سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تهدید غرب به استفاده از مکانیسم ماشه علیه ایران، گفت: تهدیدی بالای سر ایران نیست. ایران نشان داده که کشور تهدیدپذیری نیست و این اقتدار هم در حوزه سیاسی، هم منطقی و هم در حوزه نظامی است و هیچ گاه تهدید را نخواهیم پذیرفت. ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز، بیان داشت: ایران اساسا طرح‌های برخی کشورها را برای فلسطین واقع گرایانه نمی‌داند چرا که این ملت فلسطین است که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. ما راهکاری دیپلماتیک را در این موضوع انتخاب کردیم و طرف‌های جهانی راهی جز تسلیم در برابر ملت فلسطین نخواهند داشت.

ادامه رایزنی‌های ایران برای پایان جنگ

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده غزه و دخالت‌های آمریکا در این رابطه، اظهارداشت: در ارتباط با موضوع فلسطین آمریکا در چند دهه گذشته بخشی از مشکل بوده نه بخشی از راه حل و در جنگ اخیر غزه هم دولت آمریکا عملا بخشی از این جنگ بوده و بلکه تمام این جنگ، اگر نبود دولت آمریکا معتقدیم این جنگ اتفاق نمی افتد چرا که توان اثرگذاری بر رژیم صهیونیستی را داشت که این جنگ و کشتار علیه مردم بی دفاع غزه اتفاق نیافتد. دولت آمریکا مایل است که آنچه در جنگ علیه غزه محقق نکرده از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی محقق کنند. ملت فلسطین اجازه تحقق اهداف نامشروع را به هیچ طرفی نخواهد داد

پاسخی به بیانیه ضدایرانی اروپا

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بیانیه سه کشور اروپایی و طرح برخی اتهامات علیه ایران، تصریح کرد: پاسخ این مساله توسط نمایندگی ایران در وین داده شده و در این بیانیه مواضع ایران دیده شده است. بندهای مندرج در برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و از همه اعضا میخواهد که به طور یکسان به تعهدات خود عمل کنند.

حمایت ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تحولات افغانستان هم گفت: فارغ از تحولات مربوط به نشست‌ها و سطح حضور ایران، ما یک اصل اساسی داریم، ما به دنبال کمک به ثبات و امنیت در افغانستان برای زندگی توام با آرامش مردم افغانستان هستیم.

وی افزود: ما امنیت افغانستان را امنیت ایران قلمداد می کنیم و در همین چارچوب معتقد به مفید بودن سازوکارهای منطقه‌ای برای تحکیم صلح و ثبات در افغانستان هستیم و اینکه دولتی شکل بگیرد که نماینده همه مردم افغانستان باشد. کنعانی تصریح کرد: تمامی تحرکات دیپلماتیک ایران هم در همین چارچوب تعریف شده است و اگر با طالبان مذاکره می کنیم، دیدگاهای خود را بیان می کنیم. ما به ملت افغانستان متعهد هستیم و معتقدیم همه باید به شکل گیری یک دولت فراگیر کمک کنند.

همکاری ایران و روسیه به معنی تقابل با   اوکراین نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه ما از ابتدا و از زمان آغاز جنگ در اوکراین اعلام کردیم که مخالف جنگ و آوارگی انسان ها هستیم و خواستار توقف جنگ شدیم، بیان کرد: اینها مواضع اصولی ما است، ما علاقه مندیم روابط دو ستانه ما با هر دو کشور روسیه و اوکراین حفظ شود. وی گفت: همکاری ایران و روسیه به معنی تقابل با اوکراین نیست و همکاری‌های ما به تاریخ قبل از جنگ روسیه و اوکراین باز می گردد. ما هیچ پهپادی را برای استفاده در جنگ به روسیه نفرستادیم و این ادعاها را بارها رد کردیم.