وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تفصیلی با یک رسانه عربی به آخرین تحولات نوار غزه و آتش‌بس موقت در آن پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان، در گفتگو با شبکه الجزیره از پوشش خوب رویداد‌های غزه و به تصویر کشیدن مظلومیت مردم فلسطین در مدت تجاوز رژیم صهیونیستی توسط این شبکه قطری تقدیر و تشکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین شهادت تعدادی از خبرنگاران توسط رژیم صهیونیستی را تسلیت گفت.

وی درخصوص اجرایی شدن آتش‌بس در غزه گفت: ما خوشحالیم که شاهد اجرایی شدن این توافق هستیم و امیدواریم که این توافق آغازی برای تداوم آتش‌بس و همچنین توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی باشد. به صراحت می‌گویم که رژیم صهیونیستی بدون حمایت‌های آمریکا قادر به ارتکاب این جنایت‌ها نیست و طبیعتا مسئولیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در شش هفته گذشته برعهده آمریکا است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که آیا ایران در این آتش‌بس نقش داشت، گفت: طبیعتا ما به طور مداوم و در سطح دیپلماتیک و در سطح ریاست جمهوری در این زمینه تلاش کردیم و ریاست جمهوری ایران از ابتدای بحران تلاش‌های گسترده و جدی از راه‌های سیاسی و بین‌المللی انجام داد تا مانع کشتار و نسل‌کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی شود.

رئیس‌جمهور ایران به همراه سران کشور‌های اسلامی ابتکارعمل‌های خوبی را مطرح کرد از جمله برگزاری نشست سران کشور‌های اسلامی و نشست بریکس. رئیس‌جمهوری ایران همچنین تماس‌ها و سفر‌هایی در این راستا انجام داد. ما نیز به همراه همکاران‌مان و از طریق راه‌های سیاسی و بین‌المللی تمام تلاش خود را به‌کار گرفتیم تا مانع کشتار مردم فلسطین شویم، ما تلاش کردیم که شرایط به سود مردم فلسطین رقم بخورد.