عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از حضور ۴ رئیس جمهوری در مراسم تحلیف (سوگند) رئیس جمهوری منتخب در مجلس خبر داده که هفتۀ دیگر- ۹ مرداد- برگزار می‌شود و بعد از آن مسعود پزشکیان رسما قدرت را تحویل می‌گیرد و به عنوان نهمین رئیس جمهوری ایران در جایگاه عالی‌ترین مقام رسمی کشور بعد از رهبری می‌نشیند.

به گزارش عصرایران، دربارۀ مراسم امضای حکم (مشهور به تنفیذ) و تحلیف بعد از این هم خواهم نوشت، اما عجالتا می‌توان به این نکته پرداخت که وقتی صحبت از حضور ۴ رئیس جمهوری در تهران می‌شود همه به یاد ۳ رئیس جمهوری پیشین ایران و در همین تهران می‌افتند و کاش از عضو هیأت رئیسه مجلس پرسیده می‌شد آیا علاوه بر ۴ رئیس جمهور خارجی ۳ رئیس جمهور سابق داخلی هم دعوت شده‌اند و حضور می‌یابند؟

از ۸ رئیس جمهوری ایران (بدون احتساب پزشکیان) ۴ تن درگذشته‌اند: ابوالحسن بنی‌صدر (۱۴۰۰)، محمد علی رجایی (۱۳۶۰)، هاشمی رفسنجانی (۱۳۹۵) و سید ابراهیم رئیسی (۱۴۰۳).

از ۴ تن دیگر یکی آیت‌الله خامنه‌ای است که در پایان ریاست جمهوری به رهبری برگزیده شد‌اند و وضعیتی متفاوت و متمایز با دیگران دارند.

سه تن دیگر که در قید حیات هستند عبارتند از سید محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی که از ۱۳۷۶ تا ۱۴۰۰ و مجموعا ۲۴ سال عهده دار ریاست جمهوری بوده‌اند و غیبت هر سه یا دو نفر (خاتمی و احمدی نژاد) بیش از حضور رئیس جمهور خارجی جلب توجه خواهد کرد. خصوصا سید محمد خاتمی که نقش مهمی در پیروزی پزشکیان داشت و رئیس او در دوران وزارت بهداشت در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ بوده و رفتار کاملا متفاوت و بسیار عاطفی و احترام‌آمیز رئیس جمهوری جدید با سلف خود را دیدیم که شبیه هیچ یک از دیدار‌های دیگر نبود کما این که آقای خاتمی هم نه به دفتر که به خانۀ او رفت.  درباره ۴ رئیس جمهور ابتدا گفته بودند ۵ رئیس جمهور و بعدتر به ۴ نفر تقلیل یافت. هر چند مشخص نشده که کشور‌های مطرح مدنظرند یا مثلا گینه بیسائو؟!