کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر اخیر نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر به تهران و تلاش دوحه برای حفظ روابط سنتی با ایران، گفت: به نظر می‌رسد که در این سفر علاوه بر روابط دوجانبه در ارتباط با آخرین تحولات غزه و همچنین تلاش برای مدیریت تنش‌ها بین ایران و آمریکا و موضوع تنبیه رژیم صهیونیستی رایزنی شده است.

به گزارش ایسنا، حسین آجرلو با یادآوری اینکه نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر اولین مقام خارجی بود که بعد از رأی اعتماد مجلس به کابینه به تهران سفر و در جریان این سفر با آقایان عراقچی و پزشکیان دیدار و رایزنی کرد، گفت: آقای عراقچی یک شخصیت شناخته شده در حوزه دیپلماتیک و عرصه بین‌الملل است، سال‌ها از مذاکره‌کنندگان ارشد کشور و وزارت خارجه بوده، دیپلمات با سابقه‌ای است و حضور ایشان در دستگاه دیپلماسی کشور با استقبال بین‌المللی روبرو شده است.

او با بیان اینکه وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که اولویت اول وزارت خارجه بحث گسترش تعاملات با همسایگان است، گفت: قطر همواره روابطی مبتنی بر احترام با ایران داشته و تعدد سفر مقامات ۲ کشور به تهران و دوحه بیانگر اراده ۲ کشور جهت گسترش تعاملات و انجام مشورت‌های مستمر در ارتباط با تحولات منطقه و عرصه بین‌الملل است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ما بارها شاهد بوده‌ایم که وزیر خارجه قطر در بزنگاه‌های دیپلماتیک به تهران سفر کرده و تلاش داشته که روابط سنتی خود را با ایران حفظ کند ادامه داد: بنابراین سفر روز گذشته وزیر خارجه قطر به تهران سفر غریبی نبوده است.

آجرلو با بیان اینکه علاوه بر روابط دوجانبه با توجه به نقش آفرینی قطر در چند پرونده منطقه‌ای پیش‌بینی می‌شود که در جریان این سفر در ارتباط با این مسائل رایزنی و گفت‌وگو شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تحولات در غزه به یک چالش در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است و تبعات گسترده‌ای داشته است. قطر با توجه به نقش میانجیگری خود از طرف فلسطینی‌ها تلاش می‌کند که در این تحولات به کنشگری بپردازد.

او با بیان اینکه به احتمال زیاد در این سفر مقامات ۲ کشور در مورد اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در ترور «اسماعیل هنیه» در تهران و واکنش ایران به این جنایت نیز رایزنی و گفت‌وگو کرده باشند، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که بین ایران و قطر مورد رایزنی است انجام گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌هاست که در چند وقت اخیر به نحوی شاهد آن بودیم که اکنون این موضوع به درگیری‌های ایران و رژیم صهیونیستی نیز مرتبط شده و این جزو پرونده‌هایی است که برخی از کشورهای خلیج فارس از جمله قطر و عمان در راستای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کنند که در آن ایفای نقش کنند.