نماینده ادوار مجلس گفت: شور و شوق انتخاباتی در داخل ایران باعث تعدیل مواضع ترامپ شد و اعلام کرد با دولت ایران از موضع برابر مذاکره خواهم کرد، از همین رو هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید چه ادامه دولت بایدن و چه ترامپ مجبور به تنش‌زدایی با ایران خواهد بود.

به گزارش ایلنا، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره نتیجه دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان گفت: من معتقدم بخش عمده‌ای از سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، ربط پیدا می‌کند زیرا ابر چالش سیاست خارجی ما با این کشور است. آقای پزشکیان باید سعی کند به یک اصل اساسی توجه کند و آن ایجاد پشتوانه داخلی برای سیاست خارجی خودش است.

این نماینده سابق مجلس با بیان این که همین میزان قابل قبول مشارکت سیاسی یک پشتوانه برای دولت آقای پزشکیان است، ادامه داد: آقای پزشکیان در ماه‌های آینده باید یک گام دیگر بردارد و آن تحکیم بنیان‌های داخلی سیاست خارجی است. 

وی توضیح داد: در دولت پزشکیان همه میزهای سیاست خارجی ماموریت تنش‌زدایی چه در سطح کلان با آمریکا و اروپا و چه در سطح منطقه پیدا می‌کنند که این یکی از بهترین فرصت‌هایی است که پیش روی سیاست خارجی ایران و حتی کشورهای دشمن ایران قرار می‌گیرد که می‌توانند وارد فرآیند تنش‌زدایی شوند. به نظر من در گام اول به طور طبیعی در چندماهه مانده به انتخابات آمریکا یک فضای ذهنی ملایمی شکل می‌گیرد که در این فضای ذهنی ملایم تنش‌های گذشته افزایش پیدا نمی‌کند و حتی به نظرم آمریکا از این آمادگی برخودار است که همراهی بیشتری با ایران در این دوره انتقال ایجاد کند که نتیجه‌اش می‌تواند کاهش بخشی از تحریم‌ها و یا نادیده گرفتن بخشی از تحریم‌ها در شروع دولت پزشکیان باشد.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: در بحث هسته‌ای معتقدم با توجه به شعارهای سیاست خارجی دولت آقای پزشکیان رابطه ایران و آژانس بهتر خواهد شد و بهتر شدن این مناسبات می‌تواند زمینه را مناسب کند برای این که برجام یا چیزی شبیه آن احیا شود. 

این تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی درباره این‌که آیا در این برهه ایران و آمریکا می‌توانند باهم به توافق برسند، اظهار داشت: در طول چند سال اخیر هیچ وقت چنین شرایطی برای تنش‌زدایی بین ایران، اروپا و آمریکا بر سر مسائلی مانند هسته‌ای فراهم نبوده است به شرطی که آمریکایی‌ها عقلانی فکر کنند.