کارشناس جهان عرب و خاورمیانه گفت: من تردید ندارم اسرائیلی‌ها هیچ رد پایی از ایران در عملیات 7 اکتبر پیدا نخواهند کرد؛ برای اینکه ایران اصلا در جریان نبوده. دفتر سیاسی خود جنبش حماس در جریان نبوده، مقاومت حزب‌الله هم در جریان نبوده. این ویژگی انحصاری عملیات 7 اکتبر در تاریخ محور مقاومت ثبت خواهد شد.

ماشاءالله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با عصرایران افزود: بر اساس اطلاعات و شناختی که ما داریم، ایران هیچ گاه به محور مقاومت نمی‌گوید چه بکنید یا چه نکنید. ایران یک حرف کلی دارد و آیت‌الله خامنه‌ای هم بارها اشاره کرده است و آن اینکه، هر نیرویی با اسرائیل مبارزه کند، ایران حامی او خواهد بود.

بخش‌هایی کوتاه از این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

با توجه به تهدیدهای آمریکا به نظر می‌رسد در صورتی که حزب‌الله لبنان به شکل همه‌جانبه وارد جنگ شود، با ارتش آمریکا طرف خواهد بود. در این صورت سؤال این است که حزب‌الله به عنوان یک جزء مهم محور مقاومت، مطابق آن فرمول عمل می‌کند تا مانع از بین رفتن جزء دیگر (حماس) شود یا اینکه عقلانیت ایجاب می‌کند حزب‌الله در لبنان به سرنوشت احتمالیِ حماس در غزه دچار نشود؟

محور مقاومت مرکزیتی دارد که جمهوری اسلامی است. بازوان ضعیف و اصلی وقتی که وارد مناقشه‌ای می‌شوند، مرکزیت محور مقاومت وارد عمل نمی‌شود. مرکزیت این محور باید در امنیت باشد تا امکان حمایت از اجزاء محور باقی بماند. ایالات متحده نگفته اگر حزب‌الله وارد عمل شود، ما هم وارد عمل می‌شویم. گفته است اگر ایران وارد شود، ما واکنش نشان می‌دهیم. یعنی ایالات متحده، نیروی برابر خودش را ایران می‌داند نه حزب‌الله.

دربارۀ نظر ابراهیم رئیسی که ایدۀ «از بحر تا نهر» را مطرح کرد، که به معنای نفی دولت اسرائیل است، چه نظری دارید و فکر می‌کنید این ایده در شرایط فعلی چه فایده‌ای داشته باشد؟

ما دو نگاه تندروانه دربارۀ حل مسئلۀ فلسطین و اسرائیل داریم و یک نگاه میانه‌روانه. یکی همین ایدۀ «بحر تا نهر» است که پیشینۀ آن برمی‌گردد به دهۀ 1960 میلادی. و اولین بار هم از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین مطرح شد. جمال عبدالناصر هم تقریبا آن را تایید کرد.

شعار اسرائیلی‌های تندرو و دست راستی هم «اسرائیل بین دو کرانه» است. یعنی نه تنها کرانۀ غربی رود اردن، بلکه کرانۀ شرقی رود اردن را هم برای اسرائیل می‌دانند. این همان چیزی است که ما آن را «نیل تا فرات» ترجمه یا معنا کرده‌ایم. کرانۀ شرقی یعنی سرزمین شامات قدیم. شامات قدیم هم یعنی فرات.

همین چند روز اخیر وزیر اقتصاد دولت نتانیاهو اعلام کرد بهترین راه حل مسئلۀ غزه، مهاجرت مردم غزه به کشورهای جهان است. و همین شعار «بین دو کرانه» یا «نیل تا فرات» را هم مطرح کرد.

در جمهوری اسلامی هم در برابر این شعار افراطی، شعار «از بحر تا نهر» یا «از نهر تا بحر» مطرح می‌شود. به نظرم کسانی که این شعارها را مطرح می‌کنند، به پیامد شعارشان واقف نیستند. شاید هم واقف‌اند ولی ابراز نمی‌کنند.

اسرائیلی‌هایی که معتقدند سرزمین‌شان را باید در دو سوی رود اردن گسترش دهند، معنای حرف‌شان این است که 2 میلیون و 700 هزار فلسطینی کرانۀ باختری باید تبعید شوند. 2 میلیون فلسطینی ساکن اسرائیل هم- که آن‌ها را «فلسطینی‌های 48» می‌نامند- باید حذف فیزیکی یا تبعید شوند به سایر نقاط جهان. تئوری «از بحر تا نهر» هم یکی از پیامدهایش می‌تواند این باشد که اسرائیل باید ریخته شود در دریا. تداعی دیگری که وجود ندارد.