کارشناس حوزه افغانستان، گفت: اساسا در ایران نسبت به طالبان خوش‌بینی وجود دارد. زمانی‌که طالبان علیه آمریکا می‌جنگیدند بخشی از قدرت در ایران با طالبان ارتباط برقرار کرد، اما وقتی به قدرت رسیدند، نیرو‌های طرفدار ایران در افغانستان منزوی شدند. اینکه شما تصور کنید طالب می‌تواند داعش را سرکوب کند مقداری واقع‌بینانه نیست.

پیرمحمد ملازهی، در گفت‌وگو با انتخاب، در مورد حادثه تروریستی کرمان و اینکه اساسا چرا داعش خراسان ایران را دشمن خاص خود می‌داند،‌ تصریح کرد: ذهنیت موجود در داعش همان ذهنیت خلافتگرایی است که معتقد است شیعه مسلمان نیست. حتی برخی از رهبران القاعده و داعش این ادعا را داشتند که ایران سنی مذهب در زمان شاه اسماعیل صفوی با زور به یک کشور شیعی تبدیل شد و خلافت خراسان و خاورمیانه را از هم جدا کرد. آن‌ها معتقدند که وحدت در جهان اهل سنت باید اینگونه به وجود بیاید. 

وی درمورد ملیت تروریست‌ها که تاجیک هستند و اینکه چرا  تاجیکستان که روزی بخشی از شوروی سوسیالیستی بود، اکنون محل پرورش اسلامگرایان افراطی است، یادآور شد: حکومتی که رحمان در تاجیکستان دارد بقایای همان اتحاد شوروی است. درست است که در مقطعی با جریان اسلامی درگیر شد، ولی به کمک روسیه و ایران توانست حزب اسلامی را خنثی کند. ایران واسطه میان رحمان و حزب اسلامی شد و یک آشتی به وجود آمد. آن آشتی در نهایت منجر به حذف جریان اسلامی شد. وقتی جریان میانه رو اسلامی که حاضر به فعالیت قانونی بود از صحنه حذف شد، فضا برای تفکر داعش از جمله حزب انصار باز شد.  به گفته ملازهی، الان حزب انصار برای داعش در تاجیکستان نیرو جذب می‌کند و در افغانستان هم پایگاه دارند. در دره فرغانه بین قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان از سال ۱۹۱۲ شیخ محمد المدینه مدارس وهابی را تشکیل داد و به منطقه بدخشان هم گسترش پیدا کردند. این‌ها در برخی از روستا‌های ننگرهار هم خلافت اعلام کردند.

این کارشناس خاورمیانه، بخش اصلی مشکل ایران در شرق را تبعیضی دانست که در حق اهل سنت صورت گرفته است و مشکل دیگر را تفکر طالبان برشمرد که از لحاظ ایدئولوژیک به داعش نزدیک است. 

به گفته وی، سیاست رسمی دولت طالبان هم اگر برخورد با داعش باشد، نیرو‌هایی درون طالبان وجود دارند که اجازه این کار را نمی‌دهند. در پاکستان هم آی. اس. آی از گروه‌های اهل سنت مخالف ایران حمایت می‌کند. سازمان اطلاعاتی پاکستان، اگر پشه‌ای از منطقه رد شود شناسایی می‌کند، چگونه تروریست‌هایی که به راسک حمله کردند را نمی‌شناسند؟ به نظر من در هر دو جهت ایران نیاز تجدید نظر دارد.