رهبر انقلاب با تقدیر از ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور شهید گفت: رئیسی از اختلافات،‌ اوقاتش تلخ می‌شد اما با همه مدارا می‌کرد. در یک مورد هم که اختلافی جدی وجود داشت و ممکن بود دعوای بزرگی در کشور راه بیافتد، به ایشان گفتم مطلقا عکس‌العمل نشان ندهد؛ برایش سخت بود اما عکس‌العملی نشان نداد و مدارا کرد.

به گزارش ایلنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار آقای مخبر سرپرست ریاست جمهوری و اعضای هیأت دولت سیزدهم، تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات توده‌های مردم (نه خواص و ویژه‌خواران)، اعتقاد عمیق به توانایی‌های داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگی‌ناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزت‌مندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرح‌های بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل را از ویژگی‌های برجسته فردی و کاری شهید رئیسی خواندند و تأکید کردند: رئیسی عزیز به عنوان یک الگو نشان داد می‌توان به عنوان رئیس جمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار که آخرین دیدار اعضای دولت سیزدهم بود، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: شهید رئیسی واقعاً امیدوار و به حق، به آینده خوش‌بین بود و تصمیم قاطع داشت که به اهداف ترسیم شده برسد.

ایشان در تبیین ویژگی‌های برجسته آقای رئیسی، مردمی بودن او را خصوصیتی بسیار مهم و الگویی حقیقی برای همه مسئولان خواندند و گفتند: رئیسی عزیز به مردم احترام می‌گذاشت و با حضور در میان مردم، حقایق و نیازها را لمس می‌کرد و حل مشکلات و تامین نیازهای توده‌های مردم را محور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار می‌داد.

صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی و «پرهیز از بیان حرف‌های دوپهلو و یا ملاحظه خوش‌آمد دیگران» ، ویژگی دیگر رئیس جمهور شهید بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: رئیسی به آنچه با صراحت می‌گفت، در عمل نیز پایبند بود؛ مثلاً در اولین مصاحبه از او سوال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار می‌کنید، پاسخ داد «خیر» و تا آخر هم به همین خط صریح و روشن پایبند بود.

خستگی ناپذیری از کار، یکی دیگر از ویژگی‌های شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب از آن تمجید کردند. ایشان گفتند: من مکرر به رئیسی توصیه می‌کردم برای ادامه‌ی بدون مشکل فعالیت‌ها قدری استراحت کند اما او می‌گفت «از کار خسته نمی‌شوم» و واقعا هم خسته نمی‌شد و این ویژگی عملی، حقیقتا تعجب‌آور بود.

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مأیوس نشدن شهید رئیسی از مشکلات و زخم ‌‌زبان‌ها افزودند: انسان غالباً از ناسپاسی یا انتقاد دیگران بدش می‌آید و دلسرد می‌شود اما رئیسی با وجودی که رنج می‌برد و گاهی هم به من شکایت می‌کرد، هیچگاه از این مسائل مأیوس و از پیگیری کارها دلسرد نمی‌شد.