نماینده ارومیه، از جمله اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی است که بسیار خوش‌بین به رأی آوردن لیستی است که پزشکیان ارائه می‌کند و حتی از اعتماد کردن مجلس به عباس عراقچی برای وزارت خارجه دولت چهاردهم می‌گوید.

به گزارش خبرآنلاین، سلمان ذاکر درباره تصمیم پزشکیان برای تشکیل دولت ائتلافی، اظهار کرد: البته هنوز لیست کابینه، بیرون نیامده که ببینیم این دولت ائتلافی به شکل کامل موفق خواهد شد یا خیر، اما رویکرد و تفکر پزشکیان تشکیل دولت ائتلافی را می‌رساند و ما باید این تفکر را تمجید و تقویت کنیم و افرادی را معرفی کنیم که واقعا در این راستا حرکت می‌کنند.

به گفته وی، احتمالا تا پایان این هفته لیست کامل وزرای پیشنهادی به هیأت رئیسه مجلس خواهد رسید و از شنبه هفته آینده صلاحیت‌های علمی، توانمندی‌های فردی، سوابق مدیریتی و صلاحیت‌های مختلف دیگر که مربوط به کمیسیون‌ها است، من‌جمله صلاحیت‌های تخصصی هر کمیسیون در دستگاه مربوطه بررسی خواهد شد.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه آیا درباره کابینه پیشنهادی از اطلاعات و سپاه استعلام گرفته می‌شود، گفت: از ابتدای امر، با توجه به اینکه شورای نگهبان به پزشکیان صلاحیت داده است، مردم هم به او رأی دادند و از آن طرف تنفیذ و تحلیف هم صورت گرفته باید اصل را بر اعتماد و تعامل بگذاریم و بدانیم که افرادی که معرفی می‌شوند از صافی اول گذشتند، به عبارتی از صافی معاون اول رئیس جمهور و معاون راهبردی او عبور کردند و استعلام‌های لازم را از اداره اطلاعات و سپاه دریافت کردند.

ذاکرادامه داد: لذا اگر فردی برای حضور در کابینه معرفی می‌شود از صافی‌های اول عبورر کرده است. صافی‌های بعدی مربوط به مجلس است، به این معنی که پارلمان ارزیابی می‌کند فرد معرفی شده می‌تواند دستگاه عریض و طویل را هدایت کند یا خیر، لذا تشخیص توانایی افراد برعهده مجلس و کمیسیون‌ها است که به نظر بنده در این راستا باید کارآمدی را معیار قرار بدهیم.

وی وزارتخانه‌های امور خارجه، وزارت کشور و وزارت اطلاعات، به علاوه وزارتخانه‌های صمت و تعاون که مربوط به حوزه تولید و معیشت دهک‌های پایین هستند را حساس‌ترین وزارتخانه‌ها عنوان کرد.

ذاکر درباره پاسخ به اینکه برای وزارت امور خارجه افرادی مانند آقایان صدر و عراقچی مطرح هستند، ارزیابی شما از فضای مجلس برای معرفی عراقچی به عنوان وزیر امور خارجه به چه صورت است، تصریح کرد: مجلس حتماً وفاق ملی و دولتی که براین اساس تشکیل شده را در نظر می‌گیرد و فکر می‌کنم نظر مجلس مثبت خواهد بود.

این نماینده مجلس همچنین درباره معرفی افرادی مانند پورمحمدی و علایی برای وزارت کشور، بیان کرد: هر کدام بیایند، فکر کنم مجلس رأی می‌دهد، هم پورمحمدی و هم علایی.