مینا محمدزاده

 

چهارشنبه‌شب استان سیستان و بلوچستان یک بار دیگر دستخوش حملات تروریستی شد. تعدادی از اعضای گروه موسوم به «جیش‌العدل» به مقر انتظامی دریابانی متعلق به مرزبانی و مقر سپاه در راسک به طور همزمان حمله کردند. ضمن اینکه در مسیر نیروهای کمکی هم کمین‌‌گذاری شده بود تا از اعزام نیروها برای کمک‌رسانی ممانعت به عمل آید.  

حملات این گروهک نام‌آشنا که هرازگاهی آزادانه در منطقه اقدام به عملیات تروریستی می‌کند و با گرفتن جان تعدادی از جوانان این مرز و بوم، خانواده‌های آنها و مردم را در سوگ و ماتم فرو می‌برد؛ این بار هم با مقاومت نیروهای ایرانی روبه‌رو شد و درگیری و کشمکش ساعاتی طولانی ادامه یافت.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تروریست‌ها جلیقه انتحاری داشتند، با نفوذ به یک خانه مسکونی چند ایرانی را به گروگان گرفتند که البته با تلاش نیروهای سپاه، گروگان‌ها آزاد شدند. 

سید مجید میراحمدی با بیان اینکه تعداد شهدای حملۀ تروریستی چابهار و راسک ۱۱ نفر است و 18 تروریست نیز به هلاکت رسیده‌اند؛ تعداد مجروحان خودی را 10 نفر اعلام کرد و از پاکسازی تروریست‌ها و برقراری امنیت  در منطقه خبر داد.

جیش‌العدل چیست و 

چه می‌خواهد؟

«جیش العدل» یک گروه اسلام‌گرای مسلح مخالف دولت ایران است که خود را «ارتش عدالت و برابری» و سنی معرفی می‌کند. این گروه خود را مدافع حقوق سنی‌ها به ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران می‌داند. 

این گروه در همه سال‌های گذشته فعالیتش در موارد متعدد، درگیری‌های مسلحانه و خونینی با نیروهای نظامی و امنیتی ایران داشته و مسئولیت چند حمله مسلحانه در مناطق مرزی جنوب شرق ایران را برعهده گرفته و منجر به شهادت ده ها تن از نیروهای نظامی و غیر نظامی ایرانی شده است. ترور مقامات و ربودن مرزبانان و نیروهای مسلح ایرانی هم از جمله فعالیت‌های این گروه است. نکته درخور توجه اینکه بسیاری از نیروهای آن برای ساماندهی و افزایش توان جنگی خود در خاک کشور پاکستان فعالیت می‌کنند. 

سفر قریب‌الوقوع رئیسی

 به پاکستان

روز جمعه درحالی که خبر حمله تروریستی به چابهار و راسک، تحت‌الشعاع اخبار روز قدس و تهدیدهای اسرائیل از سوی مقامات و نوید پیروزی فلسطین و غزه قرار گرفته  بود؛ خبر رسید که رئیس جمهوری ایران به پاکستان خواهد رفت.

به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با اشاره به سفر هیأت بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به اسلام‌آباد اظهارداشت: این کشور به زودی میزبان ابراهیم رئیسی می‌شود.

ممتاز زهرا بلوچ بدون اشاره به حملات چهارشنبه‌شب و اینکه مأمن تروریست‌های عملیات اخیر در چابهار و راسک، پاکستان است؛ در کنفرانس هفتگی وزارت خارجه پاکستان گفت: تهران و اسلام‌آباد بر تعمیق همکاری‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی تمرکز و تاکید دارند.

بلوچ با اشاره به سفر هیأت ایرانی به پاکستان گفت: طرفین برای افزایش سطح همکاری و دستیابی به منافع مشترک تلاش می‌کنند.

بر اساس بیانیه سفارت ایران در اسلام‌آباد، «شهباز شریف» نخست وزیر جدید پاکستان هفدهم اسفندماه در تماس تلفنی سید ابراهیم رئیسی، با تاکید بر اهمیت روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه، تاکید کرده بود: پاکستان مصرانه به دنبال تعمیق تعاملات همه جانبه با ایران و گسترش همکاری‌های مشترک است.

تأکید بر دوستی و برادری در حالی از سوی پاکستان مطرح می‌شود که همچنان این معضل که خاستگاه تروریست‌های جنوب شرقی ایران، این همسایه شرقی است، حل ناشده باقی مانده است.

پاکستان به‌‌رغم هشدارها و اخطارهای مکرر ایران تاکنون عزمی جدی برای کنترل گروه تروریستی جیش‌العدل  از خود نشان نداده است و حتی بسیاری معتقدند که سیستم امنیتی پاکستان عامدانه نسبت به پاکسازی مناطق هم‌جوار ایران از تروریست‌ها تعلل می‌کند. راهبردهای پیشگیرانه دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی ایران نیز در قبال این حملات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

باید خیلی جدی‌تر با پا‌کستان برخورد کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی  با اشاره به حادثه تروریستی راسک با بیان این‌که باید خیلی جدی‌تر با پا‌کستان صحبت و برخورد کنیم، گفت: گاهی نگرانی از دادن هزینه‌های بزرگ باعث می‌شود ما کاری را به وقتش انجام ندهیم برای دستاورد‌های بزرگ باید هزینه بزرگ هم بدهیم. باید در این مورد جدی جدی‌تر و قاطعانه‌تر با پاکستان بحث کنیم.

محمود عباس‌زاده مشکینی، افزود: این اتفاق و اتفاقات مشابه نشان می‌دهد بحث امنیت شهروندان به ویژه در برخی از استان‌ها کماکان حل نشده است.

این نماینده مجلس، با تاکید بر این‌که حوادث تروریستی در یک مثلث سه ضلعی تعریف می‌شوند، عنوان کرد: یک ماهیت و تشکیل گروه‌های تروریستی و مدنظر که بحث فرامرزی است. دو کشور مقابل که در خاک خودش آن‌ها را پناه می‌دهد و از خاک آن استفاده می‌کنند. بحث سوم هم بحث مدیریتی در داخل است و مسئولین داخل کشور و مربوطه باید پاسخگو  باشند، البته این اضلاع بدون ارتباط با هم نیستند.

عباس‌زاده مشکینی تاکید کرد: دولت و مجلس باید این مسئله را جدی‌تر بررسی کنند، البته صرفا هم جدی‌تر بررسی نکنند، بلکه برای پیدا کردن پاسخ مسئله را بررسی کنند. باید اولا مسئله را درست بررسی کنیم که موضوع چست؟ و دوم هم پاسخ روشن مسئله را پیدا و اعمال کنیم.

نمی‌شود از پاکستان خواست جیش‌العدل را مهار کند؟ 

محمدعلی ابطحی در واکنش به حمله اخیر جیش‌العدل در شبکه ایکس نوشت: «واقعا دربرابر حمایت‌های رسمی ایران ار روسیه، نباید توقع داشت روسیه با امکاناتی که در سوریه دارد، از نظر اطلاعاتی و نظامی جلو این همه حملات اسرائیل به نیروهای ایران را در سوریه بگیرد؟ یا نمی‌شود از پاکستان خواست جیش‌العدل را مهار کند؟ کار اصلی دیپلماسی و اطلاعاتی اینهاست.»

عضو کمیسیون امنیت ملی:  درمورد حادثه تروریستی راسک باید خیلی جدی‌تر و قاطعانه‌تر با پا‌کستان صحبت و برخورد کنیم. گاهی نگرانی از دادن هزینه‌های بزرگ باعث می‌شود ما کار را به وقتش انجام ندهیم. این اتفاق و اتفاقات مشابه نشان می‌دهد بحث امنیت شهروندان به ویژه در برخی از استان‌ها کماکان حل نشده است

حملات تروریستی خونبار پی‌درپی و بی‌عملی پاکستان 

زمان زیادی از آخرین حمله تروریستی جیش‌العدل به مقر فرماندهی پلیس در راسک استان سیستان و بلوچستان نمی‌گذرد. در ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ توسط عوامل مسلح این گروه به مقر فرماندهی انتظامی راسک حمله شد. ۲ نفر از مهاجمان پس از درگیری با پلیس کشته و تعدادی نیز متواری شدند؛ در این درگیری ۱۱ مأمور پلیس شهید و ۸ نفر دیگر زخمی شدند. در پی این حمله مطابق معمول در ایران وعده انتقام داده شد. مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ضمن بیان برخی جزئیات، تاکید کرد: «گروهک جیش‌الظلم قطعا پاسخ سخت و دردناکی را دریافت خواهد کرد.»

احمد وحیدی‌، وزیر کشور نیز در سفر به منطقه، به پاکستان درباره کنترل دقیق مرزها اخطار داد؛ اخطاری که سال‌هاست به پاکستان داده می‌شود و در آن مقطع با حمله ایران به خاک پاکستان و مقابله این کشور، روابط دیپلماسی فیمابین به‌شدت تیره شد؛ گرچه در فاصله کوتاهی مشکلات به طرز معجزه‌آسایی فیصله یافت و آشتی برقرار شد! اما دولت اسلام‌آباد تاکنون اقدام موثری مبنی بر جدی گرفتن این موضوع انجام نداده است. حملات تروریستی این گروه در سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد و تکرار چندباره آن بدین معناست که راه برای تروریست‌ها کماکان باز است. پاکستان به‌‌رغم هشدارها و اخطارهای مکرر ایران تاکنون عزمی جدی برای کنترل گروه تروریستی جیش‌العدل  از خود نشان نداده است و حتی بسیاری معتقدند که سیستم امنیتی پاکستان عامدانه نسبت به پاکسازی مناطق هم‌جوار ایران از تروریست‌ها تعلل می‌کند. راهبردهای پیشگیرانه دستگاه‌های دیپلماسی و امنیتی ایران نیز در قبال این حملات در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.