رئیس‌جمهور با بیان اینکه وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست، چرا که اساسا اهل شعار دادن نیستم، گفت: یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به‌عهد است. بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تامین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم.

به گزارش میزان، مسعود پزشکیان پیش از ظهر دیروز (چهارشنبه) در نشست مشترک اعضای هیات دولت و اعضای شورای‌عالی قضایی که به مناسبت «هفته دولت» برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدای دولت بخصوص شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی، از نظرات و دیدگاه‌های مطرح‌شده در این جلسه، به ویژه سخنان غلامحسین محسنی اژه‌ای قدردانی و دغدغه‌های مطرح‌شده را مسئله و دغدغه مشترک همه کارگزاران نظام دانست که باید با همدلی و همکاری آن‌ها را دنبال و مرتفع کرد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه وفاق ملی برای بنده یک شعار نیست، چرا که اساسا اهل شعار دادن نیستم، افزود: بنده قلبا به وفاق و همدلی باور و یقین دارم که بدون همدلی، هم‌افزایی و همکاری صمیمانه نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

پزشکیان با اشاره به واقعه تاریخی فتح مکه و توصیه رسول گرامی اسلام (ص) مبنی بر اینکه امروز همه مسلمین و نه لزوما مومنین باهم برادر هستند، اظهار داشت: وقتی رسول خدا اعلام می‌کند کسانی که تا ساعتی قبل دشمن بودند، حالا که اظهار مسلمانی می‌کنند، برادر ما هستند، آیا دیگر برای ما که حقیقتا باهم برادر هستیم، محل و موضوعی برای اختلاف باقی می‌ماند؟!

رئیس‌جمهور، یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی را حاکمیت مفاهیم ارزشمند انقلابی نظیر عدالت، انصاف، برادری و وفای به‌عهد برشمرد و با اشاره به اینکه موکدا از اعضای دولت خواسته که اگر به قصوری برخوردند، از آن عبور کرده و اگر هم تقصیری مشاهده کردند، دنبال مچ‌گیری نباشند و همان زمان به مقصر تذکر دهند تا مسیر خود را اصلاح کند، گفت: اگر ما از قصور و تقصیری که قابل گذشت است، نگذریم، خود را در برابر خدا قرار داده‌ایم.

پزشکیان اضافه کرد: رسول خدا (ص) تاکید کرده است که تقویت برادری از نماز و روزه هم مهم‌تر است، پس بیایید با تکیه بر برادری و با وفاق و همدلی و هم‌افزایی برای تامین مطالبات و خواسته‌های مردم تلاش کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اصول متعالی دین مبین اسلام از جمله اینکه هرگز نباید از مجازات افراد خطاکار خوشحال شد و فقط حکم الهی را در مورد آنان جاری کرد و نه بیشتر، خاطرنشان کرد: این بالاترین و والاترین سطح رعایت حقوق بشر است که اگر به طور دقیق به آن عمل کنیم، جامعه متحول خواهد شد؛ اگر به این اصول عمل و صادقانه و خالصانه برای مردم کار کنیم و به آن‌ها عشق بورزیم، آن‌ها نیز ما را باور کرده و یاری‌مان 

خواهند کرد.

ما فقط واعظ نیستیم که نصیحت کنیم

رئیس قوه قضاییه نیز در نشست مشترک با اعضای هیات دولت گفت: ما امروز حاکمیت داریم؛ ما فقط واعظ نیستیم که نصیحت کنیم؛ ما مسئولیت حاکمیتی داریم و نمی‌توانیم نسبت به دنیا و آخرت مردم بی‌تفاوت باشیم. نظام جمهوری اسلامی هم نسبت به دنیا و هم آخرت مردم مسئول است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن تبیین و تشریح ابعاد مختلف مقوله عدالت بیان داشت: خوشبختانه رئیس‌جمهور اعتقاد راسخی به مقوله تحقق عدالت در شئون مختلف دارند و و این امر بسیار حائز اهمیت است. باید توجه داشت که یکی از مأموریت‌های مهم نظام جمهوری اسلامی، استقرار تمام و کمال عدالت اجتماعی است. ما در این زمینه به کار و تلاش بیشتر نیاز داریم. بدون تردید تحقق تمام و کمال عدالت اجتماعی نیازمند ساختار، قانون و اجرا و مجری عادل و عادلانه است.

رئیس دستگاه قضا در ادامه بر ضرورت همگرایی و هم‌افزایی هر چه بیشتر ارکان و قوای کشور جهت پیشبرد امور مردم تاکید کرد و درهمین راستا گفت: بیش از ۴۵ سال و به عبارتی حدود نیم قرن از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است، فلذا سزاوار نیست امروز دیگر نتوانیم با تجربیات گران‌سنگی که اندوخته‌ایم بر اختلاف سلایق و نظرات که امری طبیعی و مرسوم است، چیره و غالب شویم. باید به رغم وجود اختلاف سلایق، با همدلی و همگرایی و هم‌افزایی، امور کشور و مردم را به پیش ببریم و از مشغول شدن به حواشی، جداً اجتناب و احتراز کنیم.

اختلاف سلیقه نباید مانع همدلی و همگرایی مسئولان شود

رئیس قوه قضاییه افزود: اختلاف در سلیقه و تفاوت نظرات در وجوه و امور مختلف، امری طبیعی است؛ مهم آن است که ما بتوانیم با تکیه و تاکید بر وجوه اشتراکی، بار‌های بر زمین مانده را به دوش بکشیم و لحظه‌ای در خدمت‌رسانی به مردم و حرکت در مسیر تعالی کشور و رفع مشکلات درنگ و تعلل نکنیم. 

محسنی اژه‌ای تاکید کرد: ما امروز حاکمیت داریم؛ ما فقط واعظ نیستیم که نصیحت کنیم؛ ما مسئولیت حاکمیتی داریم و نمی‌توانیم نسبت به دنیا و آخرت مردم بی‌تفاوت باشیم. نظام جمهوری اسلامی هم نسبت به دنیا و هم آخرت مردم مسئول است؛ ما باید برای مردم، زندگانی و دنیایی آباد و عزتمندانه و شرافتمندانه ایجاد کنیم و متعاقب آن، از ارزش‌های الهی و دینی نیز با جدیت پاسداری کنیم و با ظلم و ظالمین و فساد و مفسدین، مبارزه‌ای مجدانه و پیگیرانه داشته باشیم.

باید رویکرد اصلاح‌مدارانه و جذب کننده 

داشته باشیم 

محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به اهمیت نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی اظهار کرد: نظام ما نظامی مردم‌محور است و این نظام در برهه‌های مختلف، با اتکاء به مردم و بهره‌گیری از ظرفیت‌های سرشار مردمی توانسته است بر مشکلات و موانع گوناگون غلبه پیدا کند. در شرایط فعلی و مقطع کنونی نیز ما باید مردمی بودن را هر چه بیشتر و افزون‌تر در نوع حکمرانی خود پیاده کنیم؛ برای تحقق این منظور، ضروری است به مردم و افکار آنان احترام بگذاریم و از ظرفیت‌های مردمی، به طور کامل و جامع بهره بگیریم و میان خطا‌هایی که احیاناً از ناحیه آن‌ها سرمی‌زند با دشمنی دشمنان و عِناد عَنودان، تمایز و تفاوت قائل شویم. قطعاً باید میان خطایی که از ناحیه عضوی از جامعه سر می‌زند با اقدامات عناصری که در مقابل آرمان‌های کشور ایستاده‌اند، تمایز و تفکیک قائل شد و با این دو مقوله، بصورت یکسان برخورد نکرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: رویکرد ما در قبال عضوی از جامعه که خطایی از او سر زده و هدفش عناد و دشمنی نیست، باید رویکردی اصلاح‌مدارانه و جذب‌کننده باشد؛ باید ببینیم که چه تعداد از افراد را می‌توانستیم اصلاح و جذب کنیم، اما غفلت ورزیدیم و آنان را به جرگه مقابل خود سوق دادیم؛ قطعاً نباید اینگونه باشد که یک فرد خطاکار و حتی مجرم را علی‌الدوام خطاکار و مجرم بدانیم؛ باید فرد خطاکار و مجرم را اصلاح کنیم و به آغوش جامعه و نظام بازگردانیم؛ قدر مُسلم با فردی که مرتکب خطا و جرم می‌شود باید برخورد قانونی و اصلاح‌گرایانه کرد، اما نباید او را طَرد کرد؛ با طَرد کردن او، شاید خود و کشور را از تخصص، علم، دانش و هنری که آن فرد دارد، برای همیشه محروم کنیم.

برای پیشرفت کشور و رفع مشکلات مردم 

در کنار و همراه دولت هستیم

رئیس دستگاه قضا در ادامه، نیل و رسیدن به درک مشترک درخصوص مسائل و مشکلات کشور را یکی از ضروریات و بیّنات برای پیشبرد امور دانست و گفت: قوای سه‌گانه و مشخصاً دو قوه مجریه و قضاییه باید بر نشست‌های هم‌اندیشی خود بیفزایند و با تشکیل کارگروه‌هایی مشترک، در قبال مسائل و مشکلات کشور، نخست به درک و فهم واحد نائل آیند و متعاقب آن بتوانند با همگرایی و همکاری، راهکار‌های علمی و تخصصی برای برون‌رفت از مشکلات، اتخاذ و تجویز نمایند. 

رئیس عدلیه تصریح کرد: بار دیگر تاکید می‌کنم که قوه قضاییه همواره در کنار دولت خواهد بود و برای پیشرفت و تعالی کشور و رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم، تمام مساعی و تلاش خود را در همراهی با دولت به کار خواهد بست؛ ما موفقیت دولت را موفقیت نظام و همه اجزای آن از جمله دستگاه قضایی می‌دانیم؛ دغدغه ما تعالی و پیشرفت نظام و کشور است؛ خوشبختانه آقای پزشکیان دغدغه جناحی و طیفی ندارند و دارای نگاه کلان و ملی هستند و ما نیز بر این عهد استواریم.