سران و مقامات ارشد کشورهای جهان در پی اعلام خبر جانباختم سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به همراه جمعی از همراهان که روز یکشنبه در سانحه هوایی در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داد، با انتشار پیام تسلیت با ملت ایران اعلام همبستگی کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با معاون اول رئیس‌جمهور، درگذشت رئیس‌جمهور فقید ایران را تسلیت گفت و بر ادامه راه او در توسعه روابط صمیمانه دو کشور تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین، در این ارتباط تلفنی ضمن تسلیت به رهبر انقلاب و مردم ایران،‌ اظهارکرد: من شخصا و از نزدیک آقای رئیسی را می‌شناختم و هم اکنون شخصا ایشان را از دست داده‌ام. بدون‌شک ایشان یک وطن‌دوست واقعی بود که کشورش را بسیار دوست می‌داشت و ما نیز یک دوست و متحد معتبر را از دست دادیم.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را «دوستان صادق و قابل اعتماد» روسیه خواند و گفت که آنها نقش ارزشمندی در «تقویت همکاری متقابل روسیه و ایران» داشتند.

- شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در واکنش به سانحه بالگرد رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: یک دوست خوب را از دست دادیم.

وانگ یی، وزیر امورخارجه چین نیز تصریح کرد: طرف چینی در این زمینه ابراز تاسف عمیق می‌کند. ما صمیمانه همدردی خود را با خانواده‌ها، دولت و ملت ایران اعلام می‌کنیم.

-نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در پیامی در شبکه ایکس نوشت که از «درگذشت غم‌انگیز» ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران «عمیقاً متأسف و شوکه» شده است.

او با تسلیت به خانواده آقای رئیسی و مردم ایران نوشت که «هند در این زمان غم‌انگیز در کنار ایران می‌ایستد.»

- شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در پستی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن «تسلیت عمیق به ملت ایران» اعلام کرد: «پاکستان به احترام رئیس‌جمهور رئیسی و همراهانش و در همدردی با (کشور) برادر ایران، یک روز عزای عمومی اعلام می‌کند و پرچم کشور نیمه‌برافراشته خواهد شد.»

-حکومت طالبان و چهر‌ه‌های سیاسی افغانستان هم شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و همراهانشان را در سقوط بالگرد تسلیت گفتند.

در اعلامیه‌ای به نقل از محمدحسن آخوند، نخست وزیر حکومت طالبان آمده: «ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می‌دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده‌های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می‌نماییم.»

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت پیشین در پیامی نوشت: «اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم‌شان، مردم دوست و برادر و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفته و مراتب غم‌شریکی عمیق خویش را تقدیم می‌دارم.»

- محمد مویزو، رئیس‌جمهوری مالدیو شهادت  ابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و جنت فردوس را برای شهدا از خداوند طلب کرد.

-محمد حاجی حسن، وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای جانباختن حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس‌جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

-انور ابراهیم نخست وزیر مالزی با انتشار تصویری از خود و سید ابراهیم رئیسی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته، اعلام کرد که وی الگوی تعهد عمیق به رفاه و عزت مردم بود.

-شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان در پیامی سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت و افزود: یاد و خاطره رئیسی در قلب ملت‌های ما می‌ماند.

- امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان هم پیام تسلیتی به رهبر انقلاب و محمد مخبر،‌ معاون اول رئیس‌جمهور فرستاد و اعلام کرد که در این لحظه‌های غم‌انگیز در کنار مردم ایران است.

او هم در پیامش شخصیت ابراهیم رئیسی را ستود و گفت که «در رشد دوستی و همکاری سودمند» تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه «سهم سازنده‌ای» داشته است.

- فردیناند مارکوس، جونیور رئیس‌جمهور فیلیپین مرگ همتای ایرانی خود را در سانحه بالگرد در تبریز، تسلیت گفت.

- رانیل ویکرم‌سینگه رئیس‌جمهور سری‌لانکا با بیان تسلیت، گفت: عمیقا با دولت و مردم ایران همدردی می‌کنم.

-قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، گفت: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت.

-یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن دیروز دوشنبه اعلام کرد که توکیو عمیق‌ترین تسلیت خود را به علت جان باختن رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر خارجه او به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

- قربانقلی بردی محمداف، رهبر ملی مردم جمهوری ترکمنستان در پیام تسلیتی، نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سیاستمدار و دولتمرد برجسته‌ای بود که تلاش‌های شگرف او موجب افزایش رفاه و موفقیت جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور شده بود. 

-وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز در پیامی ضمن تسلیت به ایرانی‌ها،‌ابراز امیدواری کرد که مردم ایران بر غم از دست دادن وی فائق آیند.

- آرارات میرزویان، وزیر امور خارجه ارمنستان در مطلبی که در ایکس منتشر شد، با اشاره به اخبار دردناک سانحه بالگرد، از شهادت حسین امیرعبداللهیان، «همکار عزیز»، خود و رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز اندوه کرد و به دولت، همکاران خود در وزارت امور خارجه ایران و «مردم مهربان ایران» تسلیت گفت. 

- واهاگن خاچاطوریان، رئیس جمهوری ارمنستان نیز در صفحه کاربری خود در تارنمای ایکس ضمن ابراز تسلیت به مناسبت سانحه سقوط بالگرد، به دولت و مردم مهربان ایران تسلیت گفت. 

- تارنمای آرمن پرس نیز به نقل از پیام تسلیت نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان خطاب به رهبر انقلاب نوشت: اینجانب از دریافت خبر شهادت ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراهش در پی سقوط بالگرد، بهت‌زده شده‌ام و خواهشمندم مراتب تسلیت و همدردی صمیمانه من، دولت و مردم جمهوری ارمنستان را به مناسبت شهادت جانسوز دوست و همکار عزیزم رئیس جمهوری سید ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان پذیرا باشید.

- نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه ایکس اعلام کرد: از اخبار سخت در مورد فقدان و درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. من از وداع با یک انسان نمونه و یک رهبر فوق‌العاده جهان بسیار متاسفم؛ برادر ما ابراهیم، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت کشورش و دوستی بی قید و شرط برای کشور ما بود.

-«الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهوری بلاروس در پیام تسلیتی به مناسبت جانباختن همتای ایرانی خود نوشت که نام رئیسی برای همیشه در تاریخ روابط تهران و مینسک ثبت خواهد شد.

-وزارت امور خارجه بلاروس نیز در شبکه ایکس پیام تسلیتی منتشر کرد و نوشت که «ضایعه جبران ناپذیر» شهادت آیت‌الله رئیسی همراهان وی تنها ایران را متاثر نساخته است. بلاروس دوستان واقعی خود را از دست داد. به خانواده ها و عزیزان قربانیان تسلیت گفته و برای تمامی مردم ایران رشادت و پایداری آرزومندیم.

-همچنین شارل میشل، رئیس شورای اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس درگذشت رئیسی و وزیر امور خارجه ایران حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیأت و خدمه بالگرد را 

تسلیت   و   با   خانواده   قربانیان   ابراز   همدردی  کرد.

-خبرگزاری دولتی آذرتاج خبر داد که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری جمهوری آذربایجان با ارسال پیام تسلیتی به رهبر انقلاب، از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان وی ابراز تاثر شدید کرد.

-لوئیس آرسه رئیس‌جمهوری بولیوی هم در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با اندوه عمیق خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران در سانحه دلخراش هواپیما را به همراه هیات همراه که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در آن حضور داشتند، دریافت کردیم.

-جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: خالصانه‌ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می‌داریم.این بیانیه افزود: این شهدا، مجموعه ای از بهترین رهبران ایران بودند که در حمایت از مساله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخارآمیزی داشتند.

-کمیته های مقاومت فلسطین یاد و خاطره شهیدان  سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان آنها را گرامی داشت و در بیانیه ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره  سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم.

-محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در پیامی نوشت: با نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان ایشان را که بر اثر سقوط تاسف بار بالگرد در شمال ایران به وقوع پیوست، دریافت کردیم.

این بیانیه افزود: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به  سید علی خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران، خود را در غم این حادثه غیرمنتظره دردناک با ملت دوست و برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی ایران شریک می دانیم.

-شیخ «محمد بن زاید آل نهیان» رئیس کشور امارات در پیامی اعلام کرد: خالصانه‌ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می‌داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می کنیم.

-شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در پیامی نوشت: صادقانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت را به دولت و ملت ایران به مناسبت درگذشت رئیسی رئیس جمهوری و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و همراهان آنها عرض می نماییم.

-حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت رئیس‌جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفت و افزود: سید ابراهیم رئیسی، حامی جنبش‌های مقاومت ‌و مجاهدان آن در تمام مسئولیت‌های خود بود، او همچنین خادم مخلص و صادق ملت عزیز ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، یار وفادار مقام معظم رهبری و امید بزرگ تمام مظلومان جهان بود.

-بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم ضمن تسلیت فوت رئیسی و هیات همراه، اعلام کرد که اخلاص رئیس جمهوری ایران در کار و مسئولیت‌پذیری سبب شد تا وی به درجه رفیع شهادت نایل شود و در راه انجام وظیفه و خدمت به شهادت برسد.

در همین حال، دولت سوریه سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

 - پادشاه اردن به «برادرانش،‌ رهبری،‌ دولت و ملت ایران» عمیقا تسلیت گفت و برای ابراهیم رئیسی،‌ حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان طلب آمرزش کرد. او تاکید کرد که اردن در «این شرایط سخت در همبستگی با برادرانش در ایران» ایستاده است.

-عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی کرد و در پیامی نوشت: به ملت برادر ایران تسلیت می‌گویم و همبستگی مصر را با مسئولان و ملت ایران در این فاجعه بزرگ اعلام می‌کنم.

-رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پیام تسلیت خود  گفت که آیت‌الله رئیسی برای ارتقای صلح و دوستی در منطقه تلاش کرد.

وی در این پیام خطاب به رهبری، دولت و ملت ایران گفت: ما مثل گذشته در این شرایط سخت و غم‌انگیز، در کنار ملت ایران هستیم.

- نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز ضمن تسلیت با صدور دستورالعملی، در غم شهادت  سید ابراهیم رئیسی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

-جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در پیام تسلیتی اعلام کرد که شهادت ابراهیم رئیسی ضایعه‌ای بزرگ برای ایران و ملت فلسطین است.

-رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه ضایعه فقدان  رئیس‌جمهوری کشورمان و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

- سید علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق در پیامی شهادت  رئیسی و هیات همراه را به ملت و مقامات جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت و افزود که خبر درگذشت ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان در حادثه سقوط بالگرد، موجب تاثر و تاسف گردید.

- وزارت امور خارجه فرانسه، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و  لوئیجی دی مایو؛ نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور خلیج‌فارس نیز با انتشار پیامی رسمی همسو با سایر مقام‌های این اتحادیه، ضایعه درگذشت رئیس‌جمهوری ایران و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

-کمیسر مدیریت بحران اتحادیه اروپا نیز از تصمیم این اتحادیه برای کمک به عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهوری ایران دفاع کرد. یانز لنارچیچ روز دوشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق)، ادعا کرد که ارائه خدمات نقشه‌برداری ماهواره‌ای «در صورت درخواست برای تسهیل عملیات جستجو و نجات، به منزله حمایت سیاسی» از هیچ دولت یا نهادی به شمار نمی‌رود.

-همچنین میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری کوبا در پیامی از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: حزب، دولت و ملت کوبا، به دلیل از دست دادن دوست بزرگ، سیاستمدار قابل تحسین و محبوب مردمش عمیقا متاسفند؛ ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان ایشان.