دیپلمات ارشد سابق، ترور هنیه را در ایران یک عملیات خرابکارانه تروریستی دانست که هدفش افزایش تنش در منطقه و کشیدن پای ایران به یک جنگ مستقیم است.

محمدحسین عادلی، در گفت‌وگو «انتخاب»، تصریح کرد: هدف این بوده که ایران پاسخ بدهد و نتانیاهو پای ایران و آمریکا را به یک جنگ بکشاند و ایران و آمریکا را مستقیماً درگیر کند. این کار به نفع نتانیاهو است زیرا موضوع آتش‌بس دائمی در غزه و طرح دو دولتی به محاق می‌رود و از طرف دیگر تشنج بین ایران و آمریکا باعث شکست احتمالی دموکرات‌ها و پیروزی احتمالی ترامپ می‌شود.

به گفته وی، همه نشانه‌ها حکایت از این دارد که ترور هنیه یک توطئه علیه منافع ملی ایران در آستانه تشکیل دولتی است که شعارش تعامل بین‌المللی و تنش‌زدایی است. 

عادلی با بیان اینکه خنثی کردن توطئه با عمل متقابل نظامی در شرایط کنونی که اسرائیل تعیین کرده نیست، گفت: پاسخ ایران می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که این توطئه را خنثی کند. اگر بخواهیم از دل تهدید یک فرصت بسازیم باید بگوییم که این اتفاق فرصتی بسیار مناسب برای اتحاد با کشور‌های منطقه و اسلامی و رایزنی مثبت با کشور‌های غربی است که در صورت استفاده می‌تواند برخی مشکلات بین‌المللی ما را حل کند. 

وی تأکید کرد: این شرایط یک فرصت طلایی برای دولت و حکومت برای برملا ساختن استراتژی نتانیاهو در ایجاد جنگ و آشوب در منطقه است. اکنون زمان آن است که ایران از یک سو با کشور‌های اسلامی و از سوی دیگر با کشور‌های غربی طرفدار اسرائیل و در رأس آن‌ها آمریکا رایزنی کرده مظلومیت ما و فلسطین را برجسته و فضای سیاسی بین‌المللی را علیه جنگ افروزی‌ها و کشتار‌های دسته‌جمعی و نسل‌کشی اسرائیل بسیج کند. 

به گفته این دیپلمات پیشین، فرصت و فضای اتحاد کشور‌های اسلامی خصوصاً عربستان با ایران علیه ترور هنیه و جنایات نتانیاهو مناسب به نظر می‌رسد. به عکس اگر ایران اکنون وارد جنگ شود همه این فضا‌های مناسب برای اتحاد علیه توطئه اسرائیل از بین می‌رود و چرخش فضا علیه ایران خواهد بود.

شلیک به رویکرد جدید کشور برای تعامل با جهان

عادلی یادآور شد: شکی نباید کرد که ترور در تهران شلیک به رویکرد جدید کشور برای تعامل متوازن با جهان و عزم برای رفع مشکلات اقتصادی بوده است. دشمنان پیدا و پنهان ایران از بیرون آمدن کشور از انزوا و فراهم شدن زمینه‌های توسعه کشور نگران هستند زیرا می‌دانند که ایران توانایی بازسازی خود را دارد و می‌تواند مشکلات خود را به تدریج رفع کند و به یک کشور قدرتمند و صلح‌دوست تبدیل شود.

وی تأکید کرد اهمیت این اتفاق در تهران و در این زمان در این است که دشمنان ما نگرانند که مبادا حاکمیت ایران جهت خود را به سمتی تغییر دهد که مآلا ایران از انزوا درآید و راه توسعه را در پیش گیرد و قدرتمند‌تر شود.

سفیر اسبق ایران در انگلیس، کانادا و ژاپن در پاسخ به پرسشی درمورد ذی‌نفعان این ترور، خاطرنشان کرد: این اتفاق در شرایط کنونی نیمه تمام است! و نمی‌توان با فعل ماضی گفت به نفع چه کشوری تمام شد. اگر ما در دام این بازی بیافتیم آنگاه منافع سرشاری برای نتانیاهو، تندرو‌های اسرائیل، مخالفین فلسطین، تندرو‌های روسیه، گروه‌های تندروی ضد سیاست خارجی متوازن ایران و رقبای ایران سرازیر خواهد شد. اتفاقاً اگر در زمین و فضای اسرائیل بازی نکنیم فرصت برای نزدیکی با کشور‌های منطقه و تعامل متوازن با غرب و حتی آمریکا فراهم و توطئه خنثی می‌شود.