«تل‌آویو در حال آماده شدن برای بدترین سناریو، یعنی احتمال حمله مستقیم ایران به خاک اسرائیل در تلافی حمله تقریباً دو هفته پیش اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق است که منجر به کشته شدن (شهادت) هفت افسر نظامی ایران شد. به اعتقاد مقامات آمریکایی این سناریو ممکن است ظرف چند ساعت آینده محقق شود.»

به گزارش «انتخاب»، دو مقام آمریکایی به «سی‌بی‌اس نیوز» گفتند که انتظار می‌رود حمله بزرگ ایران به اسرائیل به زودی انجام شود و احتمالا شامل پرتاب بیش از ۱۰۰ پهپاد و ده‌ها موشک به سمت اهداف نظامی در اسرائیل باشد.

این مقامات گفتند که دفاع در برابر حمله‌ای به این بزرگی برای اسرائیلی‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود. البته این مقامات آمریکایی، امکان اینکه ایران برای جلوگیری از تشدید تنش، حمله‌ای در مقیاس کوچکتر انجام دهد را نیز محتمل می‌دانند، ولی معتقدند به هر حال حمله ایران قریب الوقوع است.

تهران هنوز به طور علنی نشان نداده که حمله انتقامی موردنظرش چگونه یا چه زمانی خواهد بود. اما با توجه به اینکه انتظار می‌رود ایران در هر زمان حمله تلافی‌جویانه‌ای علیه اسرائیل انجام دهد، وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به امریکایی‌های مقیم اسرائیل هشدار داد که به خارج از شهر‌های بزرگی که سیستم دفاع موشکی گنبد آهنین در آن‌ها فعال است، سفر نکنند.

 هدف گرفتن حیفا یا ساقط کردن هواپیماهای اسرائیلی

د نشنال (The National) چاپ امارات نیز در مطلبی سناریوهای احتمالی حمله ایران را مورد بررسی قرار داده و نوشته: یکی از تصمیمات احتمالی، افزایش حمایت از حوثی‌ها و تشویق آن‌ها به تشدید حملات در دریای سرخ برای مختل کردن کشتیرانی بین المللی خواهد بود. کشتی‌های چینی و روسی همچون گذشته از این حملات در امان خواهند بود و هدف اصلی ضربه زدن به منافع غرب خواهد بود.

بر اساس سناریوی «عملیات محدود» ایران ممکن است به نیرو‌های نیابتی خود دستور دهد تا به سفارتخانه‌های آمریکا در منطقه حمله کنند. چنین اقدامی این سیگنال را به واشنگتن ارسال خواهد کرد که این کشور مسئولیت اقدامات اسرائیل در غزه و سایر مناطق را بر عهده دارد.

بر اساس تحلیل د نشنال، در احتمالی دیگر ایران می‌تواند در قالب «عملیات نامحدود» ساقط کردن هواپیمای اسرائیلی در آسمان سوریه را مد نظر قرار دهد. گزینه دیگر یک حمله هدفمند به بندر حیفا با هدف تخریب زیرساخت‌های این بندر خواهد بود.

این رسانه اضافه کرده: ایران خواهان یک جنگ تمام عیار نیست، اما می‌خواهد ریسک یک رویارویی پرهزینه را به اسرائیل نشان دهد. در واقع ایران اولویت‌های مختلفی دارد. این اولویت‌ها حفاظت از برنامه هسته‌ای، ترمیم روابط با دولت بایدن برای کاهش تحریم‌ها و تداوم جنگ‌های فرسایشی نیابتی با اسرائیل در کشور‌های عربی به جای ریسک فرو ریختن تفاهم نانوشته با اسرائیل درباره اجتناب از جنگ مستقیم را شامل می‌شوند.