تیترِ یکِ دیروز کیهان، این بود: «اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم»؛ و در ادامه آن گزارشی بود که سرویس‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این روزنامه تهیه کرده بودند.

در این گزارش به وضع مطلوب همه حوزه‌ها اشاره شده بود. ساختار گزارش به این صورت بسته شده است: خرابکاری دولت‌های یازدهم و دوازدهم، معجزه دولت سیزدهم. گزارش مذکور، اما و اگر‌های زیادی دارد. مثلاً فروش حدود ۲ میلیون بشکه نفت ذکر شده، اما از نحوه فروش آن، تاثیر جنگ اوکراین بر بازار انرژی، نادیده گرفتن تحریم‌ها و مذاکرات محرمانه و مستقیم با آمریکا در عمان در این گزارش خبری نیست.

به گزارش آفتاب‌نیوز، سیدحمید حسینی، فعال و تحلیلگر اقتصادی درباره گزاره تحویل اسب زین‌شده به دولت چهاردهم، به هم‌میهن گفت: به نظر نمی‌آید که وضعیت اقتصادی کشور اسب زین‌شده‌ای باشد، آماده سواری آقای پزشکیان.»

این فعال حوزه صادرات فرآورده‌های نفتی، ادامه داد: «صادقانه بگوییم، وعده‌های اشتغال، مسکن و ساماندهی بورس که داده شده بود، تحقق پیدا نکرد. بورس در این سال‌ها بدترین وضعیت را داشته است. نه‌تن‌ها بهبود پیدا نکرد، بلکه دچار ریزش شد. هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که در حال حاضر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور، رونق دارد. بخش خودرو، مسکن و صنعت دچار رکود است. موجودی کالا‌های بخش‌های صنعتی به ۶۰ درصد و میزان تولید به ۴۲ درصد رسیده است. در بخش برق، دچار ناترازی هستیم. 

اگر دولت سیزدهم موفق بود، چرا نامزدش در انتخابات شکست خورد؟ 

محمد مهاجری، تحلیلگر سیاسی نیز گفت: «هدف از مطرح کردن گزاره اسب زین‌شده، پوشاندن اتفاقاتی است که در کشور افتاده و می‌توانیم آن را نوعی فرار رو به جلو بدانیم. می‌خواهند از کارنامه ضعیف دولت سیزدهم فرار کنند.

وی افزود: دولت سیزدهم به نسبت وعده‌هایی که داد، در تحقق آن‌ها موفق نبود. قرار بود تورم در این مدت نصف و سپس تک‌رقمی شود. سالانه یک میلیون شغل ایجاد و یک میلیون مسکن ساخته شود. دوستان در حال تلاش برای دستاوردسازی و فرار از واقعیت‌ها هستند. سعی می‌کنند مسائلی را در کارنامه‌شان قرار دهند، که وجود خارجی ندارد. به نظرم نیازمند این هستیم که تمام این اطلاعات و شاخص‌های اقتصادی ارائه‌شده از سوی دولت، توسط کارشناسان و رسانه‌های مستقل بررسی، راستی‌آزمایی و برای افکار عمومی منتشر شود. این ناتوانی باید نشان داده شود.»

حقا که دغل‌بازترین دلالان نیز با کسی اینطور معامله نمی‌کنند

احمد زیدآبادی نیز در واکنش به مطلب کیهان نوشت: «روزنامۀ کیهان در گزارش صفحۀ اول خود با عنوان «اسب زین‌شده زیر پای دولت چهاردهم» تصویری از شرایط کنونی اقتصاد کشور ارائه کرده است که گویی مسعود پزشکیان قرار است «بهشت موعود» را تحویل بگیرد!  حقا که دغل‌بازترین دلالان نیز با کسی اینطور معامله نمی‌کنند! دلال اتومبیلی را می‌شناختم که وقتی می‌خواست یک بنز آخرین مدل را از کسی بخرد، آنقدر تو سر مال می‌زد که پنداری گاری یا دوچرخه است و وقتی می‌خواست یک ژیان قراضه را به کسی بفروشد، آنقدر در تعریف از آن مبالغه می‌کرد که گویی می‌خواهد لامبورگینی به طرف بفروشد!  برای جلوگیری از ادامۀ این حقه‌بازی، بهترین پیشنهاد را شیخ مصطفی پورمحمدی در جریان تبلیغات انتخاباتی داد. پیشنهادش این بود که دولت جدید پیش از استقرار لازم است گزارش دقیق و کارشناسانه‌ای از وضعیت موجود تهیه و ارائه کند تا برای عموم مشخص شود که مشخصاً چه چیزی را تحویل می‌گیرد تا جای دبّه کردن باقی نماند! »

در پایان باید از حسین شریعتمداری سوال کرد اسب زین شده تحویل پزشکیان شده است یا  خر لنگ؟!