طهمورث حسینی

انتخابات بدون رقیب فرصتی را فراهم آورده که دبیرکل جبهه پایداری هم برای اصلاح‌طلبان و هم سایر اصولگرایان رجز بخواند. رقبا و دولتمردان گذشته را به چالش بکشد و برای جریانات همسو خط‌مشی وحدت تعریف کند.

صادق محصولی این روزها فرصت را غنیمت شمرده و کمی از پشت پرده بیرون آمده تا یاران و دوستان خود را برای انتخابات مجلس سازماندهی کند. جبهه پایداری که در سه انتخابات شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری توانسته توفیقات نسبی به دست بیاورد و برخی پست‌های کلیدی حاکمیتی را نیز تصاحب کند، تلاش دارد هم در تنور سرد انتخابات آتشی روشن کند و هم از فضای احتمال مشارکت پایین در انتخابات مانند دو انتخابات گذشته بیشترین استفاده را برده و در میان اصولگرایان دستی بالاتر داشته باشد.

وحدت   وسیله   است، خالص‌سازی   هدف

روز گذشته دبیرکل جبهه پایداری در نشستی با حضور بسیج اساتید هفت دانشگاه گفت: «جریان‌های انقلابی اگر بخواهند موفق باشند، باید به سمت وحدت بروند؛ اما وحدت خودش هدف نیست، وسیله است. باید با حفظ اصول به سمت وحدت حرکت کنیم. زیرا وحدت برای این است که ارزش‌ها حفظ شود. وحدت بسیار خوب است، اما باید بر اساس شاخص‌های تعریف شده باشد و نه شخص‌محور.»

محصولی در حالی در مورد وحدت به سایر اصولگرایان پند می‌دهد که تقریبا همه جریان اصولگرایی باور دارند که جبهه پایداری وحدت شکن سال‌های گذشته بوده است.

البته در دوره جدید حاکمیت یکدست، اختلاف جریان پایداری با نواصولگرایان با محوریت قالیباف از یک سال پیش آغاز شد. استفاده از واژه سوپر انقلابی در سخنان رهبری مورد استفاده جریان‌های مخالف جبهه پایداری قرار گرفت. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم، مشاوران و نزدیکان او حمله‌های پی‌درپی به جبهه پایداری را در دستور کار خود قرار دادند. قالیباف ابتدا تیرماه سال گذشته طی سخنرانی شدیداللحنی این طیف را مورد خطاب قرار داد و گفت: «بنا نیست ما تنبلی کنیم، دهان‌مان را باز کنیم، هر حرف نپخته‌ای را به زبان بیاوریم و اسم خودمان را بگذاریم انقلابی. به قول حضرت آقا، سوپرانقلابی. بعضی‌ها را نگاه می‌کنیم، هرچه نگاه می‌اندازیم که چه کرده؟ هیچ نکرده. ولی از همه هم طلبکار است.» کمتر از یک ماه بعد، قالیباف حرف‌هایش را تکمیل کرد و مردادماه ۱۴۰۱ در اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی گفت: «انقلاب با حرف‌های مفت، تند و فضولی کردن به جایی نمی‌رسد.»

این روند ابتدای شهریور سال گذشته توسط سعید احدیان، مشاور قالیباف ادامه پیدا کرد و او طی سخنرانی در هم‌اندیشی راه پیشرفت گفت: «سوپرانقلابی‌ها اصولاً مبانی اصلی انقلاب را درک نکرده‌اند و همین ناآگاهی باعث می‌شود گاه جلوتر از ولایت حرکت ‌کنند.»

البته پیشتر این جریان پایداری بود که با موضوع سیسمونی‌گیت برای رئیس مجلس حاشیه درست کرده بود. مهدی طائب، رئیس قرارگاه عمار، یکی از نزدیکان ابراهیم رئیسی را به عنوان عامل پشت پرده حملات به محمدباقر قالیباف معرفی کرده و گفته بود: «جبهه پایداری دنبال پایین کشیدن آقای قالیباف از ریاست مجلس است.»

محصولی البته در دیدار خود با این اساتید بسیجی گریزی هم به موضوع خالص‌سازی زده است: «اصلح یعنی شایسته‌ترین. البته جریان مقابل می‌گوید آنان منظورشان از اصلح، خالص‌سازی است، اما من می‌گویم که خالص‌سازی اسم رمزی برای حاکمیت غربگرا‌ها است.» محصولی پیشتر در چندین نوبت از ابراهیم رئیسی خواسته بود که مدیران غیرهمسو را از کار برکنار کند. درخواستی که شاید در روزهای ابتدای تشکیل دولت سیزدهم بوی اخراج دولتمردان سابق را داشت اما حالا که بیش از نییمی از دولت ابراهیم رئیسی گذشته و تقریبا همه مدیران یکدست شده‌اند، نشان می‌دهد خالص‌سازی و یکدستی به بدنه جریان اصولگرایی هم سرایت کرده و درخواست محصولی بیشتر سنگ یاران هم‌حزبی را به سینه زدن است.

صادق محصولی این روزها فرصت را غنیمت شمرده و کمی از پشت پرده بیرون آمده تا یاران و دوستان خود را برای انتخابات مجلس سازماندهی کند. دبیرکل جبهه پایداری با طرح مسائلی چون خالص‌سازی و مخالفت با برجام و زدن اتهام به مدیران کشور سعی دارد در تنور سرد انتخابات آتشی روشن کند 

برجام   و   نفوذ

دبیرکل جبهه پایداری همچنان گریزی به مساله برجام و نفوذ زده تا نشان دهد همچنان جبهه پایداری دشمن شماره یک داخلی برجام است و با قرائت خود هر که در راه موفقیت پرونده هسته‌ای گامی برداشته را نفوذی دانسته است: «یکی از مشکلات  عالم سیاست، موضوع نفود است و متاسفانه در انقلاب اسلامی نتوانستیم با این مسئله به خوبی مقابله کنیم. یک نمونه همین نفوذ این است که دشمنان به گونه‌ای عمل می‌کنند که مسئولان کشور دچار اشتباه محاسباتی شوند. مثلاً برجام یک اشتباه محاسباتی مسئولان آن دوره بوداید دقت کنیم که دشمن به دنبال این است با تبلیغات خود، ما را در محاسبات خویش دچار خطا و اشتباه کند. وقتی محاسبه غلط شود، برجام در ۲۰ دقیقه تصویب می‌شود.»

سال ۹۴ و هنگام تصویب برجام در مجلس، نمایندگان جبهه پایداری به مخالفت‌ شدید با آن پرداختند و از رای آوردنش گلایه کردند. برخی از آنها گریستند و برخی دیگر فریاد کشیدند. هنوز هم خاطره آن روز برای جبهه پایداری تلخ است. برجام و نفوذ کلیدواژه‌های این جریان در یک دهه اخیر برای حذف منتقدان بوده است و نشان می‌دهد که استفاده از این کلمات هنوز هم برایشان کارایی  دارد.

آنها در حمله به سفارت عربستان و انگلیس نشانه‌ای از نفوذ پیدا نمی‌کنند، اما در نمایندگان موافق برجام و تیم مذاکره‌کننده به دنبال نفوذی می‌گردند. اخیرا حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین درباره تلاش مخالفان داخلی برای برهم زدن برجام گفته است: «چرا نتوانستند برجام را از بین ببرند؟ ۵ عملیات بزرگ کردند که آخرینش سفارت عربستان بود. چرا ناموفق بودند؟ به دلیل اینکه دنیا می‌دانست، پشت سر دولت، ملت است.»  

جبهه پایداری در غیاب رقیب انتخاباتی از جریان اعتدال و اصلاحات در سال‌های اخیر آرام آرام توانسته در عرصه سیاست رشد کند و اکنون اعضای آن امیدوارند با شباهت‌های فکری و سیاسی زیادی که با دولت ابراهیم رئیسی دارند،  بتوانند جایگاه قدرتمندتری در نظام سیاسی ایران برای خود ترسیم کنند

جبهه  پایداری،   مهمترین   حامیان دولت   رئیسی

جبهه پایداری نتیجه یکی از اختلافات داخلی در جریان اصول‌گرایی در دولت محمود احمدی‌نژاد است. جرقه تشکیل جبهه پایداری در مجلس هشتم و پس از کشمکش تعدادی از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد با علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمدرضا باهنر، نایب رئیس وقت مجلس و دیگر چهره‌های اصول‌گرا زده شد.

چهره‌هایی چون مرتضی آقا تهرانی، روح‌الله حسینیان و حمید رسایی که در آن مجلس فراکسیون انقلاب اسلامی را تشکیل داده بودند درباره سهم خود از هیات رئیسه و دیگر  اصول‌گرایان به اختلاف برخوردند.

در سال 1390 و پس از به نتیجه نرسیدن تلاش‌ها برای تشکیل جریانی موسوم به «شورای حکمیت اصولگرایان»، جبهه پایداری انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرد و امروز با اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تبدیل به حزب شده است.

صادق محصولی در سال‌های اخیر در نقش دبیرکل این جریان ظاهر شده است. مردی که در دیدار احزاب با رئیس‌جمهور، انتقاد اصلاح‌طلبان را از فشارهای اقتصادی به استهزا گرفته و خود را یگانه حامی مستضعفان می‌داند، پرونده پر فراز و نشیبی  در مسائل مالی دارد. در آغاز دوره ریاست‌جمهوری محمود  احمدی‌نژاد، پس از آنکه مجلس هفتم به علی سعیدلو، وزیر پیشنهادی نفت رای اعتماد نداد، محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی نفت به مجلس هفتم معرفی شد اما در آخرین لحظات به دلیل مخالفت نمایندگان از تصدی این سمت انصراف داد. یکی از عمده‌ترین دلایل مخالفت نمایندگان مجلس با او، ثروتش بود.

در آن هنگام و یک روز پیش از آنکه مجلس رسماً به بررسی رأی اعتماد به محصولی بنشیند، مرحوم عماد افروغ، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در نطق پیش از دستور خود بدون آنکه از محصولی نام ببرد او را «فردی با ثروت باد آورده» توصیف کرد که ثروتش «ناشی از تعاملات و ارتباطات خاص» است. هرچند او در مجلس بعد ردای وزارت کشوری را برتن کرد. 

محمد مهاجری روزنامه‌گار چندی پیس نوشت: «خبرهای رسیده از درون دولت رئیسی حاکی است جلسات منظم و مشترک برخی وزرا و معاونان رئیس‌‌جمهور با اعضای جبهه پایداری برای سازماندهای و مهندسی انتخابات مجلس برنامه‌ریزی شده است.» ‍ او همچنین گفت: «جبهه پایداری در انتخابات امسال متحد استراتژیک شخص آقای رئیسی خواهد بود. بنابراین با استفاده از رانت بالقوه‌ای که وجود دارد، دنبال این هستند که در جهت رساندن قدرت حزبی خود به یک قدرت حداکثری از این رانت استفاده کنند و در پارلمان مجلس به‌دنبال حداکثر کرسی‌ها هستند.» 

جبهه پایداری در غیاب رقیب انتخاباتی از جریان اعتدال و اصلاحات در سال‌های اخیر آرام آرام توانسته در عرصه سیاست رشد کند و اکنون اعضای آن امیدوارند با شباهت‌های فکری و سیاسی زیادی که با دولت ابراهیم رئیسی دارند، بتوانند جایگاه قدرتمندتری در نظام سیاسی ایران برای خود ترسیم کنند.