مهرشاد ایمانی در  «انتخاب» نوشت: چند روزی از تحلیف مسعود پزشکیان می‌گذرد و هنوز وزرای پیشنهادی او به مجلس معرفی نشده‌اند. بر اساس قانون رئیس‌جمهور تا دو هفته مهلت دارد که هیأت وزیران پیشنهادی‌اش را به مجلس معرفی کند؛ اما به نظر می‌رسد وضعیت برای دولت پزشکیان قدری متفاوت باشد از چند جهت:

1. چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایط استثنایی و خاصی برگزار شد؛ به نحوی که رئیس‌جمهور سابق در سانحه‌ای جان باخت و ضرورت قانونی و سیاسی ایجاب می‌کرد که انتخاباتی زودهنگام برگزار شود. در این شرایط انتظار می‌رفت به محض انجام مراسم تحلیف رئیس‌جمهور وزرای پیشنهادی به مجلس معرفی شوند تا هرچه سریع‌تر دولت شکل کاملی به خود بگیرد زیرا مجلس هم فرصتی نیاز دارد تا شرایط وزرا را بررسی کند و البته که ممکن است برخی از وزرای پیشنهادی نتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند که این موضوع نیز باعث می‌شود مشخص شدن وضعیت نهایی بعضی از وزارتخانه‌ها مدتی بیش از اینها را نیاز داشته باشد.

2. نکته دیگر آن است که دولت نه از زمان مراسم تحلیف بلکه از زمان سقوط بالگرد سید ابراهیم رئیسی شرایط متزلزلی را دارد و عملا هیچ تصمیم اجرایی مهمی از آن زمان تا کنون گرفته نشده است و صرفا دولت در بهترین حالت به عنوان ناظم اجرایی ایفای نقش می‌کند. انتظار هم بیش از این نیست زیرا از 31 اردیبهشت تا زمان تنفیذ و تحلیف کشور دارای رئیس‌جمهور نبود. حالا که رئیس‌جمهور انتخاب و مسیر قانونی رسمیت‌یافتنش هم طی شده است، با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست که دولت همچنان به صورت رهاشده باقی بماند؛ چه آنکه هنوز هم دولتمردان دولت قبل روی کارند و هم آنها و هم مردم و البته کشور دچار استیصال تصمیم‌گیری‌اند.

3. مسئله بعدی آن است که یک پرسش مهم در اذهان عمومی به وجود آمده است؛ آنکه در شرایطی که به محض پیروزی مسعود پزشکیان شورای راهبری به ریاست محمدجواد ظریف برای بررسی وزرای پیشنهادی تشکیل شد، چرا حالا که دیگر وقت معرفی به مجلس است، دولت تعلل می‌کند؟ با اقداماتی که ظریف برای شناسایی بهترین وزرا انجام می‌داد، خیلی‌ها تصور می‌کردند در همان روز مراسم تحلیف یا حداکثر یک روز بعد آن لیست وزرا به مجلس تقدیم شود اما چنین چیزی نشده است و حتی از محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور می‌گوید: امیدواریم قبل از اینکه به ضرب‌الاجل قانونی برسیم، آقای رئیس‌جمهور کابینه را معرفی کند. طبیعی است که باید قبل از پایان مهلت قانونی کابینه معرفی شود اما مسئله این است که در شرایطی که کشور مدتی است با بحران دولت مستقر مواجه بوده و البته اقداماتی که تیم پزشکیان برای معرفی کابینه انجام داده‌اند، چرا  معرفی وزرا باید به دقیقه 90 کشانده شود؟

4. در پایان وضعیت منطقه به شدت در حالت بحرانی‌شدن است. ترور اسماعیل هنیه در تهران و احتمال واکنش ایران شرایط را فوق‌العاده کرده است. در چنین وضعیتی ایجاب می‌کند دولتی کامل روی کار باشد تا بتوانند بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کند؛ به خصوص در حوزه سیاست خارجی که کشور وزیر امور خارجه هم ندارد. در چنین شرایطی شاید بهترین تصمیم معرفی هرچه زودتر وزرا به مجلس و تعیین دیگر مسئولان دولت باشد.