مدیر اجرایی‌بودن همزمان با ابهامات مالی چه تبعاتی برای نهادهای تحت مدیریت قالیباف به دنبال داشته است؟ آیا یک نیروی پرحاشیه اجرایی به درد کشور می‌خورد؟ چنین نیرویی چه بلایی بر سر آینده ایران خواهد آورد؟ سایت «رویداد 24» با طرح این پرسش‌ها، به بررسی کارنامه مدیریت 12 ساله مملو از تخلف و حاشیه محمدباقر قالیباف بر تهران و به یادآوری «انبوه‌سازی بی‌قاعده»، «تراکم‌فروشی و از بین‌بردن بافت تاریخی و باغی تهران برای همیشه»، «واگذاری رانتی املاک شهرداری به دوستان و نزدیکان» و دیگر بخش‌های تاریک کارنامه مدیریتی قالیباف در تهران پرداخته است. در این گزارش در نهایت درباره خطر ریاست جمهوری قالیباف برای ایران آمده است: «سال ۱۳۹۶ زمانی که قالیباف شهرداری را تحویل داد، تهران تقریباً در میان تمامی پایتخت‌های مورد بررسی در شاخص‌های جهانی، در جایگاه‌های پایین قرار داشت. به‌عنوان مثال شهر تهران در شاخص شهر جهانی از بین ۱۲۸ شهر، در رتبه ۱۱۸، در شاخص شهر‌های ایمن از بین ۶۰ شهر در رتبه ۵۲ و در میان بهترین شهر‌های سال ۲۰۱۷ از میان ۶۰ کشور در رتبه ۶۰ قرار گرفته بود.

فروش بی‌حساب و غیرقانونی تراکم در تهران با هدف درآمدزایی به افزایش جمعیت و آلودگی پایتخت انجامید؛ واگذاری رانتی املاک و مستغلات شهرداری، باغ‌های تهران را از بین برد؛ افزایش نیرو‌های شهرداری تهران منجر به استقرار نیرو‌های بی‌کفایت با رویکرد‌های سیاسی نزدیک به یک جناح خاص در شهرداری تهران شد که فرصت را از آیندگان و شایستگان برای ورود به این نهاد سلب کرد. تمامی این تصمیمات به گونه‌ای فسادآمیز رخ داد که بخشی از آن در پرونده‌های فساد قالیباف رسانه‌ای شده و بخشی از آن بی تردید در دوران شهرداری قالیباف اسنادش از میان رفته است.

مدیریت قالیباف اگرچه در اضافه کردن چند پل و تونل و جاده به تهران موفقیت‌آمیز بوده، اما آثار و تبعات توزیع رانت و فساد او در پایتخت به سادگی از بین نخواهد رفت. اگر قرار باشد فردی با این سابقه در راس تمام نهاد‌های دولتی قرار بگیرد، نسل آینده ایران به ویژه نسلی که رویکردی متفاوت نسبت به جریان حامی قالیباف دارد، هیچ شانسی برای بقا نخواهند داشت و مهاجرت از ایران تنها گزینه روی میز آن‌ها خواهد بود.»