یک حقوقدان:
«ممنوعیت ثبت اظهارنامه قضایی علیه مقامات دولتی» اقدامی نسنجیده است
یک وکیل دادگستری «ممنوعیت ثبت اظهارنامه قضایی علیه مقامات دولتی» بدون تعیین جایگزین را اقدامی نسنجیده دانست.
علی مجتهدزاده، در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص بخشنامه جدید منع دفاتر خدمات قضایی از ثبت شکایت علیه مقامات دولتی گفت: موضعی که من از آقایان قوه قضاییه دیدم این بود، برخی افراد درخواستهای شخصیشان را در قالب اظهارنامه خطاب به مسئولین میدادند و ظاهرا دلیلشان برای منع ثبت شکایت این است. اما حالا میگوییم درست، جایگزین این موضوع چیست؟ برای مثال آن مقام مسئول پول بنده را خورده است؛ من میخواهم به او اظهارنامه بدهم که پول من را بدهید. دعوای من هم با او شخصی است و در مقام سمت دولتی نیست؛ راه آن چیست؟ من چرا نباید علیه این فرد اظهارنامه بدهم؟ یا آن مقام ارشد دولتی حقوق مردم را تضییع میکند، بنده میخواهم به او اظهارنامه بدهم که جناب آقای وزیر و وکیل، بنده این موارد قانونی را به شما اعلام میکنم؛ این حق قانونی من است که به شما اعلام کنم.
وی افزود: حالا آقایان مدعی هستند به واسطه اینکه درخواستهای شخصی مطرح میشده این کار را ممنوع کردند، در حال حاضر بگویند جایگزین آن چیست؟ از نظر من این کار معقولی نبود و ممکن است حرف آقایان هم درست باشد و ما فرض میگذاریم که حرف این افراد درست است؛ حالا جایگزین آن چیست؟ این موضوع برای من به عنوان یک حقوقدان جا نمیافتد. اگر آقایان راهی برای جایگزینی این موضوع پیشبینی میکردند، میگفتیم کار درستی است. اما به نظرم از کارهای ناپختهای است که آقایان مرتکب شدند.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: من اصل را میگذارم که حرفشان درست است. حالا شنیدهام که گفتند امکان شکایت از مسئولین فراهم است. من نمیخواهم از فرد شکایت کنم، شاید کار با همان اظهارنامه هم راه بیافتد. اصل را بر این بگذاریم که ایشان اصلا متوجه تضییع حقوق ملت نبوده و متوجه عمل اشتباهی که انجام میدهد نبوده است؛ من این حق را دارم که به او اعلام کنم. تحلیلم این است که این کار نادرست و نسنجیده بوده است. باید ابتدا راهکاری برای جایگزینی موضوع اظهارنامه پیدا میکردید و بعد این کار را انجام میدادید. حالا هم میتوانند برگردند، تصمیم خاصی هم نیست.
مجتهدزاده در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه چه راهکاری میتواند پیشنهاد دهد، گفت: نمیدانم. آقایانی که این موضوع را ممنوع کردند باید به این قضیه فکر کنند. ولی درست این بود که باید اول راهحل را پیشنهاد میدادند و بعد میبستند. نه اینکه اول ممنوع کنند و بعد به دنبال راهکار بگردند. حالا در بخشنامه آمده است درخواست ارباب رجوع را به دبیرخانه یا مراکز ارتباطات مردمی آن سازمان یا ارگان ارجاع دهند. اما اظهارنامه بار حقوقی دارد و این کار جایگزین آن نخواهد بود.
دیدگاه تان را بنویسید