در پی گفتگوی برادر روح‌الله عجمیان با روزنامه اعتماد، قوه قضاییه در پاسخ گفته است که نه تنها تصاویر روز حادثه نیز نشان می‌دهد چاقویی در دست حمید قره حسنلو نبوده است بلکه هیچ ادعا و یا مطلبی در پرونده مبنی بر حمل چاقو از سوی قره حسنلو مطرح نشده است و نقشی در قتل شهید نداشته است.

به گزارش خبرگزاری میزان، خبرگزاری میزان، در روز‌های اخیر موضوعات مختلفی درباره پرونده شهید روح‌الله عجمیان مطرح شده است که قوه قضاییه پاسخ‌های شفاف و صریحی را در رابطه با این پرونده و جزئیات آن ارائه کرده است که تعدادی از این توضیحات در لینک‌های زیر قابل مشاهده است.

پرونده شهید عجمیان با دستور ویژه رئیس قوه قضاییه با سرعت بالا و دقت لازم و در یک روند قانونی شفاف رسیدگی شد

تشریح اقدامات و آخرین وضعیت محکومان در پرونده شهید عجمیان/ رئیس قوه قضاییه بلافاصله پس از وقوع اغتشاشات آن روز دستور تسریع در شناسایی و دستگیری متهمان و نیز رسیدگی و صدور حکم را صادر کردند. اما در آخرین مورد، روزنامه اعتماد مصاحبه‌ای با برادر شهید مظلوم عجمیان انجام داده است که توضیحاتی در رابطه با این موضوع ارائه می‌شود. 

اما این ادعا که حمید قره حسنلو دست شهید را شکسته یا با چاقو ضرباتی به شهید وارد کرده است هیچگونه سند و مدرکی دال بر این موضوع در پرونده و میدان جنایت وجود ندارد و علاوه بر آن، مطابق گزارش پزشکی قانونی، شکستگی مورد اشاره اصولا در جسم شهید مظلوم وجود نداشته است، همچنین نه تنها تصاویر روز حادثه نیز نشان می‌دهد چاقویی در دست حمید قره حسنلو نبوده است بلکه هیچ ادعا و یا مطلبی در پرونده مبنی بر حمل چاقو از سوی قره حسنلو مطرح نشده است و نقشی در قتل شهید نداشته است.

پس از اعتراض متهمان در دیوان عالی کشور، پرونده مورد بررسی مجدد قرار گرفت و رای دیوان عالی کشور پس از بررسی دقیق پرونده درخصوص فرجام‌خواهی۵ نفر از متهمان پرونده شهادت سیدروح‌الله عجمیان صادر شد.

دیوان عالی کشور در خصوص فرجام‌خواهی سه متهم به نام‌های حمید قره حسنلو، حسین محمدی و رضا آریا با این استدلال که اقدام عملی آنان در قتل و جرح مدلل نیست به استناد بند ۲ از شق ب ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری، ضمن پذیرش فرجام‌خواهی، پرونده را به منظور رسیدگی مجدد و تکمیل تحقیقات و صدور رای مقتضی و حکم متناسب به دادگاه صادر کننده حکم، اعاده کرد.

حکم این متهمان نیز پس از رسیدگی و صدور احکام مجدد، نهایتا در شهریور سال جاری مورد تایید دیوانعالی کشور قرار گرفت که بر این اساس آرای صادره قطعیت یافت و بدین ترتیب «حمید قره حسنلو» به ۱۵سال حبس نفی بلد؛ «رضا آریا»، «حسین محمدی» و «مهدی محمدی» هر کدام به ۱۰ سال حبس نفی بلد محکوم شدند و این افراد بدون یک روز آزادی در حال طی دوران محکومیت هستند.

در این مطلب موارد دیگری نیز مطرح شده است مانند اینکه حمید قره حسنلو در سه منطقه حضور داشته و سه نفر را هم زده است و... که هیچ کدام از این ادعا‌ها در روند رسیدگی به اثبات نرسیده است؛ در آن روز طلبه‌ای هم در نزدیکی محل شهادت شهید از سوی عده‌ای از اغتشاشگران مورد ضرب و جرح شدید قرار گرفته بود و حسب اظهارات حمید قره حسنلو وی پس از معاینه طلبه و با توجه به زنده بودن وی از مردم تقاضا کرد که ایشان را به بیمارستان انتقال دهند و در تحقیقاتی که از طلبه مضروب صورت گرفت هم ایشان اظهار داشت در زمانی که به جهت صدمات وارده از سوی اغتشاشگران در حالت نیمه هوشیاری قرار داشت شنیده است که شخصی با بیان اینکه دکتر هست از مردمی که اطراف وی بودند خواسته که اجازه دهند وی را معاینه کند و گفت به دکتر برسانید.

مجددا تاکید می‌شود و رسیدگی به پرونده‌های مختلف در دستگاه قضایی به ویژه در دوره تحول و تعالی نشان می‌دهد سابقه و پیشینه افراد هیچگونه تاثیری در روند پرونده ندارد و مجرمان با هرگونه سابقه و پیشینه‌ای در برابر قانون یکسان هستند و عدالت درباره آن‌ها اجرا خواهد شد.