«برای جلوگیری از لجن‌پراکنی، تهمت و بدگویی علیه نامزد‌ها حتما رسانه ملی از طرف مردم و حاکمیت با بداخلاقی انتخاباتی برخورد خواهد کرد. ما به نامزد‌ها کمک می‌کنیم که پاسخ‌های خودشان را به تخریب‌ها بیان کنند.»

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در نشستی خبری برای تبیین نقش و کارکرد رسانه ملی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما به نامزد‌ها کمک می‌کنیم که پاسخ‌های خودشان را به تخریب‌ها بیان کنند. ما با عوامل تخریب‌ها افشاگری و برخورد خواهیم کرد و این مطالبه مردم و مقام معظم رهبری است.

جبلی در این نشست اظهار کرد: برگزاری مناظره‌ها مهم‌ترین برنامه‌ای است که در دوره انتخابات روی آنتن می‌رود. در این دوره ۵ مناظره در نظر گرفتیم که پیش‌بینی ما برای هر مناظره ۳.۵ تا ۴ ساعت است. از ظرفیت کارشناسان و مدیران ارشد متنوع در طراحی سوالات استفاده کردیم و نامزدهای محترم در مدت زمان معینی پاسخ‌های خودشان را ارائه خواهند داد.

وی افزود: اعضای کمیته نظارت بر انتخابات در کنار برگزارکنندگان این برنامه خواهند بود و مناظره‌ها بعد از مغرب شروع خواهد شد. پیش‌بینی ما برای این برنامه در هر قسمت حداقل سه ساعت و نیم است که البته این زمان بر اساس تعداد نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان خواهد بود و بلافاصله پس از تعیین نامزدها مراسم قرعه‌کشی برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: محورهای اصلی مناظره برای آمادگی بیشتر از قبل در اختیار ستادهای نامزدها قرار خواهد گرفت. بعد از هر برنامه مناظره‌ برنامه‌ای هم برای تحلیل مناظره در نظر گرفته شده است. مجری برنامه مناظره‌ها در حال بررسی است و آنچه که در رسانه‌ها مطرح شده فقط گمانه‌زنی است. 

 صداوسیما   اجازه کلی‌گویی‌ 

به نامزدهای انتخاباتی نمی‌دهد

وی در پاسخ به پرسشی درباره کنترل محتوای مناظره‌های تلویزیونی اظهار کرد: رسانه ملی تمهیداتی برای جلوگیری از تخلفات در نظر گرفته اما طبیعتا نمی‌توان کنترل کاملی بر برنامه زنده تلویزیونی داشت. 

جبلی توضیح داد: طراحی سوالات به گونه‌ای است که جلوی کلی‌گویی‌ها را خواهد‌ گرفت و لازم است هر نامزد در ارزیابی دیدگاه بقیه نامزدها رعایت اخلاق عمومی را بکند و تلاش شده که حداکثر ظرفیت برای پاسخگویی نامزدها وجود داشته باشد و همانطور که تاکید کردم جلوی کلی‌گویی‌ها گرفته شود و تمام اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات هم در استودیویی دیگر در کنار برنامه خواهد بود و هر گاه این کمیسیون احساس نیاز کند، می‌تواند به محتوای مناظرات ورود کند.