«هریس از حامیان برجام است؛ حمله پهپادهای آمریکایی به خودروی حامل ژنرال قاسم سلیمانی را هم محکوم کرد و  از موافقان طرحی بود که جلوی اقدام نظامی بیشتر علیه رهبران و مواضع ایرانی را می‌گرفت.»

پولیتیکو با این توصیفات، از نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نوشت: او احتمالا موضع سرسختانه دولت بایدن علیه روسیه و چین را تداوم خواهد بخشید و در گذشته نیز از اسرائیل به دلیل نحوه مدیریت ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار انتقاد کرده است.

 به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر با سابقه ای در عرصه سیاست خارجی وارد کاخ سفید خواهد شد که از دوران سناتوری اش در طول دوره ریاست جمهوری ترامپ و همچنین از دوران خدمتش به عنوان فرد شماره دوی یکی از با تجربه ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا در مسائل بین‌المللی آموخته است.

 هریس در اکثر حوزه ها احتمالا بسیاری از اهداف سیاست خارجی جو بایدن را ادامه خواهد داد. دولت هریس احتمالا حمایت های قابل توجهی از اوکراین در جنگ با روسیه به عمل خواهد آورد و به ابتکارات قبلی برای تعمیق اتحادهای آمریکا در آسیا و اقیانوسیه در مواجهه با تقویت ژئوپلتیک قدرت چین ادامه خواهد داد. وی همچنین احتمالا به حمایت قدرتمند از اسرائیل و دیگر متحدان آمریکا در منطقه خاورمیانه ادامه خواهد داد.

 اما در خصوص جنگ اسرائیل علیه حماس، هریس بیشتر خود را همدرد با درد و رنج فلسطینیان نشان داده است؛ موضعی که می تواند دل رای دهندگان عرب تبار و دیگرانی را که با حمایت دولت بایدن از اقدامات جنگی اسرائیل در غزه مشکل دارند نرم کند.

 لیلی گرینبرگ کال که پس از بیش از یک سال مخالفت با حمایت های دولت بایدن از استراتژی جنگی اسرائیل از سمت خود به عنوان دستیار ویژه رئیس کارکنان وزارت کشور آمریکا کناره گیری کرد می گوید، تجربه شخصی وی از کار کردن با معاون رئیس جمهور برایش امیدوارکننده است. «هریس باید به حرف اکثریت رای دهندگان آمریکایی گوش کند و از تمام ابزارهای دولت از جمله توقف ارسال تسلیحات تهاجمی برای فشار به اسرائیل جهت اعمال یک آتش بس پایدار و مبادله زندانیان استفاده کند... من برای کامالا کار کرده ام و می دانم که او کار دست را انجام خواهد داد.»

 هریس در زمان سناتوری اش به اندازه بایدن حامی حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه نبود و برخی از موضع‌گیری‌های سرسختانه وی از جمله در قبال عربستان، هند و ترکیه نیز ممکن است تعاملات وی با متحدان آمریکا در خاورمیانه و آسیا را دشوار سازد.

 قبل از  راهیابی به سنا، هریس بیشتر زمان خود را به عنوان یک مجری قانون صرف می کرد. وی با تجربه ای نسبتا کم در زمینه سیاست خارجی به معاونت ریاست جمهوری رسید و این سبب شد تا اون به مشاورانش که عمدتا سنت گرا هستند متکی باشد.

هریس از حامیان برجام است؛ حمله پهپادهای آمریکایی به خودروی حامل ژنرال قاسم سلیمانی را هم محکوم کرد و  از موافقان طرحی بود که جلوی اقدام نظامی بیشتر علیه رهبران و مواضع ایرانی را می‌گرفت

هریس به سمت امور دفاعی خیز برنمی‌دارد

به گفته جیم تاونسند، یک مقام سابق ناتو و پنتاگون: «وی واقعا هیچ پیش زمینه ای در زمینه دفاعی یا سیاست خارجی ندارد؛ بنابراین او واقعا به مشاوران خود وابسته است.» وی در ادامه افزود: «بخش مهم موضوع این است که من فکر نمی کنم او خیلی زود به سمت امور دفاعی یا سیاست خارجی خیز بردارد.»

 با این وجود سابقه وی به عنوان یک سناتور و معاون رئیس جهور، که روز یکشنبه و پس از کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی در معرض توجه افکار عمومی قرار گرفته چشم اندازی را به دست می دهد که بتوان فهمید دولت هریس چگونه می تواند خط مشی متفاوتی در قبال چاللش های ژئوپلتیک اتخاذ نماید و چگونه حلقه نزدیکان وی به دنبال پوشش دادن کمبود های او خواهند بود.

 هریس در سال های اخیر به عنوان قائم مقام رئیس جمهور در گردهم آیی های جهانی عمل نموده است. وی در سال 2023 به جای بایدن در نشست آسه آن شرکت کرد. هریس در سال 2022  و در حالی که روسیه خود را برای تجاوزر آماده می کرد به جای بایدن در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد و از ولادمیر زلنسکی حمایت نمود. وی در سال 2023 نیز بار دیگر به جای بایدن در این نشست حضور یافت.

 تاونسند گفت: ـ«اگر بایدن قرار نبود که برود... به نظر من آنها این را به چشم فرصتی می دیدند تا او با رهبران اروپایی زمان بیشتری بگذراند و همچنین در زمینه این جنبه از سیاست خارجی یعنی اروپا و ناتو به هریس آموزش بدهد.» وی افزود: ـ«ریاست هیأت‌های دیپلماتیک برای وی مفید بوده است. من فکر می کنم ایده اصلی افزایش تجربه وی در امور بین المللی و خارج کردن او از جو کالیفرنیا بود یعنی جایی که او در آنجا کار کرده است.»

هریس در زمان سناتوری‌اش به اندازه بایدن حامی حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه نبود و برخی از موضع‌گیری‌های سرسختانه وی از جمله در قبال عربستان، هند و ترکیه نیز ممکن است تعاملات وی با متحدان آمریکا در خاورمیانه و آسیا را دشوار سازد

 آدام اسمیت نماینده واشنگتن در مجلس نمایندگان و دموکرات ارشد کمیته خدمات مسلحانه مجلس نمایندگان که از انتخاب آزادانه گزینه‌ای برای جانشینی بایدن حمایت کرده گفت، حضور هریس به نمایندگی از بایدن در نشست مونیخ اثبات می کند که او آماده حضور در آوردگاه های جهانی است.

 یک مقام سابق دولتی نیز که نخواست نامش فاش شود گفت: «وی چهار سال زمان داشته تا هم از بایدن که یکی از قوی ترین روسای جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی یاد بگیرد و هم به شکل فزاینده ای به نمایندگی آمریکا در نشست‌های بین المللی حضور یافته است.»

 در موضوع اسرائیل، هریس در دوران سناتوری اش از راه حل دو کشوری و توافقات ابراهیم حمایت کرده است. به عنوان معاون رئیس جمهور وی به صورت خصوصی اظهار داشته که با توجه به افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ غزه دولت بایدن باید موضع قوی تری علیه نتانیاهو اتخاذ می کرد.

 هریس به صورت علنی یکی از اولین مقام های عالی رتبه دولتی بود که در ماه مارس خواستار آتش بس موقت فوری در غزه شد. وی تندترین انتقادات را علیه نحوه مدیریت ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه توسط اسرائیل مطرح کرد و جنگ غزه را یک «فاجعه انسانی» برای غیرنظامیان بی گناه توصیف کرد.

 طارق حبش، که قبل از اینکه در اعتراض به سیاست واشنگتن در قبال تل آویو استعفا دهد در وزارت آموزش مشاور سیاست گذاری بایدن بود گفت وی «به شکلی محتاطانه خوش بین است» که هریس تمایل بیشتری به مد نظر قرار دادن تغییرات سیاسی ای داشته باشد که موضوع حقوق بشری فلسطینیان را در اولویت قرار دهد و جلوی ادامه اقدامات اسرائیل در غزه و سایر مناطق را بگیرد.

 جاش پل، یک مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در امر انتقال تسلیحات به متحدان آمریکا فعالیت داشت هم گفت هریس کمتر از بایدن در زمینه اسرائیل «ثابت قدم و ناسازگار» است.

 هریس همچنین از حامیان توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران بوده که قرار بود برنامه هسته ای تهران را مهار کند. وی همچنین حمله پهپادهای آمریکایی به خودروی حامل ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه در ژانویه 2020 را محکوم کرده و از حامیان طرحی ناموفق بود که هدف آن جلوگیری از ارتکاب اقدامات نظامی بیشتر علیه رهبران و اهداف ایرانی بوده است.

 هریس در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری احتمالا سیاست سختگیرانه دولت بایدن در قبال چین را ادامه خواهد داد.

 وی در دوران سناتوری اش از رویکرد ترامپ در قبال پکن انتقاد کرده و در جریان مناظره کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری در سال 2020 به مایک پنس گفته بود که ترامپ «آن جنگ تجاری را باخت» و اینکه تعرفه های اعمال شده توسط ترامپ به اقتصاد آمریکا لطمه زد بدون اینکه توازن مجددی در روابط آمریکا و چین برقرار نماید. اما بر خلاف دیگر مقام های دولتی هریس از سیاست کاهش میزان وابستگی اقتصادهای غربی به  چین حمایت کرده است.

 هریس که از مادری هندی متولد شده همچنین در دوران سناتوری بارها از دولت هند انتقاد کرده و با اعضای جامعه کشمیری‌های ساکن آمریکا دیدار کرده است. البته به نظر می رسد که روابط هریس با دولت نارندرا مودی بهبود یافته زیرا مودی در جریان سفر رسمی سال 2023 خود به واشنگتن از هریس تمجید کرد.