جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: اگر زمانی حزب اعتدال و توسعه نتواند در تهران و دیگر استان‌ها لیست ارائه کند، از همین حالا اعلام می‌کنیم که مقصر حزب اعتدال و توسعه نیست و ما تلاشمان را کردیم تا بتوانیم فضای رقابتی برای مشارکت بالا ایجاد کنیم، اما زمانی‌که رقابت از ما گرفته شده، نباید انتظار مشارکت داشت.

«اگر در انتخابات لیست ندادیم، تقصیر ما نیست.» این جمله ای است که سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره رفتار انتخاباتی این حزب، مطرح کرد.

جواد هروی در این گفتگو به ائتلاف حزب اعتدال و توسعه با سایر گروه‌ها پرداخت و گفت که از میان گروه‌ها و جریان‌های مدنظر حزب، برای ائتلاف هیچ کدام کاندیدایی ندارند.

وی گفت: «این که اصلا در چه شهرهایی لیست داشته باشیم یا خیر، باز هم به عملکرد شورای نگهبان مربوط است و لذا اگر قرار باشد لیست بدهیم لیست کامل خواهیم داد وگرنه لیست نخواهیم داد.»

وی تصریح کرد: حزب شدیداً نگرانی خود را از حرکت‌هایی که موجب سلب آرامش مردم، آن هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ که برنامه‌ریزی عظیمی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان داریم، اعلام می‌کند. از این‌رو نهادهای اجرایی و دستگاه‌های امنیتی باید در کنار نهادهای نظارتی در مردم امید ایجاد کنند و مراقبت لازم از شرایط، اوضاع کشور و منطقه را داشته باشند.

به گفته هروی، دستگاه دیپلماسی خارجی باید به گونه‌ای عمل کند که در این روزهای نزدیک به انتخابات به جای تشویش اذهان عمومی، آرامش عمومی ایجاد شود و نه تنها نگرانی افزوده نشود بلکه بسیاری از نگرانی‌ها در امور روزمره و معیشتی مردم و دیگر مسائل داخلی و در منازعات منطقه‌ای و خارجی کاهش پیدا کند، لذا حزب اعتدال و توسعه در این زمینه نگرانی خود را اعلام می‌کند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: نگرانی حزب اعتدال و توسعه از این جهت است که شهرهای بزرگی مانند تهران تا اندازه زیادی از مشارکت دور شده‌اند و کاملا روشن است که مشارکت در این شهرها سرد شده، تا جایی که موضوعی برای ارائه لیست در تهران و شهرستان‌ها مطرح نیست و بیشتر نگرانی از این است که ما احزاب موجود نتوانیم شرایط لازم را برای دعوت مردم به انتخابات فراهم کنیم.

وی افزود: در حقیقت رد صلاحیت‌های گسترده مانع از این شده که ما کاندیداهایی را برای فعالیت‌های سیاسی-انتخاباتی داشته باشیم و ائتلاف با گروه‌های دیگر هم منوط به این است که احزابِ دیگر که نگرش‌های معتدل‌تری دارند کاندیداهای لازم برای حضور در انتخابات را داشته باشند، لذا ما هم‌چنان منتظر وضعیت بررسی صلاحیت‌ها از جانب شورای نگهبان و رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم.

هروی تصریح کرد: ما در حزب اعتدال و توسعه به این نتیجه رسیده‌ایم که تحول در کشور که همیشه خواسته رهبری بوده، نیازمند مشارکت بالای مردم در مسائل کشور و حضور کاندیداها از طیف‌های مختلف سیاسی است و ما نیاز داریم که مردم در انتخابات حضور گسترده داشته باشند، تا بتوانیم مجلسِ تحول‌خواه ایجاد کنیم.

امکان دارد در تهران لیست ارائه نکنیم

وی ادامه داد:‌همه موارد در گرو تایید صلاحیت‌ها است. حضور ما و اعلام لیست در شهرهای بزرگ و کوچک منوط به ابراز نظر صریح و شفاف و رسمی شورای نگهبان است، لذا اگر زمانی حزب اعتدال و توسعه نتواند در تهران و دیگر استان‌ها لیست ارائه کند، از همین حالا اعلام می‌کنیم که مقصر حزب اعتدال و توسعه نیست و ما تلاشمان را کردیم تا بتوانیم فضای رقابتی برای مشارکت بالا ایجاد کنیم، اما زمانی‌که رقابت از ما گرفته شده، نباید انتظار مشارکت داشت.