عضو حزب اعتماد ملی با بیان اینکه رئیس‌جمهور خودش باید مسئولیت و پاسخگویی انتخاب همکارانش را بر عهده بگیرد، گفت: متاسفانه شنیده می‌شود در برخی از مباحث، او این موضوع را با برخی از مراکز قدرت مطرح و مشورت می‌کند و این پذیرفته شده نیست.

محمدجواد حق‌شناس در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز، تأکید کرد: رئیس‌جمهور اختیار دارد تا افراد کابینه را انتخاب کند و بهتر است این کار را خودش عهده‌دار شود و با مراکز قدرت در این خصوص مشورتی نداشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره چینش کابینه دولت جدید تصریح کرد: مساله انتخاب همکاران در رده اعضای دولت، هیأت وزیران و معاونان رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین وظایف و رویکردهای یک رئیس‌جمهور در خصوص شرح وظایف و تعهدی‌ست که در قبال قانون اساسی و رای مردم دارد و بسیار تعیین کننده است. همچنین در رابطه با وعده‌هایی که در فضای تبلیغاتی انتخابات و سخنرانی‌ها و مناظره‌ها آن‌ها را با مردم در میان گذاشته است ‌و باعث شده تا مردم متقاعد شوند او را نسبت به نامزدهای موجود انتخاب کنند، اهمیت دارد.

وی با بیان این نکته که باید ببینیم شرایط انتخاب همکاران چگونه بوده و تحلیل دقیق و درستی از آن داشته باشیم، گفت: انتخاب همکاران رئیس‌جمهور قابل واگذاری به هیچ فرد و نهادی نیست؛ درخصوص معاونانش مسئولیت کاملا با خودش است و در رابطه با اعضای دولت، این مسئولیت در قانون اساسی با مجلس مشترک شده است.

این فعال سیاسی یادآور شد: رویکرد مشورتی انتخاب وزرا که در این دوره به خوبی مورد توجه گرفته است، به معنای نفی مسئولیت رئیس‌جمهور نیست. ایشان به درستی ‌و در یک اقدام ارزشمند، احزاب، گروه‌های تخصصی و نخبگان را دعوت کردند تا پیشنهاد خودشان را برای تعیین وزرا به او اعلام کنند. حتی در یک گام قابل تقدیر، گروهی را تعیین کردند به عنوان شورای راهبری که این پیشنهادها را بررسی کنند. این اتفاق ضمن انتقادات، رویه درست و مثبتی بود.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: من فکر می‌کنم شاید مهم‌ترین مسئله در دولت آتی شاخص کارآمدی و توانمندی است؛ آن هم در روزگاری که شاید چالش اصلی دولت قبل ناکارآمدی و عدم توان اداره بهینه و مناسب وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دومین شاخص به نظرم مسئله هماهنگی است. در کنار توانمندی فردی، مسئله هماهنگی اعضا با یکدیگر هم نکته بسیار مهمی است. درست مثل یک گروه ارکستر می‌مانند که باید با هماهنگی ساز بزنند و کسی نمی‌تواند بدون هماهنگی با سایر اعضا ساز خود را بنوازد.

در دولت رئیسی فساد به سطح وزرا هم رسید

این عضو حزب اعتماد ملی، گفت: وجود فساد در لایه‌های زیرین نهادها و سازمان‌ها باعث نگرانی شده‌‌ و سال‌ها به خاطر عدم رعایت و نظارت، به شدت آلوده به فساد شده است. ما فساد را در سال‌های ابتدایی انقلاب کم‌تر داشتیم اما هرچه فاصله گرفتیم این فساد هم عمق و وسعت بیشتری گرفته است. در دولت رئیسی این فساد به سطح وزرا هم رسید و یک وزیر محاکمه هم شد.

 به گفته وی، این نگرانی وجود دارد که گروه‌های مافیایی قدرت و فساد برای اینکه دستشان از قدرت و منابع کوتاه نشود، مانع حضور نیروهای کارآمد در کابینه شوند و با زد و بند و لابی‌های غیرقانونی نیروهای مد نظرشان را بالا آورند. حق‌‌شناس ابراز امیدواری کرد پزشکیان که به ویژگی صداقت و راستگویی شهرت دارد، مراقبت و هوشیاری لازم را در این خصوص داشته باشند و نیروهای درگیر فساد را کنار بگذارد تا اعتماد عمومی مردم سلب نشود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: ما فساد را در سال‌های ابتدایی انقلاب کم‌تر داشتیم اما هرچه فاصله گرفتیم این فساد هم عمق و وسعت بیشتری گرفته است.