فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پزشکیان نمی‌تواند از محدودیت‌هایی که در چینش کابینه دارد بگوید، اما باید یک تفاوت با دیگران داشته باشد و آن این است که به مردم پاسخ بدهد. مردم می‌دانند که دست ایشان در معرفی برخی از گزینه‌ها باز نیست اما اینکه تصور جامعه مبنی بر این باشد که آقای پزشکیان همه موارد را تایید می‌گیرد خوب نیست.

رجایی یادآور شد: دولت پزشکیان، دولت اصلاح‌طلبان تلقی می‌شود و تجربه دولت اصلاح‌طلبان پیش روی اوست. ایشان باید زودتر سخنگوی دولت را انتخاب کند و پاسخ‌گوی افکار عمومی باشد زیرا در چند روز گذشته دوتا فیل هوا شد. فیل اول معرفی کابینه‌ای بود که به مذاق افرادی که پای صندوق آمدند و به آن رأی دادند خوش نیامد و فیل دوم کناره‌گیری آقای ظریف بود.

جامعه از آقای پزشکیان توقع تغییر دارد و حق دارد 

غلامعلی رجایی، که چندان از کابینه پیشنهادی چهاردهم استقبال نمی‌کند، در گفت‌وگو با خبرآنلاین، افزود: جامعه از آقای پزشکیان توقع تغییر دارد و حق دارد، بالاخره آنان اگر از عملکرد دولت سیزدهم راضی بودند که به آقای پزشکیان رأی نمی‌دادند. جامعه باید تقسیم‌بندی شود اما در مجموع افکار عمومی از این کابینه راضی نیست.

به گفته این فعال سیاسی، پزشکیان باید با دقت بیشتری کابینه خود را می‌چید زیرا انتظاراتی از ایشان با توجه به اظهارات خودشان ایجاد شده بود. وی ادامه داد: دولت جدید باید از افکار عمومی حساب بیشتری ببرد، منتظر بودیم که یک پاسخ و عکس‌العملی از سوی ایشان مشاهده کنیم اما دولت سخنگو ندارد و خود آقای پزشکیان هم نمی‌تواند سخنگو باشد و زیاد صحبت کند.

پزشکیان باید در جلساتی که با رهبری داشت، چانه‌زنی می‌کرد

وی در ادامه با اشاره به اینکه پزشکیان باید در جلساتی که با رهبری داشتند، در مورد وزرای موردنظر خود چانه‌زنی می‌کرد و می‌گفت اگر این افراد نباشند من نمی‌توانم شعارهایم را عملی کنم و ماندنم نیمه تشریفاتی است؛ تصریح کرد:

توافق رهبری یک بحث است و قدرت چانه‌زنی هم موثر است. ایشان به عنوان رئیس جمهور دارای اختیاراتی است. اختیار ذاتی است و برخاسته از رأی مردم است.

پزشکیان دستور رفع فیلترینگ و جمع‌آوری گشت ارشاد را بدهد

رجایی ادامه داد:‌ پزشکیان از مخالفان گشت ارشاد و فیلترینگ بوده است، الآن که دولت در دست او است و افرادی که این کارها را انجام دادند تحت امر ایشان هستند، می‌تواند دستور رفع فیلترینگ و جمع آوری گشت ارشاد را بدهد. جامعه هم باید خویشتن‌داری کرده و به آقای پزشکیان فرصت پخته شدن بدهد، به نظر من باید آن را به فال نیک گرفت زیرا اگر مردم بی‌تفاوت بودند واکنش نشان نمی‌دادند.

به گفته این فعال سیاسی، پزشکیان را نباید با برخوردهای تند و رادیکالی راند و گفت که استعفا بدهید یا آبروی ما و نهج‌البلاغه را بردید، این رفتارها در جامعه‌ای که خواهان تغییر است پسندیده نیست. ایشان به دنبال این است کار به نحو احسن و اکمل انجام شود و باید به او فرصت داد. آقای پزشکیان این پیام را از مردم دریافت کرده است که برخی از گزینه‌های معرفی شده مورد اقبال آنان نیست.