مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که امیدوار است تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با مسعود پزشکیان دیدار کند اما برنامه‌ای برای ملاقات با او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل ندارد. 

به گزارش بی‌بی‌سی‌ فارسی، رافائل گروسی که در اولین روز از چهار روز نشست شورای حکام آژانس در وین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه نشانه‌ای از «سرعت گرفتن یا افزایش غنی‌سازی» در برنامه هسته‌ای ایران یافت نشده است؛ افزود: این اظهارنظر یک گزارش کلی از وضعیت است و با اینکه ایران در حال یک سری فعالیت‌هاست اما «چیزی با شتاب» انجام نشده است.

از گروسی سوال شد آیا امیدوار است مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در فاصله زمانی بین روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا و نشست سال آینده شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پرونده هسته‌ای ایران حل و فصل شود. او پاسخ داد: «امیدوار هستیم در این مدت به برخی مسائل رسیدگی کنیم.» او گفت: «سخت خواهد بود که بتوانیم همه مسائل را در این مدت بررسی کنیم» اما ابراز امیدواری کرد با همکاری تهران «یک روند کاری» برای رسیدگی به همه مسائل پرونده هسته‌ای ایران آغاز شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره دیدار مشترک با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عباس عراقچی، وزیر خارجه جدید ایران گفت: «ما همیشه با همکاران اروپایی از نزدیک در تماس بوده‌ایم و هدف و تلاش ما این است راهی بیابیم که نظارت حداقلی بر دریافت اطلاعات داشته باشیم و در گام بعدی امیدواریم با دیپلماسی و گفت‌وگو مسیر را ادامه دهیم.» گروسی در پایان گفت: «خیلی امیدوار هستم که وزیر خارجه جدید ایران را ببینم با توجه به اینکه قبلا با او کار کرده‌‌ام و او هم در جریان همه جزییات برنامه هسته‌ای ایران قرار دارد.»

بنابراین گزارش، کمتر از یک هفته پیش گروسی گفته بود برجام متناسب با واقعیت‌های فعلی برنامه هسته‌ای ایران نیست و با توجه به پیشرفت‌های این برنامه در تقریبا تمام جنبه‌ها، اکنون دیگر «تاریخ‌گذشته» است.

او به شبکه خبری العربیه گفت: «با توجه به سطحی که برنامه هسته‌ای ایران رسیده است، هم از نظر فناوری‌های موجود که شامل نسل جدید سانتریفیوژهای پیشرفته می‌شود، و هم از نظر مقدار مواد هسته‌ای که ذخیره کرده‌اند، و با توجه به پیشرفت‌های مشاهده شده در سایر حوزه‌های فناوری که به برنامه‌ی هسته‌ای ایران مرتبط هستند یا بخشی از آن محسوب می‌شوند، نیاز به شفافیت بیشتری وجود دارد. بنابراین، ما در حال بحث با ایران هستیم تا ببینیم چه اقدامات دیگری فراتر از آنچه ایران متعهد به انجام آن است، می‌توانیم انجام دهیم.»