طهمورث حسینی

وزیر خارجه ایران با عجله و بدون اطلاع‌رسانی رسانه‌ای قبلی به نیویورک رفته است. سفری بی‌سابقه که خبر از تحولاتی مهم می‌دهد.

سفر حسین امیرعبداللهیان، به نیویورک بعد از دست‌کم دو پیامی است که آمریکا درباره مسئله غزه به ایران ارسال کرده است. هفته گذشته وزیر خارجه اعلام کرد در مورد جنگ اخیر در اراضی اشغالی، آمریکا حداقل دو بار به ما پیام داده است که این پیام‌ها دارای دو محور اساسی بوده است. آن‌ها در این پیام‌ها تاکید کرده‌اند که علاقمند به گسترش جنگ نیستند و از ایران نیز خواسته‌اند که خویشتنداری کند.

پیام طرف آمریکایی به ایران حتی از قول وزیر خارجه ایران (که تلاش زیادی در تلطیف ماجرا داشته) هم هشدارآمیز است، اما آمریکایی‌ها فقط به ارسال پیام محرمانه اکتفا نکرده‌اند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه قبل از ورود امیرعبداللهیان به نیویورک موضع ایالات متحده آمریکا را با لحن تندی اعلام کرد و به ایران هشدار مستقیم داد.

بایدن در یک سخنرانی به ایران هشدار داد که از فرصت جنگ اسرائیل و غزه برای اجرای عملیات علیه نیرو‌های آمریکایی در سوریه و عراق استفاده نکند و تاکید کرد این هشدار «هیچ ربطی به اسرائیل ندارد.» او به پیام‌های محرمانه‌ای که به ایران داده اشاره کرده و گفته «هشدار من این بود که اگر به اقدام علیه نیرو‌های آمریکایی ادامه بدهد ما پاسخ خواهیم داد و این هیچ ربطی به اسرائیل ندارد.»

این اولین هشدار علنی بایدن به ایران نبود. او چندی پیش هم در یک گفتگوی رسانه‌ای خطاب به ایران و حزب‌الله گفته بود در درگیری دخالت نکنند و جبهه‌های جدیدی در منطقه ایجاد نکنند. او صراحتا گفته علت اعزام ناو‌های جدید آمریکایی به منطقه، مقابله با حملات نیرو‌های مورد حمایت ایران است.

مقامات آمریکایی گفته‌اند در هفته گذشته بیش از ده حمله به نیرو‌های آمریکایی در منطقه گزارش شده است. این چیزی نیست که ایران از احتمال بروز آن بی‌اطلاع بوده باشد. سفر امیرعبداللهیان به چهار کشور منطقه به منظور رایزنی درباره حمله حماس اشاره مستقیمی به بروز چنین خطراتی بود. وزیر خارجه ایران در روز‌های نخست جنگ غزه به سوریه، لبنان، عراق و قطر سفر کرد و نسبت به باز شدن جبهه‌های جدید هشدار داد. او در بیروت در حالی که از مذاکره با سیدحسن نصرالله رهبر حزب‌الله بیرون می‌آمد اعلام کرد امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد و دست همه جریان‌های مقاومت در منطقه روی 

ماشه است.

هشدار ایران جدی بود. البته در روز‌های بعد ماشه در چند نقطه منطقه چکانده شد. شواهد نشان می‌دهد یکی از دلایل به تعویق افتادن حمله زمینی اسرائیل به غزه، نگرانی اسرائیل و آمریکا از باز شدن جبهه‌های جدید علیه آن‌ها در سایر کشور‌های همسایه اسرائیل است. این همان چیزی است که وزیر خارجه دولت رئیسی را به نیویورک کشانده است.

کل   سرزمین   فلسطین   از   بحر تا   نهر متعلق   به   مردم   فلسطین   است

وزیر امور خارجه در نشست اضطراری سازمان ملل در نیویورک تاکید کرد که کل سرزمین فلسطین از بحر تا نهر متعلق به مردم فلسطین است.

حسین امیرعبداللهیان، گفت: ملت فلسطین از حق مشروع مقاومت در برابر اشغال برخوردار است. مبارزه مسلحانه در برابر اشغالگری حق مردم فلسطین است. آمریکا ده‌ها بار از انجام وظایف شورای امنیت جلوگیری کرده است.

به گفته وی، آمریکا به عنوان حامی بی قید و شرط اسرائیل عامل شکست‌های سازمان ملل به ویژه شورای امنیت در احقاق حقوق فلسطینیان شده است. 

امیرعبداللهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری رفراندوم میان همه ساکنان فلسطین را ارائه داده است.

احتمال   از  کنترل  خارج شدن  اوضاع هست

وزیر امور خارجه همچنین نسبت به از کنترل خارج شدن اوضاع منطقه هشدار داد.

امیر عبداللهیان، در هنگام ورود به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص فلسطین در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: شرایط منطقه غرب آسیا با توجه به قتل عام و نسل کشی که درباره مردم غیر نظامی غزه در جریان است و حمایت‌هایی که آمریکا و تعداد معدودی از کشور‌های اروپایی بطور کورکورانه، اما تمام عیار از رژیم صهیونیستی انجام می‌دهند، به نقطه نگران کننده‌ای برای همه کشور‌های منطقه رسیده و هر آن احتمال خارج شدن کنترل از دست همه طرف‌ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: درباره وتوی قطعنامه آمریکا و رای نیاوردن قطعنامه روسیه نیز گفت: در مورد قطعنامه‌های پیشنهادی درباره مساله فلسطین، هم روسیه، هم آمریکا و هم برزیل پیش نویس‌هایی ارائه دادند. پیش‌نویس قطعنامه‌های پیشنهادی آمریکا و روسیه در نهایت به تصویب نرسید یا رای نیاورد یا وتو شد. اکنون متن پیشنهادی برزیل بعنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در دستور کار قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: نکته مهم این است که در موضوع متن قطعنامه پیشنهادی آمریکا، نمایندگی ما در نیویورک به جهت اینکه اهداف مد نظر ما که تامین کننده ثبات و امنیت و آرامش در منطقه بود، در این قطعنامه دیده نشده بود، بسیار فعالانه عمل کرد.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: تحرک نمایندگی ایران در سازمان ملل در مجموع کمک کرد، قطعنامه آمریکا با وتوی چین و روسیه همراه شود. در تهران هم، دو شب پیش با آقای لاوروف در این زمینه رایزنی به عمل آمده بود. با چین هم مشورت‌هایی صورت گرفته بود، اما همکاران من و سفیر محترم (امیرسعید ایروانی) در نیویورک تلاش زیادی کردند که این قطعنامه با آن محتوای یکجانبه به نتیجه نرسد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنچه برای ما مهم است، توقف فوری جنایات جنگی و نسل کشی علیه مردم غیرنظامی در غزه و کرانه باختری، ارسال فوری و گسترده کمک‌های انساندوستانه و مقابله با کوچاندن اجباری ساکنان غزه است که در دستور کار هر قطعنامه‌ای می‌تواند قرار گیرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در تاکید کرد: در عین حال ما با صدای بلند همواره اعلام کرده ایم که حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است که در مقابل پدیده شوم اشغالگری عمل کرده است و این هم بر اساس حقوق بین الملل به هر جریان آزادیبخشی داده می‌شود که کشورش یا بخشی از سرزمینش مورد اشغال قرار می‌گیرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: لذا آنچه مربوط به اقدام گروه‌های مقاومت و گروه‌های فلسطینی آزادیبخش در مقابله با اشغالگری است، کاملا ریشه در حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل دارد.

منطقه   به   بشکه  باروت  تبدیل  شده  است

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران به دنبال گسترش دامنه درگیری نیست و از حماس حمایت سیاسی می کند،  شرایط منطقه را پیچیده دانست و گفت: منطقه به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل به یک بشکه باروت تبدیل شده است.

امیرعبداللهیان در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا ( ان پی آر) افزود: اولا ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم بلکه دیگران را نیز تشویق می کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند. اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از هفت هزار نفر در بمباران و حملات رژیم صهیونیستی کشته شده اند، برای منطقه ما دشوار است. تصویری که ما در منطقه می بینیم این است که به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است.

خبرنگار رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) سوال کرد: آیا شما متحدان خودتان را تشویق می کنید که خویشتنداری کنند؟

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: آنها خودشان تصمیم می گیرند. هر لحظه هم امکان هر تصمیمی از سوی آنان وجود دارد. اما آمریکا را تشویق می کنیم دست از حمایت مطلقش از رژیم اسرائیل بردارد. بر اساس اطلاعاتی که ما در منطقه داریم، سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل کاملا فروپاشیده است. شهروندان اسرائیلی هیچ اعتمادی به نتانیاهو و سیستم امنیتی شان ندارند. الان فقط ماشین جنگی اسرائیل کار می کند. فرماندهی و مدیریتشان با آمریکا است. البته اگر بخواهم منصفانه بگویم نتانیاهو هم سهم دارد.چون اگر حملات و جنگ متوقف شود، در کمتر از دو روز سقوط می کند.

از  حماس  حمایت  سیاسی  می‌کنیم

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه سوال کرد: حماس روز هفتم اکتبر حمله کرد و تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت. سخنگوی حماس در گفتگو با رسانه ها تایید کرد که از حمایت و کمک ایران بهره منده بوده است. ایران چه حمایت و کمکی از حماس و این حمله داشته است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: از نظر ما حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است. آنها با اشغالگر مبارزه می کنند. من در سخنرانی ام در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم بر اساس قوانین بین الملل عمل می کنند. البته ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است اما از اقدامات جنبش های آزادیبخش برای اینکه سرزمین تحت اشغال خود را آزاد کنند، ما حمایت سیاسی می کنیم. لذا حمایت ما سیاسی است. امروز آنها به اندازه کافی موشک، راکت، پهپاد و امکانات دارند و از همه جا به راحتی می توانند تهیه کنند.