تحلیلگر سیاسی و نماینده ادوار مجلس گفت: توصیه من به آقای پزشکیان این است که از فضای ضدتنشی که در ایام انتخابات شکل گرفته بود دور نشود؛ تلاش جنگ‌افروزی نتانیاهو نباید دیپلماسی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با فرارو افزود: بعد از ترور شهید هنیه در تهران، یکی از بزرگترین نقاط ضعف راهبرد مقابله ایران، پراکندگی در تبلیغات جنگ در ایران است. در ایران، بسیاری از افراد، مواضعی درباره انتقام سخت گرفتند. درواقع به شکلی موضع گرفتند که تماما آرایش جنگی داشت. این نوع واکنش نشان دادن باعث شد فضا هر چه بیشتر به سمت شرایط جنگی و درگیری برود. این موضوعات تا حدودی به نتانیاهو کمک کرد که غربی‌ها را تشویق کند برای مقابله با خطر احتمالی، نیرو‌ها و نظامیان خود را برای حل مسئله به منطقه گسیل کنند. ورود ناو‌های آمریکایی به منطقه حاصل همین شرایط است.

وی ادامه داد: در واقع اگر ما جنگ را در دستور کار قرار دهیم در نهایت این نتانیاهو است که توانسته به آرزوی خود درباره منطقه جامه عمل بپوشاند. در واقع یک جای کار ایراد دارد که به آن توجه نشده و آن اینکه اسرائیل از سال ۱۹۷۳، که آخرین جنگ با اعراب بود، همواره سعی کرده جنگ با گروه‌های فلسطینی را به جنگ با سایر کشور‌های منطقه بکشاند و به طور ویژه ایران را درگیر کند. از انتهای دهه ۱۹۷۰، تا انقلاب ایران و پس از آن، اسرائیلی‌ها در تلاش بودند یک جنگ میان دولتی و فراتر از گروه‌های مقاومت را شکل دهند و به همین دلیل هم، اگر نتانیاهو موفق شود، ایران را وارد جنگ کند، معنای آن، فعال کردن پروتکل‌های امنیتی و نطامی با آمریکا و متحدان غربی 

آن است.

این تحلیلگر ارشد سیاست خارجی، اظهار داشت: آمریکا در جنگ ۲۳ روزه با گروه‌های مقاومت، جنگ ۸ روزه و بسیاری دیگر از درگیری‌ها، ورود نکرده بود. ولی اگر نتانیاهو موفق شود پای ایران را به تنش باز کند، احتمال ورود آمریکا هم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که در حمله موشکی ایران به اسرائیل نیز، آمریکا از سیستم حمایتی برای اسرائیل استفاده کرد؛ بنابراین تاکید من بر این است که اسرائیل تمام تلاش خود را برای درگیری ایران به کار بسته و حفظ شرایط نامتقارن جنگ به سود ایران، منافع مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت خواهد بود. 

فلاحت‌پیشه توضیح داد: فضای سیاسی کشور، بعد از هیاهوی اولیه پس از ترور شهید هنیه به سمت نوعی عقلانیت در حال حرکت است. همین سخن آقای قالیباف که می‌گوید آن‌ها که سختی جنگ کشیده‌اند می‌دانند جنگ پدیده مخربی است، نشانی از همین عقلانیت است. ما نباید به جای فشار آوردن به اسراییل، فشار بر خودمان را افزایش دهیم. ما به یک انرژی تنش‌زدایانه، نیاز داریم که بتواند تقویت‌کننده دیپلماسی آرامش‌بخش و تنش‌زدا در  منطقه باشد.