ردصلاحیت گسترده چهره‌های شاخص و نمایندگان ادوار مجلس، هم خیال طیف تندرو و خالص‌سازان را راحت کرد تا بی دردسر وارد گود انتخابات شوند، هم نشان داد شورای نگهبان فعلا تصمیمی برای تغییر مسیر خود ندارد.

به گزارش خبرآنلاین، پس از تاکیدات چندین باره رهبر انقلاب مبنی بر رقابتی شدن و مشارکت حداکثری در انتخابات، همه نگاه‌ها به شورای نگهبان دوخته شده بود تا ببینند کدام کاندیداها از فیلتر این نهاد نظارتی عبور می‌کنند.

انتظارها در نهایت به سر رسید و کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از طریق «پیامک» از نتیجه بررسی‌های این شورا مطلع شدند. اگرچه برخی پیش‌بینی کرده بودند که شورای نگهبان پس از بیانات رهبر انقلاب به سمت بازتر کردن فضا خواهد رفت، اما نتایج نشان داد این شورا همچنان در مسیر انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ گام بر می‌دارد و دایره بررسی صلاحیت‌ها تنگ و به نفع طیف خاصی است.

نگاهی به اسامی برخی نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی ردصلاحیت شده در انتخابات که بیاندازیم، بیش از همه اسامی افرادی خودنمایی می‌کند که بارها نام آنها در نقد دولت سیزدهم و تصمیمات تندروهای مجلس به گوش رسیده است. افرادی که اکثر آنها پیش از اعلام نتایج شورای نگهبان، توسط هیأت‌های اجرایی وزارت کشور رد صلاحیت شده بودند. جلال محمودزاده، جلال رشیدی کوچی، معین‌الدین سعیدی، جلیل رحیمی جهان‌آبادی و... از جمله پارلمانتاریست‌هایی هستند که تریبونشان بارها در نقد از اقدامات دولت باز شده بود و حتی با تصمیمات هزینه‌سازی چون طرح صیانت از فضای مجازی و لایحه عفاف و حجاب مخالفت کرده بودند.

اگر چه دولت ابراهیم رئیسی، ردصلاحیت کاندیداهای انتخابات را به خاطر انتقادات آنان، رد کرده و آن را یک ادعا بیشتر نمی‌داند و بارها بر عدم لیست‌دهی در انتخابات تاکید کرده است، اما همچنان برخی تاکید دارند که دولت سیزدهم به دنبال مدیریت مجلس آینده و گرفتن سهم بیشتر از کرسی‌های پارلمان است.

در این میان چهره‌های اصولگرا و تندرو پس از اعلام نتایج از سوی شورای نگهبان نفس راحتی کشیدند و حال با فراق خاطر بیشتری خود را برای فتح کرسی‌های پارلمان آماده می‌کنند.