یکی از استراتژیست‌های سابق سپاه پاسداران گفت: «رعایت مسائل امنیتی بسیار واجب است. شبکه‌های نفوذی خطرناک و پنهانی در درون دستگاه‌های امنیتی به صورت شناور عمل می‌کنند و بار‌ها و بار‌ها به نظام ضربه زدند؛ از جمله همین ترور شهید اسماعیل هنیه.» 

سردار محسن رشید، در گفت‌وگو با «جماران»، افزود: سیستم‌های پیشرفته اطلاعاتی در اختیار دشمن است؛ پس شبکه نفوذ و ابزارهای پیشرفته اطلاعاتی دشمن از جمله ماهواره و دستگاه‌های الکترونیکی ایجاب می‌کند که حلقه تصمیم‌گیری بسته و تنگ باشد. گلایه از این موضوع هم خلاف فهم عقلانی است.

وی تصریح کرد: اساساً عامل نفوذی که به وضوح مشخص است در کشور وجود دارد، چگونه پدید آمده است؟ یکی از دلایل اصلی پیداش عامل نفوذی شکاف بین ملت و دولت است. شکاف در حاکمیت یکی دیگر از دلایل آن است. مرحبا به آقای پزشکیان که با شعار وفاق ملی آمد و چه بد می‌فهمند کسانی که همچنان بر طبل اختلاف می‌کوبند.

رشید افزود: ترور اسماعیل هنیه ابعاد مختلفی دارد؛ از جمله تأثیر بر سرنوشت امروز سرزمین فلسطین، تاثیر بر آینده دولت اسرائیل، اوضاع اجتماعی دولت اسرائیل، آمریکا و حامیان اروپایی دولت اسرائیل، تأثیر بر جهان اسلام، جهان عرب و جبهه مقاومت؛ تأثیر آن بر ایران و ایرانی و نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت نوپای آقای مسعود پزشکیان.

به گفته این مقام سابق سپاه، واکنش ایران به ترور هم می‌تواند نقطه کوری باشد و هم می‌تواند ما را در گردنه جدید، با مسائل و حوادث جدید رو به رو کند. واکنش ایران هم الزاماً منحصر به عملیات نظامی نیست، بلکه می‌تواند سیاسی و یا امنیتی هم باشد.

رشید ادامه داد: همه گمان کنند که اسرائیل باید مورد هدف قرار گیرد؛ خب چرا مواضع آمریکایی‌ها را نزنیم؟ اگر کف و سوت‌هایی که آمریکایی‌ها برای نتانیاهو در مجلس آمریکا زدند نبود، این حادثه هم اتفاق نمی‌افتاد. عقبه استراتژیک اسرائیل آمریکا است. هسته تصمیم‌گیری باید قدرت مانور داشته باشد و به راحتی تصمیم‌گیری کند. این الزاماً به معنای القاء مورد هدف قرار دادن این و آن نیست.

این مقام سابق سپاه تصریح کرد: باید برای حمایت از هر نوع تصمیمی از سمت حلقه تصمیم‌گیری آماده باشیم. چه این تصمیم انهدام مواضع آمریکایی‌ها باشد و چه مذاکره سیاسی. مهم‌ترین موضوع در کشور پشتیبانی از تصمیم حلقه تصمیم‌گیری در کشور است؛ فارغ از آن‌که چه دسته و گروه سیاسی‌ای در کشور هستند.

وی در پایان یادآور شد: تقویت وفاق ملی باعث کاهش خطر نفوذی‌هاست. شبکه‌های جاسوسی عوامل مهمی در کشور شده‌اند. ترفند مقابله با آنان، ایجاد وحدت ملی و تقویت وفاق ملی است. امروز وحدت ملی یعنی پشت تصمیم نظام بایستیم.