رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس ماده ۳۶ برجام، ایران طبق قانون حق دارد در صورت عدم تعهد طرفین در برگشت به تعهدات، متقابلا کاهش تعهد را دستور کار قرار دهد و هم اکنون در فاز کاهش تعهدات هستیم.

محمد اسلامی صبح دیروز در بدو ورود به شهرکرد در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه جلسه شورای حکام از دیروز فعال شده است، گفت: هر سه ماه یکبار موضوع برجام در این شورا مطرح می‌شود. وی ادامه داد: مدیرکل موظف است به موجب مصوبه شورای امنیت، عملکرد قطعنامه ۲۲۳۱ که متن برجام است را هر سه ماه یکبار به شورای حکام و هر ۶ ماه یکبار به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهد. اسلامی با بیان اینکه گزارش ارائه شده به شورای حکام یک بخش پادمانی و یک بخش برجامی دارد، افزود: طبیعی است که در بخش پادمانی یک روال طبیعی برابر با ضوابط پادمانی و Npt است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: آژانس در ایران مستقر و در حال انجام بازرسی است و طبق همان ضوابط کار ایران در جریان است. وی عنوان کرد: در بخش دوم که برجامی است، طرفین در برجام تعهداتی دارند که به آن‌ها عمل نکردند، آمریکا از برجام خارج شد و همچنین اجازه همکاری دیگر کشور‌ها با ایران را هم نمی‌دهد.

اسلامی تصریح کرد: درصورت صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و فشار سیاسی طرفین، ایران طبق اعلامی که به آنان کرده است، پاسخ خواهد داد.

گفتنی است؛ دوشنبه‌شب، لارنس نورمن، خبرنگار ارشد وال‌استریت ژورنال، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرد که پیش‌نویس قطعنامه درباره برنامه هسته‌ای ایران به دبیرخانه شورای حکام ارائه شده است. برخی منابع دیگر نیز تاکید کرده‌اند که به احتمال قریب به یقین این قطعنامه علیه ایران تصویب خواهد شد.