاصله نسبت به اظهارات سخنگوی اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با رد ادعای ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.

سردار فضل‌الله نوذری خاطرنشان کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست.

کرملین رد یا تکذیب نکرد! 

از سوی دیگر کرملین نیز در پاسخ به سوالی درباره ارسال موشک از ایران به مسکو، بدون اینکه دریافت موشک‌های بالستیک از تهران را رد یا تایید کنند، تنها با بیان اینکه ایران شریک روسیه است، گفت که دو کشور در حال توسعه همکاری و گفت‌وگو در همه زمینه‌ها هستند.

در پاسخ کرملین آمده است: ما هیچ نشانه‌ای از حل و فصل مسالمت‌آمیز در اوکراین، از جمله اظهارات طرف آمریکایی، نمی‌بینیم.

تهران بخشی از جنگ روسیه و اوکراین نیست

سخنگوی وزارت خارجه نیز دیروز دخالت ایران در جنگ روسیه و اوکراین را تکذیب کرد و گفت: تهران هرگز بخشی از جنگ روسیه و اوکراین نبوده است.

ناصر کنعانی تاکید کرد: ایران از آغاز جنگ از راه حل سیاسی و مذاکرات دوجانبه برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حمایت کرده است.