نماینده ادوار مجلس گفت: ما قانون را تولید کنیم، اگر اجرا نشود چه فایده‌ای دارد؟‌ ما قانون زیاد و با عجله تولید می‌کنیم. باید قوانین با کیفیتی تولید کنیم که شاهد چنین نابسامانی‌هایی نباشیم. 

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که برخی در اظهارنظرهای مختلف، از تشکیل دو مجلس جداگانه قانون‌گذاری و مجلس نمایندگان صحبت می‌کنند. ساز و کار مطرح شدن چنین ایده‌ای وجود دارد، گفت:‌ در گذشته، این اتفاق در کشورهای دیگر هم رخ داده است. اما هر کشوری باید متناسب با شرایط خودش تصمیم بگیرد. نظر شخصی من این است که اگر ما بخواهیم یک ساماندهی در مجلس موجود داشته باشیم، باید تصمیمات بهتری اتخاذ کنیم تا دیگر تشکیل دو مجلس ضرورت نداشته باشد. 

وی افزود:‌ ما از جمله مجالسی در دنیا هستیم که تولید قانون در آن زیاد است. یعنی هیچ‌جای دنیا این میزان قانون تولید نمی‌کنند. بنابراین اگر ما دقت کنیم، قانون کم ضرورتی ندارد چون در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد قوانینی که ما تولید می‌کنیم، اصلاح قانون است. معنایش این است چون بسیاری از قوانینی که ما تصویب می‌کنیم، بی‌کیفیت هستند بعد از مدتی به دنبال اصلاح آنها خواهیم رفت. چرا ما قانون بی‌کیفیت تولید می‌کنیم که بعد به دنبال اصلاح آن قانون، میلیاردها تومان هزینه کنیم و به دنبال اصلاح قانون باشیم؟ نکته دوم اینکه مجلس دو وظیفه دارد، یکی وظیفه قانون‌گذاری و دیگری وظیفه نظارت بر اجرای قانون. معمولا در مجالس ما کمتر به نظارت بر اجرای قانون پرداختند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: مجلس آینده می‌تواند تحت تنوین و اصلاح قوانین باشد. ما خیلی قوانین متعدد تولیدشده داریم که موازی هم هستند که بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد. بنابراین باید روی تنوین قوانین بیشتر وقت بگذاریم. نگاه آخر اینکه اگر ما دو مجلس ایجاد کنیم، هدف‌مان این است که یک مجلس نگاه به منافع محلی نداشته باشد. مجلس عوام مسائل محلی و مجلس خواص مسائل ملی را بررسی کند. اما مسأله اینجاست سطح همین مجلس را بالاتر بیاوریم، معیارها و شاخص‌های ورود را سنگین‌تر کنیم و آدم‌های ملی‌تر وارد مجلس کنیم. ما باید به اسناد بالادستی توجه کنیم.

وی ادامه داد: ما الان سه دسته سند داریم: سند بودجه، سند برنامه و سند اسناد بالادستی و هرکدام راه خودشان را می‌روند. این موارد سهل‌انگاری است و تا همین‌جا هم شدنی است. حالا یک مجلس دیگر را هم برایش ایجاد کنیم آیا واقعا می‌تواند کار خاصی انجام دهد؟

لاهوتی در مورد راهکار حل موضوع تعدد قوانین که حتی خود نمایندگان هم از آن گله می‌کنند، گفت:‌ نمایندگان این حق را دارند که طرح بدهند. اما به نظرم باید تلاش کنیم تا تعداد لوایح از دولت بیشتر باشد. براساس قانون، دولت می‌تواند لایحه بدهد و نمایندگان می‌توانند طرح ارائه کنند. ما باید به دولت فشار بیاوریم که لایحه بدهد. ما یکبار خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم به ایشان گفتیم دولت یک لایحه داده،  ما آنقدر در آن لایحه تغییرات ایجاد می‌کنیم که از مفهوم خودش خارج می‌شود. بنابراین پیشنهاد من این است که ۱۳ کمیسیون تخصصی در مجلس آینده، با دولت بنشیند و بسته تهیه کنند. مثلا کمیسیون اقتصادی دارای چالش‌های اصلاح قانون است و با دولت بنشیند بندهای قانونی آن را اصلاح کند تا به یک فهم مشترک با دولت دست پیدا کند. به ترتیب مابقی حوزه‌ها به همین شکل رفتار کنند. دولت و مجلس ۱۳ بسته قانون‌گذاری مشترک بین خود را تهیه و آماده کنند. دولت لوایح خودش را بدهد و مجلس بقیه وقت‌ خود را در بحث نظارت بگذارد.