سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایده‌های برجام۲ و امثال اینها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به دنبال توجیه عدم اقدام خود هستند. ایران ضرورتی به برجام دیگری نمی‌بیند.

 به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران بیان کرد: آن کسی که به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده ایران است و دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام ۲ صحبت کنند.

 سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماتیک این موضوع باز هست و مسیر آن همچنان پویایی خودش را دارد. برجام به قوت خودش باقیست و کسی غیر از آمریکا هم از آن خارج نشده و حتی آمریکا هم رسما اعلام نکرده که برجام مرده است.

 وی بیان کرد: تا وقتی منافع کشور اقتضا کند به مذاکرات برجامی پایبند هستیم ولی تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست و در قالب پویایی روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

 کنعانی افزود: به زیاده‌خواهی توجهی نمی‌کنیم و در ارتباط با منافع ملی از خطوط قرمز عدول و عبور نخواهیم کرد و به مواضع اعلامی و رسانه‌ای طرف‌های غربی توجهی نمی‌کنیم. توافق برجام روشن، تعهدات و تکالیف اعضای آن نیز شفاف است و اظهارات رسانه‌ای در این مسیر کمکی نخواهد کرد.

 سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به تعهداتش عمل کرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهدات خود بازگردند و اگر آنها بخواهند با توجه به خطوط قرمز ایران به برجام بازگردند ایران هیچ گاه این مسیر را نبسته است.