عضو هیات علمی هوافضا دانشگاه تربیت مدرس:
در بررسی شرایط جوی پرواز رئیسجمهور کوتاهی شده
عضو هیات علمی هوافضا دانشگاه تربیت مدرس درباره اتفاقات مشابه در حوادث هوایی اشاره کرد: شرایط جوی در بازگشت سفر رئیس جمهور مورد توجه قرار نگرفته که بالگرد دچار حادثه شده است. آن شرایط اصلاً مناسب پرواز نبوده و همان اتفاقی که برای هواپیما آسمان در یاسوج و هواپیما آقای دادمان اتفاق افتاد، تکرار شد. البته به آقای دادمان گفته بودند که پرواز نکنید و خلبان ایران هم قبول نکرد و یک خلبان روس نشسته بود.
فتحالله امی، درباره علت احتمالی و اصلی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور به «انتخاب» گفت: سوانحی که در کشور رخ میدهد سازمان هواپیمایی یک هیئت فنی را تعیین میکند که منطقه سقوط و شرایط را بررسی میکنند. تا قبل از اعلام نظر آنها هیچ اظهار نظری نمیتوان کرد. مسأله بسیار پیچیده و فنی است. در کل میتوان گفت که در بررسی شرایط جوی کوتاهی شده است. تمام هواگردها و هواپیماها، قبل از پرواز چک فنی میشوند و اجازه پرواز میگیرند. برای خود من دریکی از ماموریتها حادثه مشابهی پیشی آمد. ما بالگردی را سوار شدیم و کمی که از زمین فاصله گرفتیم تمام تجهیزات از کار افتاد. بالگرد اگر موتورش هم از کار بیوفتد، میتواند به صورت آزاد زمین بنشیند و حادثهای رخ ندهد. ما، چون در فاصله کمی بودیم و منطقه هموار بود حادثه رخ نداد.
رئیس سابق پژوهشگاه هوافضا در رابطه با ادعای قدیمی بودن تجهیزات هوایی ایران اظهار داشت: هواپیما با هر سن و سالی، اگر استانداردها را پشت سر بگذارد مانعی برای پرواز ندارد. قبل از پرواز اگر کارشناسها مجوز صادر کنند مشکلی برای پرواز نیست. ما در آمریکا هم هواپیماهای سن بالا داریم. البته به طور کلی متوسط سنی هواپیماها، نباید از ۱۵ سال بیشتر باشد، اما در کشور ما ۲۵ سال است.
امی درباره توجه به اصول فنی پرواز مسئولین گفت: مسأله پرواز برای مقامات باید حساب شده باشد، استاندارد پرواز مقامات از استاندارد افراد معمولی بیشتر است. این هلیکوپتر که رئیس جمهور سوار بوده است، جز هلکوپترهای آمریکایی هاست و سابقه طولانی در پرواز دارد. عموماً هلکوپترهایی که در اختیار ما هست، آمریکایی هستند.
دیدگاه تان را بنویسید