مینا محمدزاده

در هفته جاری با اعلام نتایج و شروع تبلیغات دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات؛ هواداران دولتی، ستادی، نهادی و نظامی سعید جلیلی در پست‌های مختلف سازمانی با احساس عمیق خطر از ناحیه رقیب، برای تبلیغات او به تکاپوی فزاینده افتادند و هرچه بیشتر و بی‌محاباتر از امکانات دولت، زیرمجموعه‌های آن و آنچه به تعبیری بیت‌المال نامیده می‌شود، برای این منظور بهره بردند. 

این در حالی است که ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح دارد: «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها له یا علیه نامزدهای ریاست‌جمهوری از میز خطابه نماز جمعه و یا‌ هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ‌ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (‌به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار‌گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب، مجرم شناخته می‌شود.»

دیروز رئیس ستاد مسعود پزشکیان در نامه‌ای اعتراضی، در خصوص مداخلات آشکار و نهان برخی رسانه‌های حاکمیتی از جمله کیهان، روزنامه جوان، فارس، تسنیم و... در انتخابات و تبلیغات آنها علیه پزشکیان و به نفع رقیب شکایت کرد

براساس تبصره1، «مؤسسات و نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان، که دارایی آنان از اموال عمومی است، مشمول این ماده هستند». در تبصره2 ماده 68 نیز آمده است: «ادارات و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نهادها و اعضای آنها با ذکر سمت خود حق ندارند له یا علیه هیچ‌یک از نامزدهای انتخاباتی ‌اعلامیه، اطلاعیه، پلاکارد بدهند.»

البته که از اوان تبلیغات ریاست‌جمهوری تخطی از قانون یادشده در سایه سکوت ناظر اجرای آن شروع شد و اتفاقا ائمه جمعه از منبرها آغازگر تخلفات قانونی بودند. از تأکید بر«کسی را انتخاب کنید که راه رئیسی را ادامه دهد» ازسوی کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، محمد عبادی‌زاده، امام جمعه بندرعباس و ... تا اعلام حمایت علنی احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز از سعید جلیلی در خطبه‌ها.

رسانه‌های دولتی و نظامی دربست در اختیار جلیلی

در روزهای آخر تبلیغات دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، رسانه‌های اصولگرایان با تمام قوا در برابر نامزد اول دور اول انتخابات صف‌آرایی کرده‌اند. رسانه‌‌های دولتی، حکومتی و خصولتی نقاب بی‌طرفی را کنار گذاشته‌اند و پای کار سعید جلیلی آمده‌اند تا هرچه زودتر مشخص شود او نامزد نهادهای حاکمیتی در این انتخابات است و امکانات بیت‌المال برای او بسیج شده است.

خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، جوان آنلاین، ایرنا، روزنامه ایران، ایسنا و ... سرآمد آنها هستند. برخی نیز از جمله ایسنا، سفر‌های استانی و اخبار مربوط به سعید جلیلی را به طور کامل و لحظه به لحظه پوشش می‌دهد. خبرگزاری‌های نظامی و وابسته به دولت، که از بودجه عمومی تأمین می‌شوند، نه‌تنها اصول بی‌طرفی سیاسی را رعایت نمی‌کنند، بلکه به خود حق می‌دهند که در اختیار جریان خاص سیاسی قرار داشته باشند. 

محمدرضا مهاجری در نقد رویکرد یک‌طرفه رسانه‌های دولتی در توئیتر نوشته: «رسانه‌های دولتی که با بودجه عمومی اداره می‌شوند چرا و به چه حقی از یک نامزد خاص حمایت و علیه نامزد دیگر عملیات روانی و تخریب انجام می‌دهند؟ رئیس قوه مقننه، دو تن از معاونان رئیس‌جمهور، شهردار و ...کافی نبودند که ایسنا و ایرنا و فارس و... را به خط کرده‌اید! خدا از شما 

بزرگتر است!»

به افراد مورداشاره مهاجری می‌توان پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران را نیز افزود که در جلسه دیروز شورا برای دومین بار طی روزهای اخیر به دفاع از جلیلی پرداخت و گفت: «باید بین دولت سوم روحانی و دولت رئیسی یکی را انتخاب کنیم‌.»

شرحه شرحه شدن قانون در منظر افکار عمومی

دیروز رئیس ستاد مسعود پزشکیان در نامه‌ای اعتراضی، در خصوص مداخلات آشکار و نهان برخی رسانه‌های حاکمیتی از جمله کیهان، روزنامه جوان، فارس، تسنیم و... در انتخابات و تبلیغات آنها علیه پزشکیان و به نفع رقیب شکایت کرد.

علی عبدالعلی‌زاده، خطاب به مقامات قضایی و مسئولان انتخابات، نوشت: «هیچگونه نظارتی بر تخلفات عیان رسانه‌های حاکمیتی و نظامی وجود ندارد و قانون در منظر افکار عمومی در حال شرحه شرحه شدن است. آنچه وظیفه دستگاه‌ها و ناظران قانونی است بررسی و جلوگیری سریع این نوع تخلفات عیان است. بدیهی است پیگیری قضایی این تخلفات از اولیه نهاد‌های متولی در این خصوص است.»

در همین راستا،‌ دیروز غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، گفت: مسئولان ذیصلاح در دادسرا و دادگاه در قبال گزارش‌ها و شکایات واصله از مراجع ذیربط یا مردم در خصوص امر انتخابات، دقت و سرعت‌عمل به خرج دهند و به این گزارش‌ها و شکایات، بدون تبعیض و اغماض رسیدگی کنند.

اعزام گسترده طلاب و مبلغان

 به روستا‌ها با ارزاق و تراول!

در ادامه ناهنجاری‌های تبلیغاتی تیم جلیلی، حوزه علمیه قم دروس هفته جاری را تعطیل اعلام کرد تا طلاب به نقش‌آفرینی در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بپردازند. تعطیلی حوزه علمیه با هدف اعزام روحانیون به مناطق مختلف در راستای انتخابات در حالی است که تیم سعید جلیلی اخیرا با ارسال پیامک گسترده برای روحانیون و طلبه‌ها از آن‌ها برای اعزام به روستاها، مساجد و مناطق مختلف کشور دعوت کرده است.

«ابر و باد و مه و خورشید و فلک»ِ دولت و امکانات دولتی برای تبلیغات جلیلی درکارند و آنچه البته به جایی نمی‌رسد صدای رسای قانون در این مورد و اعتراض تیم تبلیغاتی رقیب او و مردم هوادارش است

در همین راستا، دیروز سایت حامی سعید جلیلی تصاویری از اعزام گسترده نیرو‌های مبلغ جلیلی به روستا‌ها را منتشر کرد.

رجا نیوز نوشت: «امواج نیرو‌های انقلاب درحال حرکت به سمت روستا‌ها. بخشی از گروه‌های انقلابی بعد از فراخوان نهضت روستا به روستا حرکت به سمت شهرستان‌ها و روستا‌ها را شروع کرده‌اند. امروز تکلیف دینی تمام هسته‌های انقلاب و خانواده‌های ایرانی است که برای آینده کشور و جلوگیری از بازگشت انصار روحانی به قدرت اقدام کنند.»

البته این مبلغان برای تطمیع روستاییان و مردم دست خالی راهی کوه و کمر نمی‌شوند. هم تراول و پول نقد همراه دارند، هم ارزاق و کالاهای اساسی! در همین مورد، محمد صحفی، مقام اسبق دولتی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ‌«این روغن و گوشت و برنج و نخودلوبیا که به نام «سعید جلیلی» دارد در روستاها توزیع می‌شود، از کمیته امداد است یا خیرات و مبرات است برای شادی روح مرحوم رئیسی، نمی‌دانم. هرچه هست فریب روستاییان است برای خرید رأی.»

دیروز هم وزیر امور خارجه دولت‌های‌ یازدهم و دوازدهم در سخنرانی مشهد که به تنش نیز کشیده ش؛ ضمن افشاگری از ارسال بسته ارزاق و کارت ۳۰۰ هزار تومانی به در خانه‌های روستاییان، گفت: حق نداریم مردم را تحقیر کنیم، حق نداریم با تحریم‌ها سفره مردم را کوچک کنیم و آن وقت یک جای نامعلوم پول بیاوریم و به خانه‌های مردم بسته ارزاق و کارت ۳۰۰ هزار تومانی بفرستیم.

محمدجواد ظریف، افزود: «این پول را از کجا آورده‌اید، اگر از بیت‌المال است که هرکس آن را هزینه کرده باید به زندان برود. اگر از جای دیگر است آن وقت ثابت می‌شود چرا می‌گفتیم کاسبان تحریم با خون به دل مردم کردن و تحریم موافق هستند.»

اوضاع تخلفات در شهرستان‌ها 

وخیم‌تر از تهران است 

ظاهرا از معاون اجرایی رئیس‌جمهور تا رئیس مجلس؛ از شهردار پایتخت و عضو شورای شهر و سایر ارگان‌ها برای تبلیغ جلیلی کافی نبودند؛ که علنا مساجد را هم به ستاد تبدیل کرده‌اند. چنانچه دیروز تصویری از مسجد صاحب‌الزمان شهرستان چناران در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در  ورودی آن بنر سعید جلیلی نصب شده است.

در ادامه ناهنجاری‌های تبلیغاتی تیم جلیلی، دیروز سایت رجانیوز، تصاویری از اعزام گسترده طلاب و نیرو‌های مبلغ جلیلی به روستا‌ها را منتشر کرد که  البته این مبلغان برای تطمیع روستاییان و مردم دست خالی راهی کوه و کمر نمی‌شوند. هم تراول و پول نقد همراه دارند، هم ارزاق و کالاهای اساسی!

اوضاع تخلفات در شهرستان‌ها ظاهرا وخیم‌تر از تهران است. پایگاه خبری و تحلیلی تیتر قزوین، از بسیج برخی امکانات دولتی استان برای حمایت از سعید جلیلی خبر داده و نوشته است: «برخی مدیران دولتی در استان با بسیج امکانات به حمایت از سعید جلیلی پرداخته‌اند که این امر بر خلاف قوانین انتخاباتی و مصداق عدم رعایت بی‌طرفی دولت در انتخابات است.»

خبرها از استان گیلان هم حاکی از حمایت علنی استاندار به عنوان یکی از مجریان انتخابات از سعید جلیلی است و این در حالی که پزشکیان در دور اول انتخابات، 48 درصد از آرای مردم گیلان را به دست آورد و در این استان پیشتاز بود. در بسیاری از روستاهای گیلان از جمله روستاهای شهرستان رودبار که رای پزشکیان در قیاس با رقیب در دوره اول انتخابات از جایگاه بسیار بالاتری برخوردار بود، موجبات نارضایتی دست اندرکاران انتخابات را در پی داشته و آنها با جلو انداختن یک نهاد خاص و اعزام مبلغ به منطقه درصدد بررسی چرایی رای مردم به پزشکیان برآمده‌اند و تلاش خود برای اثرگذاری احتمالی بر آرای مردم منطقه را دنبال می‌کنند.

گزارش‌های میدانی و اطلاعات خبرنگاران ایلنا نیز حاکی از آن است که در برخی مناطق روستایی که مسعود پزشکیان آرای بالایی را در آن مناطق به خود اختصاص داده حاکی از این واقعیت است که حامیان سعید جلیلی که در بسیاری از مناطق حتی روستاها آرای خود را کمتر از پزشکیان می‌بینند به دخالت مستقیم در انتخابات روی آورده‌اند.

عضو حزب کارگزاران سازندگی نیز از مشاهدات خود در سفر به استان گلستان و گرگان چنین می‌گوید: «در استان گلستان و گرگان مشاهده کردم ستادهای آقای پزشکیان برای گرفتن سالن دچار مشکل هستند و سالن‌ها را به آن‌ها نمی‌دهند، مخصوصا سالن‌هایی مانند مساجد بزرگ، مصلی و سالن‌هایی که در اختیار ارگان‌هاست. از آنجا که برگشتم دیدم برای آقای جلیلی در مصلی سخنرانی گذاشته‌اند.»

محسن هاشمی، ادامه می‌دهد: «به نظرم دولتی‌ها و ارگانی‌ها بی‌محابا از امکانات در تبلیغات برای یک نامزد خاص استفاده می‌کنند که این نه شرعی و قانونی است و نه عرفی؛ و باید مواظبت شود این اتفاق نیافتد.»

«ابر و باد و مه و خورشید و فلک»ِ دولت در کارند!

علاوه بر موارد یاد شده، بخش‌هایی از دولت در این روزهای منتهی به انتخابات با برگزاری همایش و نشست‌هایی که علت دیگری جز تبلیغ یک نامزد خاص برای آن نمی‌توان یافت، با بسیج امکانات و نیروهای دولتی در سطوح مختلف علنا به تبلیغ یک نامزد خاص می‌پردازند و گویی دستگاه‌های نظارتی نیز چندان تمایلی به ورود به این تخلفات نداشته و با این نوع کار و شیوه استفاده از بیت‌المال چندان مسئله‌ای ندارند.

مخلص کلام اینکه «ابر و باد و مه و خورشید و فلک»ِ دولت و امکانات دولتی برای تبلیغات جلیلی درکارند و آنچه البته به جایی نمی‌رسد صدای رسای قانون در این مورد و اعتراض تیم تبلیغاتی رقیب او و مردم هوادارش است.