استاد ژئوپلوتیک و دیپلمات سابق، گفت که «گفتگو باید به صورت مستقیم با آمریکا انجام شود. اگر گفتگو‌ها بین ایران و آمریکا انجام شود، مسائل اختلافی با اروپا هم حل می‌شود. روس‌ها در قالب ۵+۱ ما را به نتیجه مناسبی نمی‌رسانند. ایران و آمریکا هم بخواهند به یک توافق نزدیک شوند، روس‌ها مانع ایجاد می‌کنند.»

عبدالرضا فرجی‌راد، در گفت‌وگو با «رویداد۲۴» افزود: رقابت شرق و غرب در ۵+۱، نمی‌گذارد ایران به یک نتیجه مطلوب دست یابد: «با توجه به احتمال پیروی ترامپ و تداوم گفتگو با ۵+۱، نمی‌توان به نتیجه خوبی رسید. الان روسیه دشمن آمریکا و اروپاست و روابط چین و آمریکا هم تغییر کرده است. این تغییرات موانعی است که اجازه نمی‌دهد 5+1 به یک توافق با ایران دست یابد. آن‌ها در کنار هم فکر می‌کنند که باید از طریق ایران امتیازات بیشتری به دست بیاورند. 

به گفته وی، «مذاکره در قالب برجام، فرسایشی خواهد شد. این در حالی‌است که تحریم‌ها هرچه زودتر باید برداشته شود؛ او در این‌باره می‌گوید: «با توجه به وقفه چند سال اخیر در اجرای برجام و منقضی‌شدن برخی از بند‌های آن، باید یک تصمیم جدید گرفت. کتاب برجام می‌تواند دوباره باز شود و بند‌های منقضی شده کنار برود و دوباره بر سر آن گفتگو شود، یا اینکه مذاکراتی را برمبنای مطالبات برجام شروع کنند. از الان نمی‌توان گفت که وارد فاز جدیدی می‌شویم یا برجام تداوم می‌یابد.»

این دیپلمات سابق اضافه کرد: «من با اینکه برجام را یک توافق خوب می‌دانم، معتقدم نباید در قالب ۱+۵ کار کنیم، این قالب برای ما مشکلات بسیاری خواهد داشت. اگر بخواهیم توافق جدیدی را شروع کنیم، در این ساختار فرسایشی می‌شود. با توجه به اینکه کشور نیاز دارد تحریم‌ها هرچه زودتر برداشته شود و اقتصاد و معیشت مردم تکان بخورد، نباید وارد روند فرساینده شد. با توجه به تحولات جهان از جمله جنگ اوکراین، تحولات خاورمیانه و... که اثرات آن تا سال‌های آینده هم پابرجاست، باید سریع به یک نتیجه رسید.»

امتیاز‌گیری از طریق ایران در ۵+۱

فرجی راد ادامه داد:  ایران مسیر غیرقابل بازگشتی را در غنی‌سازی طی کرده و دیگر نمی‌تواند به اعداد برجام در این حوزه بازگردد: «مطالبات جدیدی در مذاکرات پیش رو باید مطرح شود. در متن برجام بند‌ها و تبصره‌هایی وجود دارد که تماماً کهنه شده‌اند و قابلیت اجرا ندارند. مثلاً سال آینده برخی از بند‌های تعهدی ایران تمام می‌شود و در برجام تعهد ایران غنی‌سازی ۳.۷۶درصد بوده اما اکنون ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند. اروپا هم به تعهدات خود عمل نکرده و ایران نمی‌تواند بعد از چند سال به ۳.۷۶درصد  برگردد. 

ایران هزینه‌های سنگینی در سال‌های اخیر داده و نمی‌تواند به عقب برگردد، در نتیجه باید مبنا را برعدم تولید سلاح بگذارند و مذاکرات را پیش ببرند. اگر تولید سلاح یک مبنا باشد، راحت‌تر می‌توان به نتیجه رسید. باید تعهدات جدیدی از سوی غربی‌ها مشخص شود تا دیگر مثل برجام زیر آن نزنند. تغییرات ژئوپلوتیکی در جهان هم رخ داده که این تغییرات در توافق جدید میان ایران و غرب به وجود خواهد آورد.»