سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل نسبت به رفتار غیرحرفه‌ای، غیرقانونی و سیاست زده دبیرخانه سازمان ملل انتقاد و تاکید کرد که ایران مسئول رفتار هیچ فرد یا گروهی در منطقه نیست. 

به گزارش ایسنا، امیر سعید ایروانی در این نشست که تحت عنوان «عدم اشاعه: اجرا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵)» برگزار شد، گفت: به دنبال خاتمه محدودیت‌های مرتبط با تسلیحات و ممنوعیت‌های سفر ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰، خوشبختانه تمامی محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک و نقل و انتقالات به و از ایران و همچنین مسدود شدن دارایی‌ها بر افراد و نهاد‌های فهرست‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱، به طور خودکار در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ خاتمه یافت.

وی افزود: بر این اساس، دبیرخانه سازمان ملل فهرست ۸۴ فرد و نهاد مشمول چنین تدابیری را از وب سایت شورا حذف کرد و رسماً این موضوع و خاتمه سایر اقدامات محدودکننده را به اطلاع همه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد رساند. در نتیجه، پایبندی و رعایت دقیق این الزام برای همه کشور‌های عضو سازمان ملل ضروری است. هر گونه اقدامی که بر خلاف آن انجام شود با تعهدات مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد و بنابراین باید توسط کشور عضو مربوطه اجتناب شود.

ایروانی با بیان اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ ربطی به مسائل منطقه‌ای ندارد و هرگونه تلاش برای ایجاد چنین پیوندی سوء استفاده از روند است، ادامه داد: به این ترتیب، تلاش برای ایجاد ارتباط نادرست بین استفاده از پهپاد در درگیری اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد گمراه‌کننده و کاملاً بی‌اساس است. موضع ایران در قبال درگیری در اوکراین روشن و ثابت است.

وی تاکید کرد: برخلاف ادعا‌های بی اساس، ایران پیوسته تعهد خود را به تقویت صلح و امنیت در منطقه نشان داده است. هیچ فرد، گروه یا کشوری به دستور ایران عمل نمی‌کند و به این ترتیب، ما مسئول رفتار هیچ‌کس در منطقه نیستیم. اما ایالات متحده به طور کامل مسئول تمام تجاوزات چند دهه‌ای و سایر جنایات و اقدامات غیرقانونی خود در منطقه ما است. علاوه بر این، آمریکا مسئول تمام جنایات رژیم اسرائیل است، زیرا نمی‌تواند بدون رضایت، دستور و حمایت همه جانبه سیاسی، مالی و نظامی و همکاری با ایالات متحده، هیچ یک از این جنایات وحشیانه را در غزه مرتکب شود.