وزیر خارجه پیشین کشورمان با اشاره به قانون راهبردی مجلس گفت: بایدن قصد برگشت به برجام را داشت اما به دو دلیل برنگشت اول اینکه اسراییل اجازه نداد و پس از آن آقای فخری‌زاده به شهادت رسید و عامل دیگر مصوبه قانون راهبردی مجلس بود، نگذارید که بگوییم در آن ۶ ماه تلخ چه گذشت.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در میزگرد سیاست خارجی پزشکیان به عنوان کارشناس همراه این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در آن ۶ ماه تلخ ما بارها می‌توانستیم برجام را زنده کنیم و ۳ سال از این فلاک زجر نکشیم. اگر تعداد تحریم‌ها در دولت آقای روحانی با ترامپ از هزار تحریم شد هزار و پانصد تحریم، در دولت شهید رئیسی از ۱۵۰۰ تحریم به ۲ هزار و ۵۷۰ رسید، یعنی در  ۸ سال ۵۰۰ تحریم اضافه شد، در ۳ سال هزار تحریم اضافه شد اگر می‌خواهیم با عدد سر مردم را شیره بمالیم درست بمالیم.

دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: تحریم را  با عدد نمی‌شمارند و این کار مغلطه‌ است. می‌گویند ٨٠٠ تحریم دوره احمدی‌نژاد را ظریف به ١۵٠٠ تحریم رساند، دو تحریم درباره من است که به آن ظریف ١ و ظریف ٢ می‌گویند؛ اما بپرسید بانک، نفت، پتروشیمی و کشتیرانی ایران را کجا تحریم کردند؟ کاتسا هم تحریم جدیدی نداشت. قانون کاتسا هیچ تحریم جدیدی ندارد چون برجام اجازه نمی‌داد تحریم جدیدی توسط آمریکا وضع شود. مردم ما دیدند در سال ۹۵ و ۹۶ دو سال متوالی تورم تک رقمی و رشد دو رقمی داشتیم.

همانقدر که سلاح مهم است، مردم هم مهم هستند

وی با نشان دادن نموردارهای مربوط به نرخ تورم ادامه داد: مردم ببینید در زمان تحریم چه شد؟ ببینید مردم تورم‌تان را کجا بردند؟ مردم ببینید رشد اقتصادی و فروش نفت تان را کجا بردند؟ گفتند ما یاد دادیم چگونه نفت را بفروشند، نخیر وقتی آقای بایدن آمد سیاست این شد که پیچ را شل کنند. اجازه بدهید آقای ترامپ برگردد آن وقت ببینیم دوستان چه می ‌کنند؟

وی یادآور شد: سه دولت را در گذشته داریم حضرت آقای حجت الاسلام خاتمی ذیل دستور رهبری عمل کردند ایران را سربلند کردند. معجزه هزاره سوم هم خیال کرد ذیل  دستور رهبری عمل می‌کند، جز تحریم با دبیر شورای امنیت ملی محترمی که امروز کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است چیزی به دست نیاورد. دولت روحانی هم توانست کشور را سربلند کند از نظر همه دنیا و خود ترامپ برجام بزرگترین کلاهی بود که سر آمریکا رفت متاسفانه شما هم گفتید برجام بزرگترین کلاهی بود که سر ایران رفت.

وزیر خارجه پیشین کشورمان تاکید کرد: اگر برجام بد بود چرا، ترامپ از آن خارج شد،‌ اگر می‌گویید خارج شدن ترامپ از برجام بد بود، مگر ترامپ از قرارداد آب و هوا خارج نشد؟ مگر ترامپ از قرارداد موشک‌های میان برد خارج نشد؟ آیا آن‌ها را هم شوری سابق بد مذاکره کرده بود؟ چرا خطای استعمارگر را به پای مبارزین با استعمار می‌آوریم؟

ظریف گفت: فراموش نکنیم همان قدر که سلاح ما مهم است، مردم هم مهم هستند مردم را کوچک نکنیم.