رئیس جمهور با تاکید بر ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری گفت: رشد قابل توجه این شرکت‌ها زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیروز- در هفدهمین مقصد از جلسات نظارت ستادی بر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در جمع مدیران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان حضور یافت و ضمن بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران (iHiT) و نیز سامانه شاخص‌های راهبردی این معاونت، گزارش عملکرد و اقدامات بخش‌های مختلف این معاونت را استماع و نکات و توصیه‌های کاربردی مهمی را در راستای ارتقای کارآمدی و بهبود عملکرد این مجموعه مطرح کرد.

رئیس جمهور در این بازدید با تاکید بر اهمیت نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد اشتغال برای قشر تحصیلکرده جامعه به عنوان یکی از اولویت‌های مهم کشور گفت: رشد قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال در کشور فراهم کرده است. رئیسی اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها می‌تواند نقش مهمی در رفع مشکل بیکاری در فارغ‌التحصیلان ایفا کند.

وی همچنین ضرورت توجه ویژه به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری با هدف تکمیل زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داد و یادآورشد: در صورت تحقق این هدف جایگاه صندوق نوآوری و شکوفایی از صندوق حمایتی به صندوقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه علم و فناوری ارتقاء خواهد یافت.

رئیس جمهور ارتقای بهره‌وری را از مسئولیت‌های اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برشمرد و گفت: معاونت علمی در جایگاه شتاب‌دهندگی به دستگاه‌های مختلف کشور و همچنین ایجاد و توسعه زنجیره فعالیت‌های دانش‌بنیان، نقش مهمی در کمک به رفع موانع ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های مختلف دارد.

رئیسی با تشکر از همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته در این معاونت در دوره فعلی و دوره‌های پیشین، با بیان اینکه کارهای بسیار ارزشمندی در این معاونت انجام شده، اما کارهای بسیاری نیز باید انجام شود، گفت: نگاه معاونت علمی باید در وهله اول به تامین نیازهای کشور و توأمان به وضعیت کشورهای اطراف، منطقه و عرصه جهانی باشد تا از قافله علمی دنیا عقب نمانیم.

وی شناسایی نخبگان و فراهم کردن شرایط رشد و پیشرفت آنها را از ماموریت‌های اساسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و اظهار داشت: در شناسایی این سرمایه عظیم انسانی، صرفا به این اکتفا نکنید که نخبگان به شما مراجعه کنند، بلکه شما افراد برخوردار از اندیشه، ابتکار و خلاقیت را در محافل علمی شناسایی کرده و آنها را برای فعالیت در بخش‌های دولتی و خصوصی و تبدیل ایده‌هایشان به کار و ثروت دعوت کنید.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توانمندسازی بخش خصوصی و جایگاه حمایت، هدایت و نظارتی دولت در قبال این بخش، توسعه فناوری در کشور را نیازمند تدوین نقشه راهی دانست که معاونت علمی و فناوری باید در طراحی این نقشه راه بر اساس برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نیازهای اساسی کشور را شناسایی کرده و متناسب با امکانات و بودجه موجود، اولویت‌بندی انجام و جهت رفع آنها اقدام یا راهکار ارائه کند.

رئیسی در ادامه بر ضرورت هم‌پوشانی و هم‌افزایی صندوق‌های متعدد و مختلف موجود در کشور در زمینه حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و درباره نیاز مطرح شده برای گسترش تشکیلاتی معاونت علمی و فناوری هم گفت: اگر معتقدید که مجموعه معاونت نیاز به افزایش تعداد نیروی انسانی دارد، باید این ملاحظه جدی را نظر بگیرید که معاونت علمی قرار است یک مجموعه ستادی چابک در نقش هدایت، حمایت و نظارت و رصد و پایش فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان کشور باشد و لذا شما باید ابتدا شغل تعریف کنید و سپس شاغل جذب کنید و دیگر اینکه نباید بسط و گسترش بخش اداری مدیران شما را درگیر مسائل سازمانی و اداری کرده و از مسئولیت اصلی حمایت‌گری و تسهیل‌گری فعالیت‌های دانش‌بنیان غافل کند.