رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب، گفتند: بحمدالله انتخابات اخیر هم به خوبی انجام گرفت و مردم رئیس‌جمهور شایسته‌ای را انتخاب کردند.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم که دیروز یکشنبه در حسینیه‌ امام خمینی(ره) با حضور رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی برگزار شد؛ افزودند: ما در جمهوری اسلامی ده‌ها انتخابات داشته‌ایم. قدر این مردم سالاری و حضور مردمی را باید دانست.

ایشان سخنان پزشکیان را حاکی از پایبندی حقیقی  به مردم‌سالاری اسلامی دانستند و تأکید کردند: همه ما باید کمک کنیم که ایشان و دولت‌شان بتوانند این کارهای بزرگ را انجام دهند.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه دولت محترم برای مردم با مردم در میان مردم از ظرفیت مردمی استفاده کند، تأکید کردند: اولویت‌ها باید رعایت شود، امروز اولویت با مسائل اقتصادی است. مضاف بر اینکه هیچ مسئله داخلی را نباید متوقف به موضوع خارجی کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای شاخص مهم حکومت پهلوی اول را دیکتاتوری خشن و فشار به ملت و ذلت و انفعال در مقابل عوامل خارجی دانستند و ادامه دادند: محمدرضا پهلوی برای سرنگونی یک دولت ملّی متوسل به آمریکا و انگلیس شد. رهبر انقلاب با بیان اینکه انقلاب اسلامی دخالت در امور کشور را به مردم هدیه کرد، تصریح کردند: از ثروت‌های طبیعی کشور باید استفاده کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه با روحیه جهادی می‌شود کوه‌های مشکل را از جا کند، یادآور شدند:شهید رئیسی اهل کار جهادی بود واقعاً شب و روز نمی‌شناخت.

آیت‌الله خامنه‌ای با بیان اینکه ارکان کشور باید تعامل کنند، تأکید کردند: نباید به وسوسه‌های دوقطبی‌سازی اعتنا کرد؛ حالت دلخوری در مجادلات انتخاباتی نباید ادامه پیدا کند.

ایشان در ادامه به ضرورت‌های سیاست خارجی کشور نیز اشاره کردند و گفتند: در مقابل مسائل جهانی برخورد کشور فعال و اثرگذار باشد و یکی از اولویت‌ها ارتباط مستحکم با کشورهایی است که در شرایط دشوار به ما کمک کردند.

به گفته رهبر انقلاب، انگیزه مخالفت با برخی کشورهای اروپایی نداریم؛ آنها با ما خوب برخورد نکردند.

ایشان ادامه دادند: رژیم صهیونیستی یک دولت نیست؛ یک باند جنایتکار و یک بانک قاتل و یک باند تروریست است و ننگ بزرگ کنگره آمریکا نشستن پای صحبت‌های [این نتانیاهوی] جنایتکار بود.

رهبر انقلاب در حکم تنفیذ ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان نوشتند: اکنون اینجانب با تشکر از همه‌ کسانی که در خلق این افتخار نقش آفریده‌اند، به پیروی از ملت بزرگ، رأی آنان به شخصیت فرزانه، و صادق،‌ و مردمی، و دانشمند جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم.

در بخشی از متن حکم تنفیذ که توسط محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر انقلاب قرائت شد، آمده است: چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، پس از دوره‌ی ناتمامْ‌مانده‌ی رئیس‌جمهور فقید شهید، یکی از افتخارات ملت ایران، و نشانه‌ی استقرار نظام پایدار اسلامی، و حاکی از عقلانیت و متانت فضای سیاسی کشور است. نگاه به برخی پدیده‌های ناپسند در برخی از آزمون‌های مشابه در برخی از مناطق جهان، نشان‌دهنده‌ی برجستگی ایران و ایرانی است.

قول می‌دهم جز برای انصاف و عدالت برای مردم راهی نپویم

مسعود پزشکیان در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری ضمن درود و صلوات به ارواح پاک شهدا گفت: سپاسگزار لطف و تدبیر رهبر انقلاب هستم که عرصه را بر مشارکت موثر ملت و رقابت سیاست‌های متفاوت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گشودند و همچنان خاک پای ملت ایران هستم که پای در عرصه گذاشتند و با رأی خود به تدبیر مسئولیت بر دوش این حقیر نهادند. 

رئیس‌ دولت چهاردهم ادامه داد: آنان که به من و یا نامزدهای رقیب رأی دادند و حتی از دغدغه‌مندی و نقد و اعتراض وارد انتخاب نشدند انتظار تحول پیش روی من و نظام و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز آغاز می‌شود.

پزشکیان گفت:‌ اکنون مقام معظم رهبری با تنفیذ رأی ملت و امضای حکم ریاست جمهوری، این بنده کوچک خدا را رسما مکلف به انجام خدمتی بزرگ به ملت ایران فرموند. به موجب اصل 113 قانون اساسی از امروز رئیس‌جمهور می‌شوم و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را بر عهده دارم. وی افزود: آنچه که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته است در حقیقت مسیر روشنی است که مقام معظم توشیع فرمودند چشم انداز جمهوری اسلامی و سیاست کلی ابلاغی و برنامه است که باید به سوی آن حرکت کنیم. آنچه که چشم انداز نظام جمهوری ایرانی را تصویر می کند ایران کشوری توسعه یافته در منطقه با هویتی اسلامی است و الهام بخش در جهان است و با تعامل سازنده در روابط بین الملل است.

رئیس دولت چهاردهم در ادامه ابراز داشت: کشور ما امروز کشوری است توسعه یافته متناسب با مقتضیات فرهنگی و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، کشوری براساس آزادی‌های مشروع، عدالت اجتماعی مبتنی بر حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مند از امنیت و عدالت قضایی، کشوری توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر سرمایه انسانی، امن، مستقل و مقتدر با سامانه دفاعی همه جانبه متکی بر توانایی داخلی، رفاه، امنیت غذایی، فرصت‌های برابر، مستقل در درآمد به دور از فقر، تبعیض، فعال مسئولیت‌پذیر، برخوردار از وجدان کاری، متعهد به شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن.

وی افزود: دستیابی به جایگاه اول اقتصادی و صنعتی در منطقه، ارتقاء نسبی سطح درآمد سرانه با تاکید بر الگوی مردم‌سالاری درینی، جامعه اخلاقی و نواندیش براساس مبانی دینی؛ آنچه که چشم انداز نظام را بر ما مسئولین مشخص می‌کند که باید براساس قانون و چارچوب قانونی به ویژه حقوق اصول اول، دوم و سوم قانون اساسی براساس همین چارچوب‌هایی است که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند بتوانیم در مسیر تحقق اهداف گام برداریم. ما تنها با همگرایی و قانوگرایی در جامعه ایرانی که یک جامعه که همگرا و قانونمدار است می تواند، نقش تعاملی این دو را برای پیشسرفت و توسعه کشور رقم بزند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: من و دولت آینده رسالت و مسئولیت‌مان برای رسیدن به این چشم انداز تعهد به چشم‌اندازی است که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند، سیاست‌های کلی ابلاغی و عمل به برنامه هفتم توسعه است؛ اگر ما این موارد را بپذیریم و به آن پایبند باشیم خواهیم توانست به نتیجه مطلوب برسیم.

وی ادامه داد: تمام اختلافاتی که الان وجود دارد به خاطر هوای نفس است و اگر ما درچارچوب سیاست‌های رهبری عمل می‌کردیم باید الان در جایی می‌بودیم که شایسته و لایق هستیم.

رئیس دولت چهاردهم تصریح کرد: مساله دوم پشتوانه مردمی است، اینکه مردم از ما راضی باشند یا نه نشانه آن است که ما خدمتگذار صادق و درستی هستیم یا نه؛ امیرالمومنین در این زمینه طی نامه‌ای که به مالک اشتر می‌نویسد و در آن فرمان‌های حکومتی صادر می‌کند به او تاکید دارد که در مقابل مردم ابستادگی نکنید و در مسیر خدمت به مردم گام بردارید.

وی تاکید کرد: خدمت به مردم باید سرلوحه زندگی ما باشد، و من قول می‌دهم که خدمت به مردم سرلوحه زندگی ما و همه مدیران و وزرایی که انتخاب می‌کنیم باشد. اهمیت درخدمت مردم بودن به قدری است که حضرت علی(ع) در نامه به مالک اشتر مردم را در کنار خدا قرار می‌دهد و خدا و مردم را یکطرف می‌گذارد و مالک و اطرافیانش را یک طرف دیگر و به او توصیه و تاکید می کند که میان این دو باید انصاف را رعایت کنی و اگر انصاف را رعایت نکنی خدا را با خود دشمن کرده‌ای.

رئیس‌‌جمهور عنوان کرد: مراعات انصاف در شغل، در تقسیم منابع، در توزیع امکانات و در همه امور باید اصل اساسی خدمت گذاری باشد که اگر چنین نباشد مدیریت و خدمت ما زیرسوال خواهد بود.

پزشکیان با بیان اینکه به مردم قول می‌دهم و در خدمت رهبری تعهد می‌دهم که جز برای انصاف و عدالت برای مردم راهی نپویم، گفت: قول و تعهد می‌دهم تا به مردم خدمت کنیم. قول می‌دهیم راه شهدایمان را که زندگی خود را کف دستانشان گذاشتند تا پای جان بایستیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم عزت و افتخار را به کشور برگردانیم. این موضوع جز با قانون گرایی و وحدت امکان پذیر نیست. به مردم این قول را می‌دهیم در خدمت مقام معظم رهبری پایبند این گفته‌ها باشم. 

پزشکیان عنوان کرد: از رهبری انقلاب که همچنان خالق فرصت نو هستند می‌خواهم تا مرا یاری دهند تا بخشی از نگرانی و رنج‌های ایران را کم کنم. شریک دردهای مردم و پوینده راه پیشرفت خواهم بود. از سرپرست ریاست جمهوری و وزیر کشور که نقش عمده‌ای در انتخابات ایفا کردند تشکر می‌کنم. سپاسگذار زنان، جوانان و مردان عزیز در سرتاسر کشور هستم که با حضور خود بر میزان مشارکت و جمهوریت افزودند. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار.

حاضران و غائبین مراسم تنفیذ

در این مراسم سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد، روسای‌جمهوری اسبق، میرحسین موسوی و مهدی کروبی حضور نداشتند.

حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی در کنار یکدیگر در مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان حضور داشتند.

محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی، سردار رحیم صفوی فرمانده اسبق سپاه و سید علی رئیس الساداتی برادر رئیس جمهور فقید نیز در تصاویر این مراسم دیده شدند.

تصاویری از ناطق، سید حسن خمینی، علیرضا زاکانی، محمدجواد آذری جهرمی، محمدجواد ظریف و محسن رضایی نیز در مراسم تنفیذ دیده شد.

همچنین فرزندان سردار شهید قاسم سلیمانی و زهرا پزشکیان در این مراسم حضور داشتند. 

نخست‌وزیر عراق محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر پاکستان شهباز شریف، نخست‌وزیر صربستان میلوش وچویچ، معاون رئیس جمهور برزیل ژرالدو آلکمین، وزیر خارجه کویت عبدالله علی الیحیا، نخست‌وزیر کوبا مانوئل ماررو کروز، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه ویاچسلاو وولودین، وزیر خارجه ترکمنستان رشید مردوف، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انریکه مورا، وزیر دولت در امور خارجه ژاپن تسوگه یوشیفومی و هیأتی از چین از جمله میهمانان خارجی این 

مراسم بودند.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، وزیر کشور گزارشی از روند برگزاری انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری ارائه کرد.