به گزارش وال‌استریت ژورنال کارخانه تولید پهپاد روسیه در منطقه ویژه اقتصادی «آلابوگا» از تکنولوژی ایرانی، نیروی کار شرق آفریقا و قطعات چینی برای تولید انبوه و ارزان پهپاد‌ها استفاده می‌کند. اگرچه این کارخانه در تیررس اوکراین قرار گرفته، اما به نظر می‌رسد سرنوشت جنگ بسیار به آن گره خورده است.

در این گزارش آمده: فعالان تجاری روسیه در اواخر سال ۲۰۲۲ برای مذاکرات حول ساخت کارخانه پهپاد با یک پیشنهاد پرسود ۱.۷ میلیارد دلاری که بخشی از آن به صورت شمش طلا پرداخت می‌شد، به تهران سفر کردند.

 این اطلاعات در ماه فوریه سال جاری توسط گروهی از هکرها به نام شبکه پرانا که ادعا کردند به سرورهای ایمیل  ایران نفوذ کرده‌اند، فاش شد. بنابر این اطلاعات، براساس قراردادی که بین مدیران روسی کارخانه و شرکای ایرانی آن‌ها منعقد شده، برنامه این است که تاسیسات آلابوگا سالانه شش هزار پهپاد تهاجمی شاهد و پهپاد جاسوسی تولید کند. کارخانه مزبور در ماه آوریل جلوتر از برنامه تولید خود بود و تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ پهپاد شاهد از تعداد وعده داده شده را تحویل داده است.

 بنابر اطلاعات نظامی اوکراین، سربازان روس در سوریه زیر نظر مربیانی از ایران و حزب‌الله لبنان برای استفاده از این پهپاد‌ها آموزش می‌بینند.

بنابر اطلاعات ارتش روسیه، مسکو به کمک پهپاد‌های جاسوسی «ام ۳ آلباتروس» خود که در کارخانه آلابوگا تولید می‌شوند توانست تصاویر و اطلاعات بسیار مهمی را از موضع و تحرکات نیروهای اوکراینی در خط مقدم نبرد به دست بیاورد.

 ایران علاوه بر فناوری و آموزش، شبکه لجستیکی خود را نیز در اختیار روسیه می‌گذارد. جمهوری اسلامی طی سال‌ها با استفاده از شرکت‌های صوری که در جاهایی چون هونگ‌کونگ و دبی ثبت شده‌اند توانسته است تحریم‌های غرب را دور بزند.

 بنابر اعلام وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، بخشی از پروژه تولید پهپاد‌های روسیه شامل یک شرکت ایرانی مستقر در امارات عربی متحده به نام Generation Trading FZE بود. این شرکت نقشه‌های پهپاد، لوازم یدکی و سیستم‌های کنترل زمینی را به روسیه می‌فروشد. با این حال، بر اساس قراردادی که میان پارک صنعتی روسیه و توفان صحرا، دیگر نهاد ایرانی تحت تحریم آمریکا در ماه آوریل منعقد کرده‌اند، این شرکت قرار است قایق تولید کند.