استاندار سابق سیستان و بلوچستان، معتقد است: «یکی از پیچیده‌ترین کار‌های وزارت کشور، انتخاب استانداران است. استاندار یک مقام سیاسی است و باید فردی انتخاب شود که قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. علاوه بر آن گفتمان‌اش با گفتمان رئیس‌جمهور مخالف نباشد. رئیس‌جمهور یک گفتمانی را مطرح کرده و براساس آن رأی آورده است. اگر استاندار این دو شرط را نداشته باشد، پایگاه رأی رئیس‌جمهور مسأله‌دار می‌شود.» 

سید محمود حسینی، در گفت‌وگو با رویداد 24 تصریح کرد: «استاندار باید بتواند نفر اول استان باشد و خودش هم قبول داشته باشد که نفر اول است. دولت‌ها توسط استانداران در استان حضور دارند و باید عهد و پیمان‌های رئیس‌جمهور را اجرا کنند. هنوز وزیر کشور معاون سیاسی خود را انتخاب نکرده است تا استانداران معرفی شوند.»

پایان گشت نور با وزارت کشور پزشکیان

استاندار سابق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پایان فعالیت‌های گشت نور، بخشی از وعده‌های پزشکیان است و از طریق وزارت کشور باید پیگیری شود؛ افزود: «همه جای دنیا غیر از ایران، پلیس زیر نظر وزارت کشور است. در هر استانی فرمانده پلیس باید تحت امر استاندار باشد. در کل کشور هم باید تحت امر وزیر کشور باشند. اگر وزارت کشور صلاح ندانست که گشت ارشاد باشد، نیروی انتظامی باید حرف شنوی داشته باشد. واقعیت این است که این اختیار وجود ندارد. با وجود اینکه وزیر کشور پاسخگوی امنیت است، اما تمامی اختیارات مربوط به امنیت را ندارند. گشت ارشاد بعد از تجربه اعتراضات سال ۱۴۰۱و فوت خانم مهسا امینی، در عمل منتفی شده بود اما با اسم جدید فعال شده است. گفتمان رئیس جمهور با روش گشت نور مخالف است. رئیس‌جمهور کمتر عهد و پیمان و قولی را اعلام کردند اما چند مورد را به صورت مشخص اعلام کردند. یکی از مهم‌ترین نمونه‌ها مسأله گشت ارشاد بود، دوم مسأله فیلترینگ بود. سوم مسأله احترام به اساتید و برقراری عدالت بود. احتمالاً همانطور که تاکنون سعی کردند با وفاق کار را حل کنند، با روش دیگری اقدامات گشت ارشاد را مدیریت کنند.»

تأثیر استانداری بر پدیده‌های اجتماعی

حسینی درباره لزوم توجه وزارت کشور به مسائل اجتماعی و جلوگیری از تبدیل شدن آن‌ها به مسائل امنیتی یادآور شد: «وقتی صحبت از امنیت می‌کنیم، به معنای امنیت سخت‌افزاری نیست. امنیت تابع نظم و اقتدار و اعمال حاکمیت و قانون است. برقراری امنیت را نمی‌توان مساوی این دید که اگر فرضا اعتراضی شروع شد، در گام اول با آن برخورد شود. چنین چیزی برقراری امنیت نیست، قبل از آن باید نظم و اعمال حاکمیت و برقراری قانون در جامعه وجود داشته باشد. متأسفانه برخی از برخورد‌ها، باعث می‌شود که مسائل اجتماعی، فوراً سیاسی شود و سپس ابعاد امنیتی پیدا شود. تبدیل پدیده اجتماعی به پدیده امنیتی، مثل ریختن بنزین روی آتش است.»

اتباع و مرز‌ها؛ دو چالش پیش روی استانداری

حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه نبود دیوار مرزی و ورود بی‌قاعده اتباع، دو چالش پیش روی وزارت کشور است؛ گفت: «یکی از مسائل وزارت کشور، برقراری نظم در مرز است. نگهداری مرز در شرایط صلح، دست نیروی انتظامی است و این نیرو تحت اداره وزارت کشور است. مرز‌ها در تمام دنیا کنترل و مدیریت لازم دارد اما انسداد تحقق‌پذیر نیست. یکی از اشتباهاتی که در دهه‌های اخیر شد، این بود که دیوار مرزی کشیدند و باید در این دوره مورد تجدید نگاه قرار بگیرند. یکی دیگر از اولویت‌ها و مسائل اساسی وزارت کشور، بحث اتباع است. اینکه عده کثیری بدون ویزا وارد شوند قابل قبول نیست. اینکه کسی هم تاکنون نتوانسته مشکل را حل کند قابل قبول نیست. افغانستان که هم فرهنگ و هم زبان ایران است، مشکل امنیت و اقتصاد دارد. در نتیجه خواه ناخواه با این پدیده مواجه هستیم. باید این مسأله توسط وزارت کشور مدیریت شود. مدیریت مسأله اتباع هم با زور جواب نمی‌دهد. گاهی اوقات به نیروی کار افغانستانی نیاز هم وجود دارد. ما از نظر میانگین سنی جمعیتمان در حال پیر شدن است و 10 سال آینده نیروی جوان برای کار‌های عادی نداریم. درهر حال هرکسی می‌خواهد وارد ایران شود، باید تحت کنترل باشد و وزارت کشور نظارت کند.»